1. اقتصادی
  2. مسکِن دولتی برای تورم مَسکن

کد خبر: 18202

مسکِن دولتی برای تورم مَسکن

✍️ مهدی شیخ سجادیه-عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان اصفهان

با توجه به افزایش نرخ تورم و دلار، امروز قیمت خرید هر متر آپارتمان در اصفهان بسیار افزایش یافته است، بررسی ها حکایت از قیمت های در نوسان، از قرار هر متر، ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان است و حتی در برخی مناطق خوش نشین شهر، هر مترمربع آپارتمان تا متری ۸۰ میلیون تومان هم معامله شده است. نابسامانی قیمتها در بازار مسکن تا جایی پیش رفته که هزینه ای که افراد پیشتر صرف خرید خانه می کردند را ناچارند صرف رهن و اجاره بها کنند و در این شرایط امکان پس انداز برای خرید مسکن برای آنها نزدیک به صفر می شود.

در تعریف مسکن دست یافتنی، مطابق استاندارد دپارتمان عمران و مسکن آمریکا آمده است که شخص باید بتواند با ۲۵ درصد درآمد ماهیانه اش اجاره و یا با پرداخت ۳۰ درصد درآمدش اقساط آن خانه را پرداخت کند. متاسفانه امروز یک کارگر با درآمد متوسط سه میلیون تومان، اگر ۲۵ درصد حقوق خود معادل ۷۵۰ تومان را پرداخت کند، نمی تواند در اصفهان آپارتمان و منزلی را پیدا کند که ماهانه برای آن ۷۵۰ هزار تومان اجاره پرداخت کند، بنابراین به نوعی در کشور از تعریف مسکن دست یافتنی فاصله داریم.

در دنیا بین ۸۵ تا ۹۵ درصد قیمت مسکن را وام پرداخت می کنند و این میزان تسهیلات براساس فرمول ۳۰ درصد درآمد فرد، قسط بندی می شود؛ اما در ایران به طور خوشبینانه رقم وام مسکن، بین ۸ تا ۱۵ درصد قیمت مسکن را پوشش می دهد و فرد باید بقیه هزینه مسکن را به صورت نقد پرداخت کند.

اگر دولت به جای وام ودیعه مسکن، در راهکاری بلندمدت، این هزینه را به انبوه ساز جهت ساخت مسکن حمایتی پرداخت می کرد، در این شرایط سازندگان مسکن می توانستند با حداقل قیمت، آپارتمان را پیش فروش کنند، اما در قانون نه تنها از پیش فروش آپارتمان هیچ حمایتی نمی شود، بلکه شاهد سنگ اندازی مراجع تصمیم گیر هستیم، در این شرایط انبوه ساز حاضر به پیش فروش نمی شود.

در طرح جامع مسکن، دولت قرار است زمین رایگان، وام ارزان قیمت و مصالح را به قیمت تمام شده به دست مصرف کننده برساند که متاسفانه این طرح به نوعی «سنگ بزرگ به علامت نزدن است»؛ چراکه امروز دولت هیچ زمینی در محدوده شهری در اختیار ندارد.

اما پیش خرید آپارتمان تنها راه یک زوج جوان در شرایط فعلی برای خانه دار شدن است. اگر این اتفاق رخ دهد حتی اگر نرخ دلار چندبرابر و یا تورم افزایش یابد، مبلغی که شخص برای پیش خرید مسکن پرداخت کرده، مشمول تورم نمی شود .

متاسفانه دولت نه تنها از قانون پیش فروش حمایت نمی کند، بلکه انبوه ساز نیز در هر شکایت و دادگاهی در این زمینه متهم می شود، بنابراین در این شرایط انبوه سازان زیر بار پیش فروش نمی رود و ترجیح می دهند به صورت نقد و با قیمت روز آپارتمان خود را بفروشد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
نقش کلیدی راسته‌ها و سراهای بازار تاریخی زنجان در صنایع‌دستی
خبر قبلی
کوچه باغ های خدابنده در قاب دوربین
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست