1. اخبار استان
  2. جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم در مسیر بالندگی

کد خبر: 4534

جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم در مسیر بالندگی

جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم در مسیر بالندگی

حضور ۱۴ کشور درجشنواره غذای اکو-جاده ابریشم

 

 

 

 

امروز سخن گفتن از اهمیت اقتصادی صنعت گردشگری، موضوعی تکراری است و تمامی نخبگان اقتصادی معتقدند یکی از پاک ترین و بهره ورترین بخش های حوزه خدمات در توسعه و رشد اقتصادی کشورها افزایش شتاب توسعه ای بخش گردشگری است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ مجمع جهانی اقتصاد در خصوص آینده صنعت گردشگری بارها تاکید کرده که هر سال مردم بیشتری سفر می‌کنند، به طوری که انتظار می رود تعداد گردشگران جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۸ میلیارد نفر برسد. بر اساس این گزارش ، رشد صنعت سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۶ برای ششمین سال پیاپی بر اقتصاد جهان تاثیر مثبت گذاشته و انعطاف پذیری خود را در مواجهه با بی ثباتی ژئوپلیتیکی و ناپایداری های اقتصادی نشان داده است.
با این اوصاف صنعت گردشگری در دنیا روز به روز بر اهمیتش افزوده می شود و کشورهای مختلف برای به دست آوردن سهم بزرگ تری از آن تلاش می کنند. سهم صنعت سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۶ از اقتصاد جهانی معادل ۷.۶ تریلیون دلار بود که ۱۰.۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل داد و ۲۹۲ میلیون شغل ایجاد کرد. تعداد گردشگران جهان در سال ۲۰۱۶ با ۲.۶ برابر شدن نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۱.۲ میلیارد نفر رسیده است. تعداد گردشگران جهان در سال ۲۰۱۵ معادل ۴۶۰ میلیون نفر بود.
همچنین، از دهه ۱۹۸۰ تا کنون تردد هوایی هر ۱۵ سال دو برابر شده است، روندی که انتظار می رود ادامه پیدا کند. در سال ۲۰۱۶ تقریبا چهار میلیارد نفر در جهان با هواپیما سفر کردند عددی که انتظار می رود تا سال ۲۰۳۵ به ۷.۲ میلیارد نفر برسد. بر اساس تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد، به ازای هر ۳۰ گردشگر جدیدی که وارد یک کشور می شود، یک شغل جدید ایجاد می شود و تا به امروز تعداد زنان شاغل در بخش سفر و گردشگری جهان تقریبا دو برابر سایر بخش ها بوده است.
بنا به پیش بینی مجمع جهانی اقتصاد، انتظار می رود رقم های یاد شده در ۱۰ سال آینده نیز افزایش یابد.

بر اساس شاخص «در اولویت قرار داشتن صنعت گردشگری» مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران در میان ۱۳۶ کشور، از ۱۳۰ در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۷ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده است. یعنی در مقایسه با ۲ سال گذشته، اکنون ایران برای گردشگری اهمیت بیشتری قائل است، اما باید گفت تاکنون رشد قابل ملاحظه ای در این بخش محقق نشده است.

در شرایطی که کشورمان دارای ظرفیت های بالایی برای توسعه گردشگری است، اما توفیق قابل توجهی در آن پیدا نکرده، استان زنجان نیز در بین استان های کشور موفق عمل نکرده است. هرچند سرعت رشد و تلاش ها و برنامه های زیربنایی برای توسعه گردشگری در زنجان شاید از میانگین کشور بسیار بالا باشد. طی سال های گذشته زنجان محورهای خلاقانه نسبتا قابل قبولی برای توسعه گردشگری تعریف کرده که یکی از آن ها جشنواره غذای جاده ابریشم-اکو در سطح منطقه ای و جهانی است.

این جشنواره که توانسته مکمل خوبی برای جشنواره آش ایرانی باشد، زنجان را در تعریف دو جشنواره گردشگری حوزه غذا وارد مسیر جدیدی از رشد و توسعه کرده که برگزاری چهارمین دوره جشنواره غذا بیانگر حرکت زنجان در مسیر بالندگی صنعت گردشگری با محوریت غذا است.

غذا به عنوان نخستین نیاز هر انسان، فقط یک ماده مصرفی نیست بلکه در خود، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را جای داده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذاست و گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری است که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و نیاز انسان ها به یک محیط همنشینی، روز به روز در حال رشد است.

در عین حال نباید فراموش کرد گردشگری غذا سهم چشمگیری در گردشگری دارد، چنان که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذا باز می گردد و هر گردشگری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در سفرهای خود برای خوراک هزینه می کند.

تاکید جهانیان برای توسعه گردشگری غذا از آن روست که غذا سهمی انکارناپذیر در تعیین مطلوبیت هر سفر دارد. با یک حساب سر انگشتی، سهم غذا برای یک گردشگر خارجی، چیزی حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد هزینه های روزانه او را در بر می گیرد. این سهم برای گردشگری یک امتیاز است. حال آنکه برخی کشورها مانند ترکیه و مالزی از این مهم بهره های لازم را می برند چنانکه درآمد ترکیه از فروش غذا به گردشگران در سال ۲۰۱۴ حدود ۶.۵ میلیارد دلار بوده است که با درآمد ایران از ورود گردشگران خارجی در آن سال برابری می کند. در واقع می توان گفت درآمد ترکیه از فروش غذا به گردشگران معادل کل درآمد گردشگری ایران است.

هرچند بالندگی جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم در زنجان به سطحی از موفقیت کشورهای دیگر نرسیده و تا آن نقطه فاصله زیاد دارد، اما زنجان به سهم خود متناسب با ظرفیت های موجود و شرایط کشور گام های بلندی برای توسعه گردشگری غذا برداشته است. این گام ها در آینده سهم قابل توجهی از برون رفت گردشگری زنجان در وضعیت انفعال سال های گذشته را خواهد داشت.

چهارمین دوره این جشنواره با کیفیت اجرایی مناسب تر نسبت به سال های گذشته برگزار شد و شهروندان زنجانی نیز استقبال بهتری نسبت به ادوار گذشته داشتند. این فرهنگ نیز برای پذیرایی از فرهنگ غذایی دیگر کشورها به صورت ملموسی بهبود یافته بود.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان ۱۴ کشور و ۵ خبرگزاری خارجی در چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو ـ جاده ابریشم در زنجان حضور داشتند.  شاهد حضور ۲۲ خبرنگار داخلی، ۵ خبرگزاری خارجی و نیز ۱۴ کشور در زنجان بودیم تا این رویداد سه روزه را پوشش دهند.

وی با یادآوری اینکه میهمان‌نوازی مردمان این دیار باعث شد تا بتوانیم امسال هم همانند ادوار گذشته میزبان شایسته‌ای برای کشورهای مختلف و نیز مهمانانی که از سایر استان‌ها به زنجان آمده بودند، باشیم، ادامه داد: هدف اصلی در برگزاری چنین جشنواره‌هایی، نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر است؛ چرا که معتقدیم نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر باعث نزدیکی فرهنگ‌های مختلف شده و این خود، زمینه دوستی ملل را فراهم خواهد کرد.

رحمتی در ادامه با بیان اینکه در چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو ـ جاده ابریشم شاهد برپایی ۱۵ غرفه خارجی از ۱۴ کشور بودیم، اظهار کرد: یکی از مزیت‌های این جشنواره، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی مرتبط با حوزه غذا، آشپزخانه و پذیرایی از مهمانان بود که در این راستا می‌توان به برپایی ۳۱ غرفه در حوزه محصولات صنایع‌دستی و نیز ۱۰ غرفه در حوزه مواد اولیه افزودنی‌های پخت غذا اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با یادآوری اینکه همه کشورهای دنیا یک دغدغه مشترک به نام صلح و سعادت بشری را در سر می‌پرورانند، خاطرنشان کرد: بی‌شک با وجود اینکه غذاهای ارائه شده در این جشنواره دارای طعم و مزه جداگانه‌ای بود، اما همه شرکت‌کنندگان در یک چیز مشترک بودند و آن هم برقراری صلح و دوستی که این مهم در جشنواره چهارم به خوبی دیده شد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آغاز پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی استان زنجان
خبر قبلی
داور زنجانی به کلاس استاژ و ارتقاء داوری در ژاپن اعزام شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست