1. اخبار شهرستان
  2. مدیریت شهری زنجان بدون گل زده در نیمه دوم ۹۶

کد خبر: 2265

مدیریت شهری زنجان بدون گل زده در نیمه دوم ۹۶

 

مدیریت شهری زنجان بدون گل زده در نیمه دوم

سالی مهم اما در حاشیه به نام ۹۶

 

 

 

 

سال ۹۶ برای شهر زنجان به دلیل توام شدن با دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در نیمه نخست غالبا تخت تاثیر این فرایندهای مهم سیاسی بود که البته مختص شهر زنجان نیز نبوده است.

به گزارش همدلی‌زنجان، با ورود به هفته نخست مهرماه و گذر از نیمی از سال، مدیریت شهری زنجان شهردار منتخب شورای اسلامی شهر زنجان را شناخته و فرایند استعلام گزینه منتخب در حال انجام است. زمان این فرایند هرچند خارج از حیطه اختیارات مسئولان استانی و شهرستانی است اما طولانی بودن آن برای توسعه شهر زنجان عواید مناسبی ندارد.

بعد از مشخص شدن نفرات منتخب شورای پنجم در شهر زنجان و طی شدن یک فرایند برای مشخص شدن شهردار منتخب موجب شد نیمی از سال سپری شود و استقرار شهردار جدید و آغاز برنامه های وی به فصل سرد سال و توقف عملیات اجرایی پروژه های عمرانی در شهر زنجان مصادف خواهد شد.

سال ۹۶ برای شهر زنجان از چند حیث دارای اهمیت فراوانی بود که هرچند فعالان عرصه رسانه در خصوص شهردار شدن گزینه های منتخب حساسیت داشتند، اما در مورد اهمیت سال جاری و گذر زمان و برخورد به فصل سرد سال کم تر توجهی صورت گرفت.

به نظر می رسد شورای پنجم شهر زنجان باید چند نکته را در این مقطع مهم زمانی برای توسعه شهر زنجان لحاظ کرده و تدابیر لازم را اندیشیده و در پایان سال پاسخگوی مطالبات عمومی با رویکرد و روش منطقی باشد.

نخست اینکه شهر زنجان در سال نخست تحقق برنامه بیست ساله توسعه خود قرار دارد و برای سال جاری اهداف پیش‌بینی شده طی برش پنج ساله نخست تدوین و بر شهرداری زنجان تکلیف شده که شورای پنجم در این شرایط زمانی که حجم عمده ای توان فکری و زمانی خود را برای انتخاب شهردار و برخی مسائل اداری گذاشته، باید نسبت به نظارت در تحقق آن و پیگیری های لازم در این راستا اهتمام جدی داشته باشد.

شهر زنجان در بخش عمرانی با چند چالش جدی مواجه است که برخی موارد مصداقی برای زنجان حیثیتی شده است. مصداق بارز آن وضعیت تقاطع غیرهمسطح امام حسین(ع) است که متاسفانه در گذشته احترام نام آن نیز حفظ نشد و امروز این پروژه نه تنها نقل محافل عمومی در شهر زنجان در راستای ناکارآمدی مدیریت شهری بوده، بلکه نقل محافل مسافران و ترددکنندگان از شهر زنجان نیز شده و اگر رویکرد منطقی برای آن اندیشیده نشود شاید نقل محافل منطقه‌ای و جهانی نیز در آینده نزدیک باشد!

در خصوص وضعیت فعلی این تقاطع، برخی شبهات در خصوص عملکرد کارشناسان شهرداری برای تایید صورتوضعیت های ناقص پیمانکار و افزایش هزینه ها در راستا که بر مردم شهر تحمیل شده! و همچنین در خصوص وضعیت تعهدی شرکت پیمانکار در قردادهای گذشته(مربوط به سطح زیرگذر و همسطح) و همچنین تعهدات مشاور در کنار مسائل فنی رعایت شدن آن و البته یک بام و دو هوای پیمانکار غیربومی برای تسریع در عملیات اجرایی نیازمند روشنگری بیشتری هستیم!

هرچند در شورای چهارم هشدار داد شد وضعیت مالی شهرداری ها در سال ۹۶ بدتر از سال ۹۵ می تواند باشد که البته گوشی برای شنیدن نداشت؛ حال در شرایطی که شهرداری زنجان با مشکلات مالی برای پرداخت برخی هزینه های جاری خود مواجه است، باید دید وضعیت پروژه های نیمه تمام، تحقق درآمدهای پیش بینی شده بودجه سال ۹۶، تعهدات ایجاد شده در بخش جاری و عمرانی لایحه بودجه سال ۹۶ و همچنین پروژه مهم و جنجالی سبزه میدان چه خواهد شد!

در شورای چهارم بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی و قوانین کلان کشور که مربوط به شهرداری است سخن بسیار گفته شد و غفلت مسئولان مدیریت شهری از ظرفیت های لایحه بودجه و برنامه پنجم ششم توسعه در کنار برخی مسائل ملی و مهمی همچون ستاد بازآفرینی شهری موجب هدررفت فرصت های طلایی برای شهر زنجان در سال های گذشته شده است.

بعد از یک فرصت سوزی طلایی از سال گذشته مجموع مسئولان شهرستانی و مدیریت شهری نسبت به ورود به ظرفیت ستاد بازآفرینی شهری اقدام کردند، اما هنوز ظرفیت‌های اسناد بالادستی توسعه کشور که می تواند با بسترسازی برای توسعه شهر زنجان بکارگیری شود مغفول مانده که شورای پنجم در این راستا نقش تاثیرگذار و مهمی دارد.

شورای پنجم و مجموعه مدیریت شهری زنجان تمامی این موارد را باید در کنار مقطع زمانی ورود به پاییز و نزدیک شدن به زمستان در کنار هم قرار داده و معادله چند مجهولی و پیچیده در خصوص موانع رشد و توسعه شهر زنجان را با خرد جمعی حل کرده و مسیر را هموار کنند.

در این مسیر دشوار باید از ظرفیت رسانه ها، کارشناسان مستقل، دلسوزان شهر و مسئولان دولتی بهره لازم برده شود و یا یک فعالیت تیمی و جمعی برای توسعه عملی شهر زنجان گام برداشت.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
محدودیت‌های ترافیکی هشتم و یازدهم محرم در زنجان اعمال می‌شود
خبر قبلی
نزدیک به ۳هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست