1. اخبار استان
  2.  نگاهی به آخرین وضعیت زنجان پس از شهادت دو محیط‌بان

کد خبر: 20951

 نگاهی به آخرین وضعیت زنجان پس از شهادت دو محیط‌بان

قوانين بايد به نفع‌محيط‌بانان تغيير كند
✍️فاطمه باباخانی

هنوز رد خون «میکاییل هاشمی» و «مهدی مجلل» در «فیله خاصه» باقی است؛ همانجا که پیکرهایشان را پیدا کردند، نه باران بهاری هست و نه بادی که این رد خون را بشوید یا خاکی بر آن بپاشد. تنها چند روز از آن شب خونین دوشنبه ۱۶ فروردین گذشته است و جامعه محیط‌زیست همچنان سرش زیر این فشار تیر میکشد و تلاش میکند راهی برای برون‌رفت از این حجم اندوه بیابد.

بیانیه جمعی از محیط‌بانان کشور که روز جمعه ۲۰ فروردین ماه منتشر شد، در همین رابطه است. در این بیانیه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت دو همکار سبزپوش و دو همرزم در عرصه حفاظت از محیط‌زیست، محیط‌بانان شهید مهدی مجلل و‌ میکاییل هاشمی که حین ‌ماموریت در راستای مقابله با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز به طرز فجیع و با بی رحمی به درجه شهادت نائل شدند، آمده است: ‌

«احتراما ما جمعی از محیط‌بانان ایران، ضمن اعتراض به وضعیت فعلی، سالهاست سپر تیرهای متخلفین قسی القلب برخی شکارچیان غیرمجاز شده‌ایم، کوه، جنگل، تالاب و بیابان بارها شاهد اشکهای ما درسوگ فراق همرزمان مظلوم‌مان بوده‌اند. ضمن تشکر از تلاشهای ریاست محترم سازمان محیط‌زیست جناب آقای دکتر کلانتری و نیز فرمانده یگان سازمان حفاظت ‌محیط‌‌زیست، خواهان حمایت‌های همه‌جانبه سه قوه اصلی جمهوری اسلامی ایران هستیم و خواهان تسریع در روند قوانین حمایتی و تغییر در قوانین و‌ مجازات‌های شکارچیان غیرمجاز هستیم. در این مجال لازم میدانیم اشاره‌ای داشته باشیم که اگر قوانین موجود به نفع ما محیط‌بانان اصلاح نشود، بودجه اختصاصی برای یگان حفاظت محیط‌‌زیست لحاظ نشود، قانون به‌کارگیری سلاح اصلاح نشود، تعداد محیط‌بان کافی جذب و استخدام و در مناطق به کار گرفته نشوند و تجهیزات مدرن در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به کار گرفته نشود به زودی شاهد درگیری‌های بیشتر و ‌حتی شهادت محیط‌بانان دیگری خواهیم‌ بود»

در کنار این بیانیه که به شکل رسمی و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده شایعات و خبرهایی هم هست که کسی درباره صحت‌ آنها اطمینانی ندارد اما به تشویش‌ها در میان جامعه محیط‌زیست دامن زده است. خبرهایی مبنی بر اینکه دو شکارچی که متهمان اصلی این پرونده هستند از اهالی منطقه نبوده و ساکن کرج هستند و یک محلی به عنوان راهنما در کنارشان حضور داشته، کسی که به زیرو بم‌های منطقه وارد بوده و توانسته است محیط‌بانان را در فرعی گیر بیندازد.

این در حالی است که سردار رحیم‌ جهانبخش در روز ۱۸ فروردین در جمع خبرنگاران اعلام کرده متهمان در بازجوییهای اولیه به شکار غیرمجاز و شهادت دو محیط‌بان اعتراف کرده‌اند. او همچنین خبر داد که در بازرسی از متهمان علاوه بر کشف سه قبضه اسلحه شکاری، ابزارآلات شکار و مقداری گوشت شکارغیرمجاز هم کشف شده است.

حال پرسش این است که متهمانی که به قتل اعتراف کرده‌اند چند نفرند؟‌ آیا نفر سومی وجود دارد که اتهام مشارکت در قتل داشته باشد؟ چرا شکارچیان تصمیم به قتل گرفتند و محیط‌بانان را مجروح رها نکردند؟ چه انگیزه‌ یا انگیزه‌هایی آنها را واداشته که تصمیم بگیرند محیط‌بانان را از ماشین پیاده کرده و سپس تیر به سر آنها شلیک کنند، آن هم به محیط‌بانانی که به گفته سرهنگ جهانبخش نسبت به شکارچیان برتری تجهیزاتی داشته و تنها برای رعایت قانون به کارگیری سلاح قصد دستگیری آنها را داشتند.

پرونده شهادت «میکاییل هاشمی» و «مهدی مجلل» با وجود دستگیری متهمان و اعترافات آنها همچنان با پرسشهای گوناگون مواجه است که نیازمند شفاف شدن بیشتر از سوی نهادهای متولی است تا ابهامها برطرف شده و اندکی آسودگی خاطر از اجرای عدالت برای شاکیان و همکاران این دو شهید را به همراه داشته باشد. در عین حال جامعه ایران خواستار اجرایی شدن سیاستهایی است که به این کشتار خاتمه یا آن را کاهش دهد، سیاستهایی که براساس نظر محیط‌بانان، جامعه محلی، کارشناسان حیات‌وحش‌، سازمانهای مردم‌نهاد درگیر در این حوزه طراحی و اجرا شود تا بار دیگر شاهد بر خاک افتادن محیط‌بانان به عنوان اصلی ترین نیروهای حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران نباشیم.

سازمان محیط‌زیست باید براساس پژوهشهای انجام شده انگیزه‌های شکار را تا آنجا که در توان این سازمان است کاهش دهد و در کنار آن با افزایش تعداد استخدامی و تجهیز محیط‌بانان و ماشین‌هایشان آنها را بی دفاع در مقابل کسانی رها نکند که به تیراندازی و مجروح کردن اکتفا نمیکنند، کسانی که در لحظه محتوم به هر دلیلی تصمیم میگیرند شاهد جرم را با شلیک تیری بر سر از میان بردارند، شاهدانی که دغدغه‌ زندگیشان حفاظت آب و خاک و حیات‌وحش این سرزمین است./اعتماد

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
چرا مواضع ما در خدمت منافع جامعه نیست؟
خبر قبلی
فوری؛ مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان زنجان لغو شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست