1. اخبار استان
  2. معدوم‌سازی بیش از ۱۲ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در زنجان

کد خبر: 9397

معدوم‌سازی بیش از ۱۲ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در زنجان

در برنامه بسیج سلامت نوروزی ۱۱ هزار و ۶۰۲ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شده که ۴۰۹ مورد از این بازرسی‌ها در بخش اماکن عمومی بین‌راهی بوده است.

نشست خبری رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان و معاونین این دانشگاه با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در این نشست خبری پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان استان، گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی همواره سطح، کیفیت و عدالت در توزیع خدمات سلامت رو به بهبود بوده و امروز به سطح بالایی رسیده است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار به واسطه انسان سالم محقق می شود، افزود: اگر بخواهیم به توسعه پایدار در بخش‌های مختلف دست برسیم باید به سلامت انسان توجه شود. سازمان جهانی بهداشت نیز بر این امر تاکید زیادی داشته و در خصوص بیماری‌های واگیر و رفع این دغدغه از جامعه بشری، اهتمام ویژه‌ای داشته است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به برنامه های هفته سلامت در سال ۹۸، یادآور شد: شعار امسال هفته سلامت «مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پویش همگانی سلامت» است. در این هفته ۵۰۰ برنامه در قالب ۲ هزار ۸۰۰ عنوان اجرا می‌شود. شعاری که برای هفته سلامت امسال در نظر گرفته شده، ابعاد مختلفی داشته و اهداف مهم و خدمات ارائه شده حوزه سلامت را مورد تاکید قرار می دهد. در هفته سلامت ۴۱ پروژه بهداشتی استان در قالب ۱۰۰۰ پروژه کشوری افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدالت در توزیع خدمات سلامت در کشور امروز به سطح خوبی رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر تبعیض در ارائه خدمات بهداشتی به حداقل رسیده است و خدمات بهداشتی و درمانی انجام گرفته بعد از انقلاب اسلامی عدالت در سلامت و توسعه عدالت در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفت.

قزلباش با یادآوری اینکه در شرایط فعلی، اهتمام به مقابله با بیماری‌های غیرواگیر بوده و این موضوع به جد در دستور کار قرار گرفته است، افزود: حوزه سلامت نیازمند اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی مناسب بوده و باید به اهمیت مقوله بهداشت و درمان به ویژه در بخش پیشگیری توجه بیشتری صورت گیرد.

این مقام مسئول از احداث خانه‌های بهداشت در سطح روستاها به‌عنوان یکی از جدی‌ترین اقدامات بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان نام برد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در عرصه بهداشت و درمان به موفقیت‌های روزافزونی دست یافته‌ایم که بی‌تردید یکی از مهم‌ترین این اقدامات، به حداقل رسیدن تبعیض در ارائه خدمات بهداشتی در بین اقشار مختلف جامعه است.

وی به برنامه‌ریزی انجام شده برای افتتاح ۴۱ پروژه از مجموع ۲۲۶ پروژه تعریف شده برای استان در قالب طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها طی هفته آینده به صورت سراسری افتتاح خواهد می شود.

 

 

۱۱ هزار و ۶۰۲ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی

در این نشست معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان به اقدامات صورت گرفته در طرح و بسیج نوروزی ۹۸ اشاره کرد و گفت: ۹۲ واحد تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف به مراجع قضایی استان در طول ایام نوروز معرفی شدند و طی بازرسی های صورت گرفته در این طرح ۱۲ هزار و ۳۰۹ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشت معدوم‌سازی شد.

محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه در ایام نوروز ۶۸۴ اخطاریه بهداشتی صادر شده است، اظهار کرد: در برنامه بسیج سلامت نوروزی ۱۱ هزار و ۶۰۲ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شده که ۴۰۹ مورد از این بازرسی‌ها در بخش اماکن عمومی بین‌راهی بوده است.

وی از تعطیلی تعداد ۲۰ مورد مراکز مختلف در ایام نوروز خبر داد و گفت: خدمات مناسبی در حوزه بهداشتی در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان، گردشگران و مسافران نوروزی در ایام عید امسال انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با یادآوری اینکه اجرای طرح بسیج نوروزی سلامت از ۲۰ اسفندماه سال گذشته تا ۲۰ فروردین‌ماه امسال ادامه داشت، اظهار کرد: در طول اجرای این طرح، مواردی چون کنترل بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی، نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندها، نظارت بر سیستم آب شرب در مناطق شهری و روستایی و مواردی که به طور مستقیم با سلامت افراد سر و کار دارد، به منصه‌ظهور گذاشته شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به اهمیت نظام ارجاع اشاره کرد و یادآور شد: نظام ارجاع بهترین روش برای کاهش هزینه‌های درمان و همچنین تشخیص مرجع مراجعه برای بیماری است. از مجموع ۶۱ دانشگاه کشور ۵۸ دانشگاه خدمات نظام ارجاع را از طریق سامانه سیب ارائه می‌کنند.

۳۹ مورد بازدید از داروخانه‌های استان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در ادامه این نشست خبری با یادآوری اینکه در طول این ایام ۵۱۰ نمونه از مواد غذایی مختلف که شامل انواع آجیل، مواد غذایی خام، غذای پخته شده، شیرینی خشک و شیرینی تر و … مورد آزمایش قرار گرفت، افزود: همچنین در ایام عید فعالیت واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و واحدهای عرضه‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز داروخانه‌ها مورد بازرسی قرار گرفت.

جواد تاج‌کی با اشاره به اینکه در مجموع ۹۴ مورد بازدید از واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و واحدهای عرضه‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی استان به عمل آمد، خاطرنشان کرد: علاوه بر همه این موارد، شاهد ۳۹ مورد بازدید از داروخانه‌های استان نیز بودیم.

تاج‌کی با بیان اینکه مردم تخلفات مشاهده شده را به سامانه ۱۴۹۰ اطلاع دهند، خاطرنشان کرد: با مطلع شدن کارشناسان این حوزه اقدامات بازرسی و کنترلی بهتری می توان انجام داد. همراهی و همکاری مردم در این حوزه موجب بهبود امور می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بازرسان این حوزه در ایام اجرای طرح بسیج نوروزی غذا از مراکز عرضه لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی بازدیدهای زیادی داشتند؛ افزود: در این بازدیدها برخوردهایی هم با ۹۴ متخلف انجام و همچنین به شکایت‌های اعلامی هم رسیدگی شد.

ویبا بیان اینکه ظروف یکبار مصرف، باید یکبار مورد استفاده قرار گیرند، اظهار کرد: در صورت استفاده یکباره از این ظروف هیچ آسیبی متوجه مصرف کننده نخواهد بود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
غذا بهانه گفت‌و‌گو بین انسان‌ها است
خبر قبلی
تدوین ۵ برنامه شاخص برای شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست