1. اخبار استان
  2. پشت پرده استیضاح احتمالی شهردار زنجان چیست؟

کد خبر: 17776

پشت پرده استیضاح احتمالی شهردار زنجان چیست؟

این روزها در یکی از مهم ترین شرایط و مقاطع زمانی در کشور و استان زنجان قرار داریم که شاخص های سرمایه اجتماعی در آن به کم ترین میزان رسیده است! اعتماد عمومی به منتخبان و مسئولان به شدت نزول پیدا کرده و مردم زنجان با اخبار بازداشتی های مختلف دچار شوک های اجتماعی شدیدی شد که خروجی آن مشارکت قابل تامل در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ بعد از رخدادهایی که در شورا و شهرداری زنجان به وقوع پیوست، شاهد حضور اعضای علی البدل شورا و انتخاب حبیب ملائی یگانه به عنوان شهردار زنجان بودیم. حبیب یگانه در حالی برای سومین بار شهردار زنحان انتخاب می شد که شرایط در شهرداری زنجان بسیار دشوار و کار کردن به اعضای شورا و سایرین مسئولان در شهر زنجان دارای پیچیدگی های زیاید بود.

با این حال با طرح یکی از اعضای شورا حبیب یگانه جزو گزینه های بررسی شد و با حمایت مدیران استانی و نهادهای مرتبط با آن ها یگانه اسنفدماه سال ۹۸ توانست رای اعتماد گرفته و شهردار زنجان شود. حال با گذشت حدود هفت ماه از شهرداری وی نارضایتی از عملکرد وی نیز بالا گرفته است. این حجم نارضایتی به دلیل حجم انتظاراتی بود که اعضای شورا و گروه های مختلف اجتماعی از وی داشتند.

حال این روزها بعد از جلسه رسمی و علنی شورا که دعوت ها نیز به این جلسه گزینشی شده است! به قول رئیس شورا تذکراتی به شهردار داده شده اما شایعات در خصوص عزم پنج عضو شورا برای آغاز فرایند استیضاح و یا فراهم کردن زمینه استعفا آغاز شده است. به همین دلیل اظهار نظرهای مختلفی نیز اعضای شورا در روزهای اخیر در این خصوص داشته اند. اما واقعیت های میدانی در شورا و شهرداری کدامند؟

نخستین واقعیت ها را باید از یارکشی و رویکردهای اصولگرایان و اصلاح طلبان شورا و یاران متصل به آن جست و جو کرد. سپس نقش مدیران ارشد استانی را در این فرایندها جویا شد و سپس رویکردهای حبیب یگانه و حلقه یاران وی را باید رصد کرد.

در این سه ضلع، دو ضلع دارای اهمیت فراوانی است. نخست واقعیت های شورا و سپس رویکرد حبیب یگانه و حلقه یاران وی که فرایندهای گذشته، حال و آتی را شفاف  می کند. در شورای شهر دوره پنجم شهر زنجان بعد از استعفای(موضوع بازداشتی ها) اسماعیل دویران و حمیدرضا حمیدی اصولگرایان شورا از تیم چهارنفره به دو نفر یعنی عباس راشاد و کاظم افشارچی نزول پیدا کردند.

سجاد خدایی به عنوان فرد مستقل شورا نیز قبل از دستگیری در دومین و سومین سال شورا به حلقه اصولگرایان افزوده شده بود که بعد از بازداشت در واقع اصولگرایان در شورا از اکثریت افتادند. اما در طیف اصلاح طلبان شورا نیز بعد از بازداشت مسعود مرادخانی تیم اصلاح طلبان به سه نفر یعنی احمد نصیری، سید رحمان احمدی و امامعلی دادخواه محدود شد. از آغاز زمان فعالیت دوره پنج شورا همواره یارکشی بین اعضا و بین این دو گروه وجود داشته است.

نخستین فرد علی البدل رزاق محمدی بود که بحای سجاد خدایی وارد شورا شد و سپس سرور رحیما، منصور مرادلو و اکبر اوصالی وارد شورا شدند و ترکیب نهایی شورا مشخص شد. اما نکته مهم اینکه قبل از ورود سرور رحیما، منصور مرادلو و اکبر اوصالی، حبیب یگانه بعد از ورود رزاق محمدی که شورا به حدنصاب قانونی رسید انتخاب شده بود.

یارکشی فعلی در شورا اینگونه است که منصور مرادلو در تیم اصولگرایان از ابتدا حضور دارد و در زمان انتخابات شورا نیز در لیست اصولگرایان قرار داشت. سرور رحیما نیز همین شرایط را داشت و در لیست اصلاح طلبان بود و بعد از ورود به شورا نیز در این تیم قرار دارد. در این بین رزاق محمدی و اکبر اوصالی دو عضو مستقلی هستند که رویکرد آن ها بستگی به شرایط، اقتضائات و انتفاهای شخصی گره خورده است.

در خصوص اکیر اوصالی این واقعیت صادق است که وی از بستگاه سیدرحمات احمدی و با وی اختلافات شخصی و خانوادگی شدیدی دارد. از اینرو رویکردهای سیدرحمان احمدی به مزاق وی خوش نمی آید و اصولا این دو نمی توانند در یک تیم باشند! بسیاری از شهروندان زنجانی در زمان انتخابات در خصوص رقابت این دو و هزینه هایشان برای سبفت از یکدیگر قطعا زیادی شنیده اند.

انتخاب یگانه با رای مثبت رزاق محمدی، احمد نصیری، امامعلی دادخواه و سیدرحمان احمدی محقق شده است.گزینه نهایی عباس راشاد و کاظم افشارچی بر خلاف عقیده بسیاری از اصولگرایان نه تنها سعید رفیعی و یا  سعید عباسی بلکه محمد همتیان بود. اما بعد از انتخاب یگانه چه اتفاقاتی افتاد؟ سعید عباسی و محمد همتیان نفرات مورد تایید کاظم افشارچی و عباس راشاد معاونین حبیب یگانه شدند!

این رخداد دو پیام مهم داشت. نخست اینکه بعد از ترکیب فعلی شورا یگانه می توانست نظر آن ها را با آمدن این دو گزینه جلب کند و دوم اینکه به افکار عمومی و رسانه ها بگوید با حضور رقبایش در پست های مهم مدیریتی مشکلی ندارد و توانمندی آن ها سنجیده شود! حال شنیده ها حاکی است پشت پرده استیضاح و استعفای احتمالی در شورا جایگزینی یکی از معاونین به جای یگانه است.

در ماه های با رصد فضای شورا متوجه می شدیم که غالب اعضای شورا از عملکرد یگانه رضایت ندارند. افکار عمومی و کارشناسان نیز بر حسب انتظار از عملکرد وی رضایت نسبی و بعضا اصلا راضایت ندارند. اما اخبار و موضوع برون سپاری فضای سبز شهرداری زنجان که همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده جرقه استیضاح حبیب یگانه را در شورا زد و می تواند آن را تبدیل به یک شعله بکند.

واقعیت مهم در خصوص برون سپاری فضای سبز نیز این است که اصولگرایان شورا به ویژه کاظم افشارچی و منصور مرادلو که مدیریت و سیاستگذاری اصلی این موضوع را به همراه یک مشاور بازنشسته انجام می دادند مورد هجمه رسانه ای و اعتراضات مدنی و کارگری قرار گرفتند. از نظر اصولگرایان شورا این شرایط حاصل اقدامات حبیب یگانه و تیمش در شهرداری است و این شرایط نیز بستر خوبی برای تحقق بسیاری از نیت ها و آمال و آرزوهای اصولگرایان است.

با نزدیکی رزاق محمدی و اکبر اوصالی در انتخابات هیئت رئیسه که منجر به ریاست مجدد عباس راشاد، نائب رئیسی رزاق محمدی و منشی گری اکبر اوصالی شد، حال این طیف دست بالا برای استیضاح شهردار را دارد. به نظر می رسد هرچند طیف اصلاح طلبان نیز از عملکرد یگانه رضایت کامل ندارند اما به دو دلیل مهم با این اقدام مخالفند. نخست خواست طبف مقابل محقق نشود و نیرو و یار نزدیک خود را شهردار نکنند و دوم اینکه در ماه های پایانی شورا در سال آخر این تغییر عملا فایده ای برای شهر نیز نخواهد داشت.

اما به نظر می رسد اصولگرایان اهداف بلندبالایی را نشانه رفته اند که شاید بتوان گفت یک بخش عمده و کلیدی آن را باید در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شورا توصیف کرد. در کنار آن حضور یک شهردار نزدیک به آن ها برای پیشبرد اهداف مشخص آن ها چه شخصی، گروهی و جناحی حائز اهمیت زیادی است. باید دید در روزهای آتی معادلات در  شورا و شهرداری زنجان چگونه خواهد بود. به تناسب شرایط در خصوص وقایع مهم دیگر سخن خواهیم گفت.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
طرح اقدام ملی مسکن در کدام مناطق زنجان ساخته می شود؟
خبر قبلی
شهردار زنجان تذکر گرفته است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست