1. اخبار استان
  2. سد تالوار؛ به نام زنجان به کام استان‌های همسایه!

کد خبر: 27767

سد تالوار؛ به نام زنجان به کام استان‌های همسایه!

آب،مایه حیات است، این جمله کوتاه و آشنا امروز تبدیل به یک موضوع حیاتی در کشور ایران شده و تغییرات اقلیمی و کاهش بارش ها اختلافات بین استان های کشور را نیز ایجاد کرده است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ در شرایطی قرار داریم که شهرها و استان های کشور با مشکل تامین آب مواجه هستند و این موضوع هر از چندگاهی در یکی از مناطق کشور تبدیل به یک چالش مهم می شود. روزی در اصفهان و امروز در همسایگی زنجان، همدان و در استان قزوین آبیک که برای تامین آب شرب خود دچار مشکل شده اند!

استان های کشور به تبع شرایط کشور برای نگهداری آب در حوزه جغرافیایی خود سدهایی را ساخته و ایجاد کردند تا بتوانند ذخایری از آب را برای مصرف آب شرب و کشاورزی داشته باشند. زنجان هرچند استانی بود که در این حوزه نسبت به استان های همسایه خود موفقیت زیادی نداشته حتی نتوانسته حقوق خود را از حق آبه های مهم حوزه خود استفاده و نگهداری کند.

نمونه مشهود آن حوزه آبریز قزل اوزن و بروز چالش های جدی تامین آب برای مردم طارم است. از تلف شدن ماهی ها در قزل اوزن تا نبود آب برای آبیاری حوزه کشاوری طارم که هر سال وارد بحران جدیدی می شود. حال در این روزها برخی اخبار گویای تضییع حقوق مردم استان زنجان در حوزه آب است.

از ساعتی شدن آب شرب قیدار، تلف شدن ماهی ها در قزل اوزن در استان زنجان و خبر وزیر نیرو در خصوص انتقال آب سد تالوار به همدان که از آن به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ یاد شد و تامین آب برای شهر آبیک قزوین در همسایگی استان زنجان و قابل تامل اینکه روزی سد تالوار برای نیاز سه استان زنجان، کردستان و همدان هدفگذاری شد.

از اعتبارات استان زنجان نیز برای آن هزینه شد و امروز زنجان سهمی از آن ندارد! مطالعات این طرح در اسفند سال ۱۳۷۰ توسط شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس شروع، در شهریور سال ۷۵ تسلیم کارفرما و پس از بررسی های لازم در دی همان سال طرح سد مخزنی مورد تصویب قرار گرفت. عملیات اجرایی تونل های انحراف آب در اسفند ۷۵ توسط شرکت فرگوسن و عملیات اجرایی سد مخزنی و تاسیسات وابسته در اسفند ۸۱ توسط شرکت بین المللی استراتوس آغاز شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی-ایرنا در تیرماه سال ۱۳۹۲ در گزارشی نوشت: سه استان زنجان، کردستان و همدان از آب سد تالوار بهره مند می شوند. با آبگیری سد تالوار با حضور رییس جمهوری، زمین های کشاورزی و ساکنان استان های زنجان، همدان و کردستان از امروز (شنبه) از منافع این سد بهره مند می شوند.

 این سد در مرز زنجان ، همدان و کردستان واقع شده و هدف از احداث آن افزایش سطوح زیرکشت و تولید کشاورزی، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی، اشتغالزایی و پیشگیری از مهاجرت روستاییان، افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش های اقتصادی و جلوگیری از سیل و مهار طغیان رودخانه تالوار است.

مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه ای استان زنجان، گفت: سد تالوار آب مورد نیاز هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت خورخوره در شهرستان بیجار استان کردستان، ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت گرماب و بزینه رود در شهرستان قیدار استان زنجان و آب شرب شهرستان همدان را به میزان ۸۹ میلیون متر مکعب در سال، تامین و تنظیم می کند.  سد تالوار با حجم کل۵۰۰ میلیون متر مکعب ، سالانه ۲۳۱ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می کند.

دفتر خبرگزاری تسنیم در زنجان در تیرماه ۹۲ خبر داد که تا دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور در استان زنجان سد تالوار آبگیری شد. این رسانه نوشته که با حضور محمود احمدی نژاد، استاندار و امام جمعه زنجان سد تالوار دومین سد بزرگ استان زنجان آبگیری شد. سد تالوار با مخزن ۵۰۰ میلیون مترمکعبی و برخورداری از ایستگاه‌های پمپاژ چند‌گانه توان تامین آب شرب دو استان زنجان و همدان و آب مورد نیاز کشاورزی استان‌های زنجان و کردستان را دارد. با احداث و تکمیل سد تالوار، آب کشاورزی ۳۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان‌های زنجان و کردستان تامین می‌شود.

اما در خبرگزاری مهر در خردادماه سال ۱۳۹۴، در خبری نوشت: آبی از سد تالوار بیجار به زنجان انتقال داده نمی شود! دفتر خبرگزاری مهر در سنندج با این خبر آب پاکی را به نقل از وزیر وقت نیرو حمید چیت چیان رسانه ای کرد تا آب پاکی را بر روی دستان زنجانی ها بریزد. وزیر نیرو در اظهاراتی گفته بود: آبی از این سد به زنجان انتقال داده نخواهد شد بلکه به همدان اختصاص پیدا می کند.

حمید چیت چیان در سومین جلسه شورای اداری کردستان در سال ۹۴ که در سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد، گفت: کردستان یکی از استان های پرآب کشور و سرمنشاء چند حوضه آبریز مهم شامل ارومیه، قزل اوزن و کرخه است. سه استان در حوضه ارومیه، ۸ استان در حوضه قزل اوزن و ۶ استان کشور در حوضه کرخه مشترک اند.

امروز امروز ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱، رسانه ها از بهره‌برداری فاز اول آبرسانی به همدان تا ۳ هفته آینده خبر دادند. وزیر نیرو در همدان گفته: انتقال آب از تالوار به همدان اولویت دولت است و تا سه هفته آینده فازنخست بهره برداری می‌شود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
 مهار فساد در پرتو شفافیت
خبر قبلی
امروز دشمن جرات تهدید ندارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست