1. اخبار استان
  2. متوسط رشد محصول ناخالص داخلی صنعت زنجان جزو برترین‌ها

کد خبر: 22229

طی سال 90 تا 97؛

متوسط رشد محصول ناخالص داخلی صنعت زنجان جزو برترین‌ها

در سال ١٣٩٧، در بین استان های کشور، بیشترین محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال پایه ١٣٩٠متعلق به استان تهران است. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت استان تهران ١٧٠٧٨٠۵ میلیارد ریال، استان خوزستان ١٢٩٣٧٨٨ میلیارد ریال و استان بوشهر ۴٢٩١۶٨ میلیارد ریال است. این سه استان به ترتیب ٢٢,٨٢و ١٧.٩٢ و۵.٧۴ درصد سهم در محصول ناخالص داخلی کل کشور دارند.

به گزارش همدلی زنجان؛  مطابق اطلاعات مرکز آمار ایران، در سال ١٣٩٧، در بین استان های کشور بیشترین محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت سال پایه ١٣٩٠متعلق به استان تهران است.

محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت استان تهران ١٧٠۴٣٣٩ میلیارد ریال، استان اصفهان ٣٩٧٠۴٩ و استان بوشهر ٣۶٩۴۴٨ میلیارد ریال است. این سه استان به ترتیب٢٨,١١ و ۶.۵۵ و ۶.٠٩ درصد سهم در تولید ناخالص داخلی بدون نفت کل کشور ، دارند.

۱۰ استان اول کشور

به این ترتیب ١٠ استان تهران، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس ، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمان و البرز بیش از ٧٠ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص
داده اند.

کمترین سهم محصول ناخالص داخلی بدون نفت متعلق به استان ایلام است. سهم ۶ استان شامل اردبیل، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، ایلام و البته فرامنطقه‌ای کمتر از ۶ درصد است.

همچنین در زمینه رشته فعالیت های اقتصادی و رتبه استان ها می توان به این موار اشاره نمود: در سال ١٣٩٧ محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت رشته فعالیت کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری ۴۵۴۵٧٩میلیارد ریال است. نرخ رشد اقتصادی این رشته فعالیت٣,۴۴- درصد بوده است و به طور متوسط این فعالیت طی سال های١٣٩٠ تا ١٣٩٧ ، ٢.٧٨ درصد رشد داشته است.

استان مازندران با ٩.٧٨ درصد بیشترین سهم در محصول ناخالص داخلی این رشته فعالیت را داشته است و سپس به ترتیب استان های فارس، خوزستان، کرمان، تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین سهم ها را دارند. بیشترین نرخ رشد این رشته فعالیت در سال ١٣٩٧ نیز متعلق به استان مازندران با ١۴,٩۶ درصد است.

در سال ١٣٩٧ محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت رشته فعالیت های استخراج معدن که شامل رشته فعالیت های استخراج نفت خام، گاز طبیعی و خدمات پشتیبانی معادن واستخراج سایر معادن است ١,۵٠٢,۵۶٩ میلیارد ریال می باشد. نرخ رشد اقتصادی این رشته فعالیت ١٣,٢۴- درصد بوده است و به طور متوسط این فعالیت طی سال های١٣٩٠ تا ١٣٩٧ ، ٢.١۶- درصد رشد داشته است.

استان خوزستان با ۶۵,٣۴ درصد بیشترین سهم در محصول ناخالص داخلی این رشته فعالیت را داشته است و سپس به ترتیب فرامنطقه ای با ٩,۶۴ درصد واستان های کهگیلویه و بویراحمد ٨.۵١ درصد، ایلام ۴.۶٨ درصد و بوشهر ٣.٨٩ درصد بیشترین سهم ها را دارند.

در سال ۱۳۹۷ محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت رشته فعالیت های گروه صنعت که شامل رشته فعالیت های صنعت ،تأمین برق، گاز، بخار و تهویه هوا، آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه ساختمان است، ١٧٣٠٩٧٣ میلیارد ریال می باشد . نرخ رشد اقتصادی این رشته فعالیت‌ها ۶,٧۶- درصد بوده است و به طور متوسط این فعالیت‌ها طی سال های١٣٩٠ تا ١٣٩٧ ، ٠.٣۵- درصد رشد داشته است.

استان تهران با ١٩,۵٢ درصد بیشترین سهم در محصول ناخالص داخلی این رشته فعالیت را داشته است و سپس به ترتیب استان‌های بوشهر١٨,١٣ درصد، اصفهان٧.٩۴درصد، خوزستان ۶.٣۴ درصد، فارس ۵.٠۴درصد، آذربایجان شرقی ۴.٩٨ درصد، خراسان رضوی ۴.١۴ درصد، یزد ٣.٠٣ درصد، کرمان ٢.٧٨ درصد، البرز ٢.۶۵ درصد، بیشترین سهم ها را دارند و این ١٠ استان ٧۴ درصد از محصول ناخالص داخلی این رشته فعالیت را به خود اختصاص داده اند.

زنجان جزو استان های موفق

بیشترین نرخ رشد متوسط از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٧ این رشته فعالیت نیز متعلق به استان های بوشهر٩,١٧ درصد ، یزد۴.۵٣درصد ، سیستان وبلوچستان۴.١۴ درصد و زنجان ٣.۶۵ درصد است.

در سال ١٣٩٧ بیشترین نرخ رشد ها متعلق به استان های یزد١٣,۶۴ درصد ، همدان۵.٣٣ درصد و کردستان ٢.۴۶ درصد است.

در سال ١٣٩٧ محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت رشته فعالیت های گروه خدمات که شامل رشته فعالیت های عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت، حمل و نقل و انبارداری و پست، فعالیت خدماتی مربوط به تامین جا و غذا، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، املاک و مستغلات، فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی، فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی، اداره امور عمومی، خدمات شهری و تامین اجتماعی، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی، فعالیت‌های هنر، سرگرمی، تفریح و سایر خدمات است، ٣٧۴١٧۵٢ میلیارد ریال می باشد.

نرخ رشد اقتصادی این رشته فعالیت‌ها ٠,۵٩درصد بوده است و به طور متوسط این فعالیت‌ها طی سال های١٣٩٠ تا ١٣٩٧ ، ٣.٠٩ درصد رشد داشته است. استان تهران با ٣۵,۵٠ درصد بیشترین سهم در محصول ناخالص داخلی این رشته فعالیت را داشته است و سپس به ترتیب استان‌های خراسان رضوی ۶,۶۵ درصد، اصفهان۶.٢٧درصد، فارس ۴.٨٩ درصد و خوزستان ۴.۴۶ بیشترین سهم ها را دارند.

بیشترین نرخ رشد متوسط از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٧ این رشته فعالیت‌ها بعد از فرا منطقه‌ای متعلق به استان های کهگیلویه وبویراحمد با ۴,٩٨ درصد، خراسان جنوبی با ۴.٩٢درصد، خراسان شمالی با ۴.۵٨ درصد و مازندران با ۴.۴٢ درصد است.

در سال ١٣٩٧ بیشترین نرخ رشدها بعد از فرامنطقه‌ای متعلق به استان های کهگیلویه و بویراحمد ٨,۴٨ درصد ، هرمزگان ٧.۶۴درصد ، سیستان و بلوچستان ۵.٨١ درصد و یزد درصد ۵.٧٣ است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
 قبض برق و خدمت بزرگ علی کریمی
خبر قبلی
کشتی‌گیر زنجانی مدال نقره مسابقات ترکیه را کسب کرد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست