1. یادداشتها
  2. یادداشت
  3. حال صادرات زنجان خوش است

کد خبر: 6875

حال صادرات زنجان خوش است

این روزها که حال اقتصاد خوب نیست، آنچه اعداد و ارقام مسئولان گمرک زنجان ارائه می کند، حال صادرات زنجان خوب است. این خوبی حال در روزهایی که ۲۹ مهرماه روز صادرات نامیده شده، اتفاق مبارکی می تواند باشد.

رشد صادرات گمرک زنجان در چهارسال گذشته روند مستمری به خود گرفت و امروز که برخی واحدهای بزرگ تولیدی استان به مرحله تولید و صادرات رسیدند، اعداد و ارقام صادراتی استان را نیز بهبود دادند. حال به گفته مسئولان زنجان حتی بیش از سهم جمعیتی خود سهم صادرات در کشور دارد و از سهم ۲ درصدی نیز عبور کرده و این در حالی بود که قبلا نزدیک یک درصد سهم از صادرات کشور داشت.

یکی از وجوه قابل دفاع در عملکرد صادرات و وضعیت کارکردی گمرک زنجان طی سال های گذشته این بود که اطلاعات عملکرد گمرک ماهانه به صورت کامل در سایت اطلاع رسانی آن درج می شد، البته در مدیریت جدید این رویکرد با ضعف همراه بوده و آنچه که در سال جاری برای اطلاعات گمرک ارائه شده چند خط نوشته کلی است. اگر سخنان فرامز نیک سرشت در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی را مصداق و پایه مهم جهت قضاوت های عادلانه و عبور از فساد قرار دهیم، ارائه اطلاعات و آمار رسمی به صورت روشن و کامل می‌تواند وضعیت عملکردی و قضاوت های معقول و مبتنی بر عدالت را بهبود دهد.

برپایه همین اطلاعات ارائه شده در سایت گمرک زنجان صادرات سه ماهه اول سال جاری از نظر دلاری ۱۴۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۶۱۰ دلار بوده است. این میزان از نظر وزنی ۷۱/۳۶۸/۱۱۹ کیلوگرم بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱۱در صد رشد در بخش دلاری و۱۰۲درصدرشد در بخش وزنی را نشان می دهد. عمده کالاهای صادراتی شمش روی، مس، آلومینیوم، سرب، کاغذکرافت، پلیمر پروپیلن، محصولات فولادی ، مویز، ترانسفورماتور و سنگ سرب بوده است.

واردات سه ماهه اول سال جاری از نظر دلاری در سایت گمرک زنجان ۶۶ میلیون و ۹۸ هزار و ۲۹۵ دلار درج شده است. اگر این عدد را مبنای اطلاعات صحیح قرار دهیم باید بگوییم که تراز تجاری زنجان عدد قابل توجه ۷۹ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۳۱۵ دلار مثبت خواهد بود. گمرک زنجان گفته واردات نسبت به مشابه سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته است. عمده کالاهای وارداتی خاک وخاکستر روی، اجزا و قطعات ماشین آلات، پارچه نبافته، مصنوعات پلاستیکی، نخ پلی آمید، ترانسفورماتور وتنظیم کننده ولتاژ،توتون وکاغذ سیگار،محصولات فولادی،الیاف سنتتیک وآکریلیک بوده است.

مطابق اطلاعات سایت گمرک زنجان صادرات ۶ماهه سال ۹۷ اداره کل گمرک استان زنجان از نظر ارزشی ۲۵۱ میلیون و ۱۰۲ هزا و ۵۸۵ دلار و از نظر وزنی ۱۳۴ هزار و ۳۶۳ کیلو و ۹۷ گرم کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸درصدافزایش دلاری و۹۲درصد افزایش وزنی داشته است، عمده کالاهای صادراتی شمش روی مس آلومینیوم، پلیمر-کاغذ، شمش سرب، محصولات فولادی، ترانسفورماتور، مویز ورب گوجه فرنگی بوده است.

واردات ۶ ماهه سال جاری از نظر ارزشی ۱۴۰ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۳۵ دلار دلار واز نظر وزنی ۱۸۳ هزار و ۲۳۹ کیلو و ۴۴۳ گرم بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش دلاری و۶۹ درصد افزایش وزنی داشته است. عمده کالاهای وارداتی خاک روی، ماشین آلات وقطعات، پارچه نبافته، مصنوعات پلاستیکی و نخ پلی آمید بوده است.

آمار عملکرد صادرات استان در ۹ ماهه سال ۹۶ به لحاظ ارزی ۲۴۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۱۳۸ دلار بوده است. این میزان برای ۹ ماهه سال ۹۵ به میزان ۱۳۷ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۸۳ دلار بوده است. ۸۰ درصد افزایش در عملکرد ارزی صادرات استان محقق شده است.

برای مقایسه عملکرد گمرک زنجان در حوزه صادرات نیازمند اطلاعات صادرات در ۶ ماهه سال های ۹۶ و ۹۵ و ۹۴ بودیم که این موارد در سایت گمرک زنجان درج نشده است. تنها عملکرد ۹ ماهه ۹۵ و ۹۶ درج شده که اطلاعات صادراتی در این بازه زمانی گویای رشد قابل توجه صادرات در استان زنجان بوده است.

آنچه مسئولان استانی از استاندار زنجان تا مدیران اقتصادی مرتبط اظهار نظر کرده اند، وضعیت صادرات در استان زنجان رو به رشد بوده و در سال جاری نیز صادرات استان نسبت به هدف گذاری صورت گرفته جلوتر است. هرچند عملکرد صادرات سال جاری باید بعد از اتمام سال و احصای کامل اطلاعات این حوزه صورت گیرد. آنچه برای صادرات استان طی سال جاری هدف گذاری شد عدد ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. آمار گمرک برای ۶ ماهه گویای تحقق هدفگذاری در نیمه نخست سال بوده است. باید دید در پایان سال این مهم محقق می شود یا خیر.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سنگک و بربری توانستند چرا دیگران نمی‌توانند!
خبر قبلی
اجرای سیاست‌های مجمع سلامت به یک همت فرابخشی نیازمند است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست