در آیندهای نزدیک محمولههای نفت کوره ایران به دلیل قوانین سازمان جهانی کشتیرانی (IMO) امکان صدور نخواهد داشت
کمی بیش از سه ماه تا ژانویه ۲۰۲۰ و اجرائیشدن قوانین جدید سازمان جهانیIMO (نهاد بینالمللی کشتیرانی) با هدف ممنوعیت تردد کشتیهایی که از نفت کوره با گوگرد بالا در سوخت کشتیها استفاده میکنند، باقی مانده و ایران هنوز برای نفت کورههای سرگردان خود، مقصدی نیافته است. با اینکه گفته میشود این روزها ایران بر اساس دادههای معاملات جهانی چیزی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت کوره صادر میکند، نباید از نظر دور داشت که هنوز چارهای برای کاهش گوگرد موجود در این نفت کوره (مازوت) پیدا نکرده است. کارشناسان معتقدند، اگر بخواهیم به تداوم صادرات نفت کوره ادامه دهیم، قطعا باید بپذیریم که گوگرد آن را کاهش دهیم، آن هم در شرایطی که تحریم امکان صادرات ایران را کاهش داده است.
حال اگر بخواهیم چنین هدفی را عملیاتی کنیم، چهار سال برای ارتقای هر پالایشگاه باید صرف کنیم؛ آن هم اگر سرمایهگذار برای سرمایهگذاری در این زمینه پیدا شود. بااینحال، به گفته برخی دستاندرکاران به نظر میرسد ایران برای بخشی از این نفت کوره، راهحلی یافته و از آن برای تولید سوخت کشتیهای ایرانی بهره میگیرد، اما میزان آن نسبت به نفت کوره تولیدی در ایران هنوز هم بسیار اندک است و راهحلی برای این مازاد در برنامهریزیها در نظر گرفته نشده است.
روزنامه شرق