1. اقتصادی
  2. تصویر اقتصاد ایران در چالش ‌۱۰سال

کد خبر: 8200

تصویر اقتصاد ایران در چالش ‌۱۰سال

در نظام سیاسی، ۱۰ سال قبل محمود احمدی‌‏نژاد رئیس‏‌جمهور و عالی‌‏ترین مقام سیاسی کشور -پس از رهبری- بود، علی لاریجانی ریاست مجلس را در اختیار داشت و سیدمحمود هاشمی‌‏شاهرودی رئیس قوه قضائیه بود. امروز علی لاریجانی همچنان رئیس مجلس است، اما ریاست‏‌جمهوری به حسن روحانی رسیده و در قوه قضائیه هم صادق آملی‏‌لاریجانی جانشین مرحوم هاشمی‌‏شاهرودی است.

تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (بر اساس قیمت‌‏های ثابت سال ۹۰) در سال ۸۷ رقمی معادل ۵۸۴ هزار و ۴۸ میلیارد تومان بوده است. آخرین آمار بانک مرکزی از این شاخص مربوط به سال ۹۶ است که رقم ۶۹۴ هزار و ۸۳ میلیاردتومانی را به ثبت رسانده است. امسال به احتمال زیاد این رقم کاهش خواهد یافت.

در شاخص درآمد سرانه (بر اساس محاسبات بانک جهانی به دلار ثابت سال ۲۰۱۰)، درآمد سرانه هر ایرانی در سال ۲۰۰۹ معادل ۶۲۴۸ دلار بوده است. آخرین آماری که از این شاخص موجود است، مربوط به سال ۲۰۱۷ است که درآمد سرانه هر ایرانی را معادل ۶۹۴۷ دلار ارزیابی کرده.

در یک دهه گذشته روند رو به رشد نقدینگی در ایران با سرعت زیاد ادامه داشته است. در حالی که -بر اساس گزارش بانک مرکزی- در پایان تابستان ۸۷ حجم نقدینگی اقتصاد ایران ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بود، در پایان تابستان ۹۷ این رقم بیش از ۱۰ برابر شد و به ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان رسید.

قدرت خرید پول ایرانی امسال در مقایسه با ۱۰ سال قبل بسیار کمتر شده است. استفاده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) بانک مرکزی برای مقایسه قدرت خرید پول در آبان ۹۷ و آبان ۸۷ نشان می‏‌دهد ۱۰۰ هزار تومانِ امروز فقط به اندازه ۱۸ هزار تومانِ ۱۰ سال قبل قدرت خرید دارد؛ یعنی ارزش پول ما در این فاصله به کمتر از یک‌‏پنجم کاهش پیدا کرده است.

قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد در روز اول بهمن ۸۷ تنها ۱۰۰۳ تومان بود، اما در نخستین روز بهمن ۹۷ نرخ ۱۱۷۸۰تومانی برای این ارز جهان‏‌روا در بازار آزاد تهران به ثبت رسید. یعنی قیمت دلار در این فاصله بیش از ۵ /۱۱ برابر شده است. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید هم در حالی در روز اول بهمن ۹۷ به چهار میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید که دقیقاً ۱۰ سال قبل فقط ۱۹۹ هزار تومان بود: کمتر از یک‌‏بیستم!

در حالی که میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران (بر اساس گزارش دفتر برنامه‌‏ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی) در سال ۸۷ یک میلیون و ۷۸۱ هزار تومان بوده است، این میانگین (بر اساس گزارش بانک مرکزی) در ۹ماهه سال ۹۷ به هفت میلیون و ۷۵۳ هزار تومان و در آذرماه ۹۷ به ۹ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان رسیده است.
👈تجارت فردا

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کارگاه آموزشی هیات امنای مساجد زنجان برگزار می‌شود
خبر قبلی
اجرای ۲۷۷ عنوان برنامه برای گرامیداشت دهه فجر در شهرستان ایجرود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست