1. اجتماعی
  2. سونامی، شهرداری زنجان را در می‌نوردد…!؟

کد خبر: 1942

سونامی، شهرداری زنجان را در می‌نوردد…!؟

این روزها، شهرداری زنجان نقل محافل رسانه ای و جمع‌های دوستانه شهروندان زنجانی است و بیم و امید به عملکرد مدیریت شهری زنجان طی چهار سال آتی در همین روزهای نخست فعالیت شورای پنجم شدت گرفته است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ بعد از پایان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و مشخص شدن ترکیب ۹ نفره شورای اسلامی شهر زنجان بر روی کاغذ وزن مدیریتی بالایی داشت و از ترکیب آن می شد سه گروه فکری را متصور بود.

حضور احمدی نصیری و امامعلی دادخواه نشان از حضور دو نیروی اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار در ترکیب شورای پنجم بود و در مقابل این جریان فکری حضور کاظم افشارچی و عباس راشاد به عنوان دو نیروی اصولگرای سناشنامه دار خودنمایی می‌کرد.

اما برخی از اعضای شورای پنجم شهر زنجان هرچند به عنوان نیروی شناسنامه‌دار یک جریان فکری و سیاسی مطرح نبودند اما وام‌دار و گرایش‌هایی به این دو خط فکری داشتند. به عنوان مثال حمید حمیدی و اسماعیل دویران بخشی از رای خود را مدیون جریان اصولگرا هستند و با قرار گرفتن در لیست اصولگرایان شانس خود را تقویت کردند.

این مصداق در خصوص حمید حمیدی کاملا بارز و مشخص است، چرا که این عضو فعلی شورای اسلامی شهر زنجان اصولا چهره شناخته شده ای برای تصاحب این حجم از آراء را نداشت و به عنوان یک مشاور در دوره چهارم برای اسماعیل دویران و با یاری وی و جریان اصولگرایی توانست به شورای پنج ورود کند.

اما حضور رحمان احمدی و مسعود مرادخانی نشان از حضور دو نیرو از بدنه قدیمی شهرداری را در شورای پنجم داشت که انگیزه های شخصی آن ها برای حضور در بخش سیاست گذار مدیریت شهری بسیار پررنگ تر از انگیزه های دیگر بود. قبل از انتخابات نیز محافقل عمومی مطابق شنیده ها مدعی بودند که این دو بیشتر برای تسویه حساب های شخصی به میدان آمدند!

در این بین چهره ناآشنای شهروندان زنجانی که با یک جمله معروف” شهردار کلان شهر قم” توانسته بود توجه قشر عظیمی از جامعه شهری زنجان را به خود جلب کند، هرچند نیروی وابسته و شناسنامه داری برای یک جریان فکری نبوده اما گرایشاتی به طیف خاصی از جریان سیاسی در شهر زنجان نشان داده است.

اما سوال مهم در آغاز به کار شورای پنج شهر زنجان این بود که کدام طیف و گروه سیاسی و فکری غاطبه و اکثریت شورای پنج را به دست خواهد گرفت؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت، آنچکه از معادلات فعلی شورای پنجم قابل تصور است، اینکه رحمان احمدی و مسعود مرادخانی با تمامی انگیزه‌های مشخص که برای برخی روشن است، به گروه طیفی اصلاح‌طلبان نزدیک شدند و با اضافه شدن سجاد خدایی به این گروه قدرت این طیف سیاسی به اکثریت رسیده است.

با طرح این مسائل به نقطه تغییر مدیریتی در شهرداری زنجان میرسیم؛ برخی از تغییرات مدیریتی در روزهای پایانی شهردار سابق خارج از اختیارات مدیریتی بوده و بر خلاف تصور برخی از شهروندان و حتی نخبگان جامعه، اتمام ماموریت نیروهای دانشگاهی در شهرداری همچون سعید عباسی و سید سعید صفوی که دانشگاه با ادامه ماموریت آن‌ها موافقت نکرده بود، دلیل اصلی خروج آن‌ها از شهرداری بوده است.

هرچند برخی شیطنت‌ها در پس این تغییرات توسط برخی نیر وجود داشته، اما اخطار سازمان بازرسی در خصوص مشکلات قانونی بکارگیری این نیروها به دلیل اینکه نیروی رسمی نیستند نیز مزید بر علت بوده و عملا برخی فرصت‌طلبان با سوار بر این موج ایجاد شده بر خروج این نیروهای توانمند در بدنه شهرداری سرعت بخشیدند!

آنچه که مسلم است در توانمندی سید سعید صفوی و تاثیرات برنامه‌ها و ایده‌های فرهنگی وی به عنوان یک نیروی دانشگاهی و نخبه در شهر زنجان تردیدی وجود ندارد، اما برخی از نخبگان و شهروندان زنجانی از آنجا که همواره مطابق با برخی باورهای فرهنگی سنتی، مدیریت موفق را در بروز معجزات توصیف می‌کنند با عملکرد این مدیران با آن صورت که موافقان آن‌ها ارائه می‌کردند، موافق نبودند.

واقعیت مسلم اینکه حضور نیروهای دانشگاهی همچون سعید عباسی و سید سعید صفوی رویکرد دو معاونت مهم عمرانی و فرهنگی را در مسیر توسعه و رشد قرار داد و افرادی که با دقت نسبت به عملکرد این نیروی دانشگاهی توانمند مطلع بودند بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.

این دو مدیر و نفرات جایگزین آن نیازمند یک بحث مفصل جداگانه‌ای است که در زمان مقتضی بر آن خواهیم پرداخت. اما در خصوص تغییر بیگدلی، شهردار منطقه۲ در زمان شهردار سابق زنجان، حضور علی محمدی به عنوان سرپرست شهرداری زنجان، حکم سرپرستی نخستین زن شهردار در زنجان و عزل سریع وی در کنار جایگزینی با داوود نوری نیازمند طرح مباحث جدی است.

اگر ترکیب دو گروه و طیف فکری شورای اسلامی شهر زنجان را در یک کفه ترازو و تغییرات عجیب فعلی در شهردرای را یک کفه دیگر قرار دهیم برخی خروجی ها به ذهن متصور می شود. همچنین این تغییرات دامنه گسترده تری خواهد داشت و با اینکه هنوز شهردار زنجان مشخص نشده برخی مهره چینی‌ها ادامه‌دار خواهد بود!

برخی بر عقیدند که شهردار منطقه۲ زنجان از نیروهای منتصب به اسماعیل دویران بود و عزل وی و حضور سریع و خلق الساعه داوود نوری نشان از بازیابی تیم نزدیکان این عضو شورا بوده است!

برخی نیز بر این عقیده هستند که دامنه این تغییرات ادامه خواهد داشت و حلقه نزدیکان مسعود مرادخانی و رحمان احمدی نیز به جرگه مدیریتی شهرداری زنجان خواهند پیوست و بدنه شهرداری نیز شاهد نیروهای جدید خواهد بود!

برخی نیز عنوان می‌کنند که انتخاب علی محمدی نیز جزئی از معادلات پیچیده در سهم خواهی‌ها و چیدمان ترکیب مدیریتی محسوب می‌شود و در این بین بازی کردن برخی جریانات فکری و سیاسی خود قابل تامل است.

فارغ از هر نوع قضاوتی، باید یک پیام به منتخبان شورای پنج شهر زنجان داشت و اینکه شهرداری زنجان یک بدنه با بهره‌وری پایین، دانش ضعیف، ساختار ناکارآمد اداری و مشکلات مالی عمیق مواجه بوده و در عین حال شهر زنجان کار بر زمین مانده بسیار دارد.

پروژه‌های مهم شهری در زنجان، گسست شهرسازی، ریشه ضعیف توسعه سرمایه گذاری در شهر زنجان، مشخص نبودن وضعیت سند ۲۰ ساله توسعه شهر زنجان که نخستین سال آن را سپری می کنیم و بسیاری از چالش و سوال‌هایی که اعضای شورای شهر زنجان به جای پاسخ به آن مشغول اقدامات حاشیه ای هستند!

منتخبان دوره پنج شورای اسلامی شهر زنجان به سوالات توسعه ای و برنامه های توسعه ای شهر پاسخ دهند!

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ظرفیت ذخیره‌سازی غلات در سیلوهای استان ۶۵۰ هزار تن است
خبر قبلی
سرانه درآمد ناخالص استان زنجان ۲ برابر شده است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

منهای غلطهای املایی
تحلیل بسیار خوبیه

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست