1. اخبار استان
  2. شهرداری زنجان در مسیر انفعال…!

کد خبر: 16454

نگاهی به برخی ناگفته ها در شهر زنجان؛

شهرداری زنجان در مسیر انفعال…!

دوره پنجم شورای اسلامی شهر زنجان دوره بسیار تلخی برای تاریخ شوراهای اسلامی در شهر زنجان بود. به هر میزان که رویکردهای انتقادی و بدبینانه در خصوص عملکرد شوراها در سطح کشور و استان زنجان وجود داشت، با بازداشت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان و شهردار منتخب! آن ها این بدبینی به اوج خود رسید و یقینا سرمایه های اجتماعی در شهر زنجان به شدت تضعیف شده است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛  وقتی شهردار زنجان به همراه برخی مدیران و اعضای شورا بازداشت شدند و اعضای علی البدل شورا وارد پارلمان شهری شدند، بحث و تبادل نظر و حتی چالش برای انتخاب شهردار به اوج خود رسید. شورا نهایتا بازهم به سراغ حبیب یگانه شهردار سابق زنجان رفت. شهرداری که می توانست با تیم مدیریتی وقت خود ادامه کار دهد و یقینا برای شهر زنجان نیز عوایدی خوبی ایجاد کند. اما شورا در رویکردی مغایر با مناقع عمومی و نگاه های شخصی و منفعت طلبانه سراغ یک شهردار غیربومی رفت که نتیجه آن دستاوردهای فعلی است!

هرچند در خصوص رویکردهای اعضای شورا سخن بسیار است که بعد از تعیین تکلیف قطعی پرونده متخلفین می توان بر روی آن شفاف سازی بیشتری کرد، اما موضوع مهم در مقطع فعلی با توجه به شرایط حساس و ویژه کشور، وضعیت فعلی شهرداری زنجان است. در ۲۱ اسفند ۹۸ شورایی که با حضور یک عضو علی البدل موقتا رسمیت یافته بود، حبیب یگانه را مجدد به عنوان شهردار انتخاب کرد. از آن روز تاکنون که بیش از سه ماه می گذرد، برخی انتظارات اصلاحی در خصوص عملکرد شهرداری انتظار می رفت که محقق نشده است.

هرچند انتظار می رفت شرایط شهرداری با بازداشت ها  دچار شوک و انفعال کوتاه مدت شود، اما ظاهرا این شرایط بهانه ای برای عدم کارایی موثر در بدنه اجرایی شهرداری زنجان شده است. عملا شاهدیم بخش های مختلف شهرداری تحرک خاصی ندارند. حبیب یگانه در مدت بیش از سه ماهه حضورش حداکثر اقدامی که انجام داده برخی تغییرات مدیریتی بوده و عملا شاهد خروجی موثر در فعل و انفعالات کاری شهرداری نبوده ایم.

شورای شهر زنجان نیز به عنوان نهادی نظارتی به دلیل رخدادهایی که شاهد بودیم در لاک دفاعیی رفته و با رفتارهای اشتباه عملا کارایی نظارتی خود را حتی به صورت حداقلی از دست داده است. سازمان فرهنگی که حواشی متعددی در خصوص آن وجود داشت عملا مشکلات آن برطرف نشده و طی هفته گذشته شاهد بودیم تجمعاتی در خصوص دریافت مطالبات در این سازمان صورت گرفته است. با اینکه برخی اصرار داشتند تخلفاتی در این سازمان صورت گرفته اما دادستان صریحا گفت که تخلفی در این سازمان انجام نشده است.

و حال که رئیس این سازمان تغییر کرده مدیر جدید بنا بر شواهد و شنیده ها مبتلا به بیماری کرونا بوده و در مجل سازمان حضور پیدا نمی کند! در شرایطی که انتظار بر این بود با تغییر مدیریت تحرک به این سازمان برگردد، اما ظاهرا شهر زنجان باید همچنان منتظر بماند تا رئیس جدید از دوران نقاهت و… عبور کند و برای انجام وظایف به محل ماموریت خود بیاید. با این فرایند قطعا روزهای زیادی باید برای آغاز مجدد فعالیت های این سازمان سپری شود. سازمانی که در بیش از چهار ماه اخیر عملا تعطیل بوده است.

همانطور که اشاره شد تنها اقدام در ماه های اخیر تغییرات برخی مدیران بوده است. حضور سعید عباسی به عنوان معاون امور زیربنایی و محمدهمتیان به عنوان معاون خدمات شهری دو رخداد مهم مدیریتی در بدنه شهرداری زنجان بوده است. هر دو این مدیران از افراد مورد حمایت اصولگرایان شورا بوده اند که به حبیب یگانه نیز رای ندادند! سعید عباسی و محمدهمتیان رقبای حبیب یگانه برای تصدی شهرداری بودند.

شاید تنها تحرکی که در شهر طی ماه های اخیر شاهد آن بودیم لکه گیری هایی بوده که در نقاط مختلف صورت گرفته است. در حوزه عمرانی و زیربنایی کارهای مهمی در سالجاری باید صورت بگیرد. مهم ترین آن وضعیت پروژه سبزه میدان است. از دیگر پروژه های مهم تکمیل پارک بانوان است که گفته می شود اشکالات عمده ای در طراحی و اجرا دارد.

با شیوع کرونا یقینا درآمدهای شهرداری کاهشی خواهد بود. با کاهش منابع درآمدی استراتژی مدیریت منابع و مخارج در سال جاری بسیار حائز اهمیت است. هرگونه رویکردی که موجب هدررفت سرمایه ها و تضعیف بهره وری در بدنه شهرداری شود یک خیانت و ضربه غیرقابل جبران در سال جاری برای مردم زنجان خواهد بود.

شیوع کرونا کار برخی مدیران شهرداری را راحت تر کرده است. هیچ ایده و برنامه ای برای فعالیت در فضای مجازی دیده نمی شود. حوزه فرهنگی شهرداری زنجان و روابط عمومی بدون برنامه خاص و ایده مشخص برای تقویت تولید محتوا در فضای مجازی گذران عمر می کنند. این شرایط برای سایر بخش ها نیز حاکم است.

حوزه سرمایه گذاری شهرداری زنجان یقینا یکی از ناموفق ترین حوزه ها در سال های گذشته بوده است. هیچ استراتژی مشخص و موثری در خصوص بهبود زمینه حضور سرمایه گذاران در شهر زنجان دیده نمی شود. تمامی پروژه های دوره چهارم شورای شهر زنجان در شرایط سکون قرار دارد و به نتیجه مشخصی نرسیده است. پروژه افق تنها پروژه مطرح در دوره فعلی وضعیت نامشخص و آینده نامعلوم دارد. پارکینگ های طبقاتی به عنوان یکی از نیازهای ضروری در شهر زنجان نیمه کاره رها شده اند!

مشخص نیست مشکلات سرمایه گذاران کدامند و چرا اعضای شورا و شهرداری پیگیری مشخصی در خصوص این مشکلات ندارند. مصداق این سخن پیام های یکی از سرمایه گذاران به همدلی‌زنجان در خصوص مشکلات پروژه خود طی ماه های گذشته بوده است.

سازمان های مختلف شهرداری زنجان عملکرد شفافی ندارند. همواره این سوال در خصوص این سازمان ها مطرح بوده که دقیقا عملکرد این سازمان ها چیست؟ در خصوص نقش این سازمان ها در توسعه شهر زنجان و عملکرد شهرداری باید شفاف سازی بیشتری صورت گیرد. به عنوان مثال سازمان مدیریت پسماند، ساماندهی مشاغل شهری و… که عناوین مهمی دارند دقیقا در سال های اخیر چه کارهایی را انجام داده اند؟!

موضوع دیگر در شهرداری زنجان برخورد با رویکردهای شخصی و بعضا تخلفات احتمالی و… است که همواره شاهدیم در گزارش های سازمان بازرسی بیشترین شکایات از شهرداری های استان انجام می شود! گردش کار دستی که با دخالت نیروی انسانی است همواره دچار خطا و بروز زمینه فساد بوده است. یکی از رویکردهای که در شهرداری زنجان باید پیگیری شود سیستمی کرد فرایندها و برون سپاری به بخش خصوصی واقعی است.

زنجانرود امروز یکی از مشکلات مهم زیست محیطی در شهر زنجان را دارا است. شهرداری زنجان در سال های گذشته تعهداتی برای ساماندهی آن داشته که انجام نشده است. برخی از مردم شهر در مناطقی زندگی می کنند که مشکلات زیست محیطی منطقه بر زندگی آن تاثیر منفی شدید دارد. علاوه بر زیانی که باغداران جنوب شهر در این خصوص متحمل می شوند. همچنین کاشت و برداشت برخی محصولات در باغ های جنوب شهر با ورود فاضلاب سلامت این محصولات را در خطر قرار می دهد که نیازمند  بررسی دقیق است.

در مطالب آتی  ناگفته های زیادی در خصوص وضعیت شهر زنجان که شهرداری زنجان در آن دخیل است، را بازنشر خواهیم کرد.

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
استقرار هوای نسبتاً خنک در اغلب مناطق استان زنجان
خبر قبلی
۲۴ هکتار از زمین های بلااقدام شهرک های صنعتی زنجان خلع ید شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست