پروژه های مهم توسعه ای استان زنجان در هاله ای از ابهام…!

۲۳ آبان ۹۷ فتح اله حقیقی، استاندار زنجان شد و جای اسداله درویش امیری را در ساختمان استانداری زنجان گرفت. بسیاری از فعالان حوزه رسانه در روزهای نخست انتصاب وی در استان زنجان را مثبت ارزیابی کردند و گفتند که عملکرد وی می تواند بهتر از اسداله درویش امیری باشد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ در تاریخ ۳۰ آبان ۹۷؛ همدلی‌زنجان مطلبی با تیتر “مسیر سنگلاخ اقتصاد زنجان پیش‌روی فتح اله حقیقی” منتشر کرد که با بازنمایی های مختلفی همراه شد. حتی شنیده شد استاندار خواستار دیداری با نگارنده مطلب شده، اما به دلایلی این موضوع از دستور کار خارج شد که البته دلایل آن را مشاور پنهان و پرحاشیه روزهای نخست حقیقی که نهایتا راهی اراک شد، باید پرسید.

مسیر سنگلاخ اقتصاد زنجان برای فتح اله حقیقی نزدیک به یک سال قبل یادآوری شد و حال با نزدیک شدن به یک سالگی حضور وی در استان زنجان، سوالی که مطرح است، اینکه فتح اله حقیقی با سنگلاخ های اقتصادی زنجان چه کرده و چه کارنامه ای در یک سال دارد.

همانطور که در مطلب سنگلاخ اقتصادی نگارش شد، در زمان جمشید انصاری پیشانی توسعه استان بخش صنعت معرفی شد، بر ضرورت توسعه خدمات در استان تاکید شد و مرکز آماد به عنوان یک طرح و مصوبه دولتی و کلان برای آن پیشنهاد شد، توسعه زیرساخت ها برای استقرار صنایع در استان پیگیری شد، منطقه ویژه اقتصادی هرچند مصوبه مجلس را نداشت پیگیری و تعریض راه های مواصلاتی منتهی به زنجان و راه های دیگر مهم استان پیگیری شد.

در زمان اسداله درویش امیری پیشانی توسعه استان مشخص نبود و یا حداقل از طرف وی معرفی نشد، اقدامات گذشته در حد بضائت پیگیری شد، مرکز لجستیک در وزارت راه و شهرسازی مجوز گرفت اما با اسم پارک لجستیک کشاورزی!؛ منطقه ویژه اقتصادی در مجلس با ساز و کارهای عجیب و غریب مصوب شد اما شاهد تحرکی در استان برای ساز و کار اجرایی نبودیم! تقریبا تمام پروژه های عمرانی استان کند و یا متوقف بود. اما دو خطه کردن راه آهن زنجان-قزوین که در زمان انصاری کلید خورد به گفته خود مسئولان به پیشرفت ۵۰ درصد رسید.

در زمان انصاری واحدهای همچون راشا کاسپین، سرجین بافت در زنجان راه اندازی و شروع به ساخت شدند که شاخص های صادراتی استان را به شکل ملموسی تغییر دادند. در زمان درویش امیری شرکت جی تی آی سرمایه گذار خارجی پیدا کرد و قراردادهای مهم سرمایه گذاری برای ایریکو بسته شد که البته به دلیل مشکلات بین المللی ابتر ماند! و البته سرمایه گذار مهمی همچون تولید خودرو برقی نیز از زنجان فراری داده شد که تا به امروز جزئیات و تکلیف بودن و نبودن آن مشخص نشده اما در آن مقطع شاهکارهای حوزه مالیاتی دلیل رفتنش عنوان شد!

در زمان انصاری پیگیری تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی تی صورت گرفت، مصوبه هیئت دولت گرفت و در این راستا تکمیل نیروگاه های برق استان با جدیت پیگری و به نتایح بسیار مثبتی رسید. همچون ورود کره ای ها برای ساخت یکی از آن ها و شرکت های بزرگ کشور جهت تکمیل دیگر نیروگا ها که با تکمیل هر چهار نیروگاه زنجان می توانست هاب برق شمالغرب نیز باشد. در زمان درویش امیری هیچ اطلاعاتی در خصوص وضعیت این نیروگاها ارائه نشد.

وضعیت تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی تی در هاله ای ار ابهام قرار گرفته و هست! مشخص نیست پروژه های حوزه آی تی الان در چه وضعیتی قرار دارد! نقشه راه تبدیل شدن زنجان به قطب ظاهرا تا به امروز خاک خورده است!

وقتی فتح اله حقیقی استاندار زنجان شد، روزهای نخست از چابک سازی تیم اقتصادی سخن گفت و این تفکر تقویت شد که برخی از مدیران قربانی اصلاحات اقتصادی وی می شوند اما تقریبا این اتفاق در استان زنجان محقق نشد و فرامرز نیک سرشت معاون هماهنگی امور اقتصادی باقی ماندو عملا مدیران حوزه اقتصادی استان نیز تغییری نکردند.

عمده تغییرات بیشتر مربوط به حوزه های اجتماعی و حضور زنان در پست های مدیریتی بوده که سنخیتش با سبقه فعالیتی حقیقی بیشتر است. اما آنچه گفته شد و متناسب با شرایط سخت اقتصادی استان و کشور از فتح اله حقیقی انتظار وجود داشت، پیشبرد صحیح و کارشناسی طرح های توسعه ای استان زنجان بود که به بخشی از آن اشاره شد.

طی روزهای گذشته استاندار زنجان از میزان پیشرفت پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان- قزوین بازدید کرد. این خبری بود که کانال منتصب به استانداری زنجان منتشر کرد.  پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین از زمان استانداری جمشید انصاری آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است و یکی از افتخارات اسداله درویش امیری استاندار پیشین زنجان این بود که مرحله پیشرفت آن را به ۵۰ درصد رساند. حال نزدیک یک سال از حضور فتح اله حقیقی در استان می گذرد و اطلاع دقیقی از وضعیت این پروژه اطلاع رسانی نشده است!

پروژه های مهم توسعه ای استان زنجان طی ماه های گذشته در هاله ای از ابهام قرار دارند. پارک لجستیک(مرکز آماد)، منطقه ویژه اقتصادی زنجان، وضعیت نیروگاه های برق استان، وضعیت تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی تی، پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان-قزوین، پروژه راه زنجان-طارم-منجیل، بهبود وضعیت راه های روستایی استان، ارتقای وضعیت راه های استان، ایجاد چند بزرگراه در محورهای مواصلاتی استان، وضعیت پتروشیمی زنجان، مشکلات دپوی روی در شهرک تخصصی روی، تک رقمی شدن رتبه صنعتی استان زنجان و… بسیاری از طرح های توسعه ای استان که وضعیت شفافی ندارند.

هرچند سنگلاخ های اقتصادی زنجان در سال گذشته به فتح اله حقیقی ارائه شد، اما ظاهرا وی کارنامه قابل قبولی در خصوص پیگیری و به سرانجام رساندن این طرح های توسعه ای نداشته و تاکنون هیچ اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات این طرح ها به مردم ارائه نشده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۱۷ هزار تن بذر گندم اصلاح شده در استان زنجان توزیع شد
خبر قبلی
هرزگیِ پولی و فاجعه اقتصادی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست