رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان:

۶ دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌های استان زنجان خریداری شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون ۶ دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌های استان خریداری و نصب شده و ۲ دستگاه اکسیژن‌ساز نیز اخیرا به بیمارستان ولی‌عصر (عح) زنجان اضافه شده است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ پرویز قزلباش با اشاره به اینکه باید اورژانس بیمارستانی مناطق مختلف استان ساماندهی شود و امکانات درمانی نیز به بیمارستان‌های استان افزوده شود، اظهار کرد: هر بیمار بستری در بخش بیمارستانی به حدود ۱۰ الی ۱۱ لیتر اکسیژن و هر بیمار بستری در بخش آی‌سی‌یو نیز به ۲۸ لیتر اکسیژن نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در صورت اشغال تخت‌های بیمارستان‌های استان توسط بیماران کرونایی روند خدمت رسانی به سایر بیماران که نیازمند ارائه خدمات هستند با اختلال مواجه خواهد شد، افزود: تلاش‌ها بر این است که با تخت‌های محدود، خدمات مورد نیاز به بیماران غیرکرونایی ارائه شود تا سایر بیماران نیز دچار مشکل نشوند که این امر تا کنون کنترل و مدیریت شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه در مجموع از حدود ۲ هزار تخت موجود در بیمارستان‌های استان ۶۵۳ تخت به بیماران کرونایی اختصاص یافته است، افزود: بیشترین تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان طی هفته گذشته به ترتیب ۱۳۰ نفر و کمترین آن ۹۹ نفر بوده است.

این مسؤول ادامه داد: طی چند روز گذشته بیمارستان‌های شهر زنجان و ابهر به لحاظ بستری بیماران کرونایی تحت فشار شدیدی قرار داشتند به طوری که همه تخت‌های بیمارستان‌های استان با همه ظرفیت های موجود مورد استفاده قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخشهای آی‌سی‌یو بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که بیش از ۴۶ نفر آنان بدحال هستند و  علاوه بر آن سایر بیماران نیز از این بخش تحت درمان قرار دارند.

به گفته قزلباش، هر چقدر بار بیمارستان‌های استان به لحاظ این بیماری افزایش یابد، بیماران بیشتری آسیب خواهند دید که به مصلحت سلامت جامعه نیست که امیدواریم روند کنونی با همکاری مردم کنترل شود.

قزلباش افزود: کوچک‌ترین غفلت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی عموم مردم را با چالش‌های جدی مواجه می کند که با افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها باید در انتظار بیماران بدحال، اشغال بخش آی‌سی‌یو، افزایش روند مرگ و میر با توجه به روند بیماری کرونا بود که تلاش ها برای کنترل وضعیت ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بحث تنظیم روابط اجتماعی اصلی‌ترین راهبردی است که  در زمان حاضر باید به آن توجه داشت چراکه  بازگشت به شرایط پیش از کرونا امکان پذیر نخواهد بود.

تاسیس انستیتو سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان

وی  اظهار داشت: تاسیس انستیتو سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان اقدامی ارزشمند محسوب می شود چرا که در سطح جهانی حرکت های خوبی آغاز شده  که امید ها را بیش از گذشته افزایش داده است. بر این اساس این واحد دانشگاهی نیز با توجه به ارزیابی ها و نیروی انسانی متبحر و نخبگان به این جمع بندی رسید که باید در این حوزه سرمایه گذاری بسیار سنگین و کلان انجام دهد.

قزلباش تاکید کرد: روند کاهش و کنترل بیماری کرونا در استان تدریجی است که تنها در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی توسط عموم کنترل آن میسر خواهد شد.

این مسؤول ادامه داد: هر بیمار مبتلا به کرونای بستری شده حدود ۶ روز باید در بیمارستان بستری شده و خدمات لازم را دریافت کند که طی یک روز گذشته وضعیت پایداری به  لحاظ تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان وجود دارد.

قزلباش اضافه کرد: کاهش بستری‌ها و شمار مبتلایان در سایه رعایت نکات بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک توسط مردم و اقدامات سخت‌گیرانه است که این مهم توسط مسؤولان استانی در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا انجام گرفته و امیدواریم اثرات آن طی هفته های آینده مشاهده شود.

وی به بحث بازرسی از ارگان های مختلف در ارتباط با رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۱ درصد ادارات و سازمان‌های استان،  ۵۳.۴۵ درصد دفاتر پلیس به علاوه ۱۰، اماکن متبرکه و مساجد ۷۰.۷۴ درصد، ناوگان مسافربری درون‌شهری ۴۷.۷۹ درصد، مسافربری برون شهری ۵۲.۳۸ درصد، بانک‌ها ۶۹.۶۶ درصد، نانوایی‌ها ۷۴.۲۵ درصد، رستوران‌ها ۷۱.۱۶، هتل‌ها و مراکز اقامتی ۶۸ درصد، بیمارستان‌های استان ۱۰۰ درصد توصیه های بهداشتی را رعایت می کنند.

 

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان ۴۱.۳۲ درصد

این مسؤول خاطر نشان کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان ۴۱.۳۲ درصد، آرامستان‌ها ۷۹.۵۵ درصد، مطب‌ها ۷۰ درصد و مراکز خدمات بیمه ۶۸.۹۸ درصد بوده است

وی گفت: طبق پیش بینی ها تا سه ماه آینده ۲۷۲ تخت بیمارستانی و ۹۰ تخت آی‌سی‌یو و بخش‌ اطفال در بیمارستان های استان افزوده خواهد شد تا بتوان موج سوم بیماری کرونا را سپری کرد.

قزلباش افزود: بیمارستان ارتش زنجان به دلیل نداشتن ظرفیت‌های کافی تاکنون نتوانسته حتی یک بیمار کرونایی را پذیرش کند اما از ظرفیت بیمارستان‌های بهمن و امام حسین(ع) شهر زنجان در این خصوص استفاده شده که باید زیرساخت‌های آنان نیز تقویت شود.

استان زنجان که یک موج کرونا را گذراند

وی اظهار داشت: کشور و جهان درگیر یک بیماری شد که همه دنیا را در نوردید که در اوایل تصور می‌شد بیماری کرونا در بدترین شرایط خود تا تیر ماه ادامه داشته باشد اما اکنون در این ماه با اوج این بیماری درگیر هستیم که هر چند استان زنجان که یک موج کرونا را گذراند و اکنون شاهد روند کاهشی است ولی سایر استان‌ها و کشورهای دیگر نیز در همین وضعیت قرار دارند.

قزلباش افزود: بر این اساس  همه افراد باید سبک زندگی خود را حداقل به مدت یک الی ۲ سال با شرایط بیماری کرونا تطبیق دهند، که در ابتدای شیوع کرونا در استان به دلیل انگیزه بالا مردم مشارکت خوبی را برای برداشتن باری از دوش حوزه سلامت انجام دادند که در این خصوص، سمن‌ها و خیرین نیز سربلند بیرون آمدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به حضور مردم، سمن‌ها و خیرین استان زنجان و کمک های نقدی، غیر نقدی و حضور در میدان عمل از جمله در نقاهتگاه‌ها و ضدعفونی کردن معابر شهری ادامه داد: این استان و حوزه سلامت از حضور و مشارکت مردم زنجان در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا و پیگیری آنان بهره‌مند شد.

وی اضافه کرد: طبیعی است با طولانی شدن دوران شیوع بیماری کرونا انگیزه‌های تشکل‌ها و ساماندهی آنان برای یک برنامه درازمدت باید با شرایط جدید تطبیق پیدا کند در غیر صورت آسیب زیادی وارد خواهد شد.

این مسؤول ادامه داد: در مجموع مشارکت‌های نقدی از بیماری کرونا حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و مشارکت‌های غیر نقدی نیز به حدود ۶ میلیارد تومان رسید که این مبالغ کمک‌هایی است که احصاء شد و برای بسیاری از کمک‌های مردمی نمی‌توان معادل ریالی  گذاشت که بسیار ارزشمند هستند.

قزلباش با تاکید بر اینکه برای مبارزه درازمدت با بیماری کرونا نیازمند ادامه‌ و استمرار همکاری همه سمن‌ها و خیرین استان در کنار سازمان‌ها و نهادهایی که در عرصه مبارزه با این ویروس حضور دارند هستیم، خاطرنشان کرد: برای ساماندهی همه دستگاه‌های اجرایی استان به جزء برنامه عملیاتی در راستای مبارزه با ویروس کرونا برنامه هایی در استان تنظیم شده است

 

میزان استفاده شهروندان از ماسک از ۱۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با پیک شیوع کرونا در این استان، اطلاع رسانی، آموزش رسانه‌های گروهی و در نهایت بررسی‌های میدانی در سطح شهر نشان می‌دهد میزان استفاده شهروندان از ماسک از ۱۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

 علیرضا آرمانی کیان در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ابراز امیدواری کرد، عموم مردم استان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک میزان ابتلا به بیماری کرونا را طی ۲ هفته آینده کاهش دهند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۴۰ درصد اقشار مختلف مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از ماسک استفاده نمی‌کنند که اطلاع رسانی مستمر و آگاهی دهی می تواند به حفظ جان آنها با شعار اصلی سازمان بهداشت جهانی ” اتحاد همگانی، همراهی عموم ” موجب شود و این در حالی است که تا کنون برای این بیماری درمان و واکسن موثری ساخته نشده است.

این مسؤول در ادامه با اشاره به ابتلای کودکان به بیمار کرونا گفت: با نگاهی به نقاهتگاه‌های این استان می توان بیماران در سنین نوجوانی را مشاهده کرد و واقعیت امر این است که سن ابتلا به این بیماری ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: در اوایل ورود این ویروس به کشور مرگ و میر بیماران کرونایی نیز بیشتر مربوط به سنین ۶۰ سال به بالا بود که اکنون این سن نیز کاهش یافته و می توان گفت تمامی گروه‌های سنی در معرض ابتلا به این ویروس و مرگ قرار دارند.

آرمانی کیان افزود: کودکان بیشتر در چرخه انتقال بیماری قرار دارند، چرا که سیستم ایمنی بدن آنان قوی تر بوده و بر این اساس چندان به این بیماری مبتلا نمی شوند و یا  جزو ۸۵ درصد بدون علامت کامل، یا دارای علائم خفیف به شمار می روند.

وی اضافه کرد: بیشتر ناقلین بیماری در چرخه انتقال شرکت می کنند و بر این مبنا باید تلاش شود که کودکان با سالمندان و والدین مسن، ارتباط نداشته باشند تا ابتلایی رخ ندهد.

این مسؤول  ادامه داد: صاحبنظران مختلفی در سطح جهان به ویژه متخصصان عفونی، ویروس شناسی و اپیدمولوژی معتقدند در زمان حاضر هیچ اجماعی در خصوص درمان و واکسن بیماری وجود ندارد، هر چند شرکت های متعددی تبلیغات عجیبی را در این خصوص و حتی تست واکسن بر انسان را آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که این بیماری از بهمن سال گذشته بطور جدی وارد کشورمان شد که حدود پنج و نیم ماه از عمر آن می گذرد و نمی توان بطور قاطع از واکسنی صحبت کرد که بتواند ایمنی لازم را ایجاد کند.

آرمانی کیان افزود: وقتی تجربه ای در این خصوص نبوده این موضوع بیشتر شعار محسوب می شود و فقط در مورد بیماران گذشته می توان اظهار نظر کرد که فرآیند درمان ها چه روندی داشته است.

رفتار ویروس کرونا در مقایسه با گذشته متفاوت شده است

وی اضافه کرد: رفتار ویروس کرونا در مقایسه با گذشته متفاوت شده و این موضوع نشان می دهد دشمن ناشناخته در برابر عموم قرار گرفته، واکسن ساخته نشده و همچنان باید پایبند به درمان و دستورالعمل های بهداشتی بود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: افراد مثبت کرونایی که در منازل تحت مراقبت قرار دارند و به ایزوله خود اقدام کرده اند تمامی وسایل شخصی و فضای زندگی آنها باید تفکیک شده باشد، تا دوره نقاهت با مصرف داروها کاهش یابد.

وی اضافه کرد: کمبود منابع انسانی تخصصی یکی از چالش های کنونی این واحد دانشگاهی است چرا که این قشر با ظرفیت بسیار بالا در حال خدمات رسانی هستند که همین مساله فرسودگی شغلی را ایجاد کرده است.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: هر چند برای تامین منابع مالی مورد نیاز، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی را انجام داده است اما برطرف کردن کسری ها مساعدت های بیشتری را می‌طلبد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون ۵۶۳ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری هستند که پنج هزار و ۹۰۸ نفر آمار تجمیعی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون را تشکل می دهد و این در حالی است ۲۴ ساعت گذشته  موارد مثبت ۴۶ نفر و  وموارد بستری شده طی این مدت ۸۳ نفر بوده است.

 

چرخ تولید اقلام بهداشتی پاسخگوی نیاز استان است

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: ماسک سه لایه، غیرصنعتی و پنج لایه (N95) و انواع مواد ضدعفونی‌کننده در استان تولید شده و نیازهای کادر درمان، عموم مردم، موسسات خصوصی، دولتی و خیریه‌ها را فراهم می‌کند.

جواد تاج‌کی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های استان و تعداد بیماران کرونایی بستری شده در این بیمارستان‌ها و پر شدن تخت‌های بیمارستانی، اظهار کرد: ماسک در استان توسط تولیدکننده دارای مجوز تاییده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در حال تولید است و همه نیازهای استان را مرتفع می‌کند.

وی با بیان اینکه تنها یکی از تولیدکنندگان ماسک در استان مجهز به دستگاه تمام اتوماتیک بوده و صفر تا صد لایه‌ها، بدنه و کش توسط دستگاه انجام می‌شود، افزود: این واحد تولیدی روزانه ۵۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کند به طوری‌که بسیاری از نیازهای استان را تامین می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه دستگاه‌های سایر واحدهای تولیدی تنها قادر به تولید لایه‌های ماسک بوده و نمی‌توانند کش را به بدنه متصل کنند، تصریح کرد: این واحدهای تولیدی مجبور هستند برای اتصال کش به بدنه اقلام تولیدی را به جای دیگری منتقل کنند که سبب تاخیر در تولید ماسک می‌شود؛ اگر این تولیدکنندگان نیز بتوانند روند تولید خود را اتوماتیک کنند تولید روزانه ماسک استان بسیار افزایش خواهد یافت؛ به طوری‌که علاوه بر تامین نیازهای استان به سایر استان‌ها نیز ماسک صادر شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان، با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز ماسک مراکز درمانی، موسسات خصوصی، نهادها و خیریه‌های استان به صورت هفتگی ماسک از طریق شرکت تعاونی داروسازان که یک شرکت پخش است در سطح داروخانه‌های استان توزیع می‌شود، ادامه داد: قابل ذکر است ماسک توسط دو شرکت پخش دیگر نیز، در استان توزیع می‌شود.

تاج‌کی با اشاره به تولید ماسک پنج لایه یا N95 در استان، اظهار کرد: این ماسک از نفوذ ذرات ریز و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند؛ تقاضای زیادی برای استفاده از این ماسک در سطح عموم وجود ندارد که طبیعی است؛ زیرا این ماسک‌ها عمدتا در مراکز درمانی استفاده می‌شود.

 

ماسک N95 به صورت مازاد در استان موجود است

وی با بیان اینکه ماسک N95 به صورت مازاد در استان موجود است و جزو یکی از اقلامی است که می‌توانیم به سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها صادر کنیم، افزود: ماسک‌های غیرصنعتی (سه لایه) نیز در استان توسط یک شرکت بزرگ ریسندگی و بافندگی که دارای تعداد زیادی چرخ خیاطی است در حال تولید بوده و در سطح داروخانه‌های استان برای استفاده عموم مردم در دسترس است.

این مسئول با اشاره به جمع‌آوری و مرجوع ماسک‌های یک لایه از سطح داروخانه‌های شهر، تصریح کرد: در راستای پیشگیری از شیوع آلودگی در ماسک‌هایی که برای اتصال کش به مکان دیگری منتقل می‌شوند، این ماسک‌ها توسط یکی از شرکت‌های تولید سرنگ استان، استریل و در بسته‌بندی‌های ۱۰ عددی بسته‌بندی شده و در سطح داروخانه‌های استان توزیع می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به تولید مواد ضدعفونی‌کننده به شکل ژل، ضدعفونی‌کننده پایه الکل و ضدعفونی‌کننده پایه آب، ادامه داد: مواد ضدعفونی‌کننده جزو اقلام مورد نیاز مردم بوده که علاوه بر تولید در داخل استان از سایر استان‌ها نیز وارد می‌شود.

تاج‌کی در رابطه با واکسن آنفولانزا، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی کشور و طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان کشور واکسن آنفولانزا  در سال جاری  باید  ۱۰ برابر سال‌های گذشته وارد کشور شود که باید برای استان نیز به همین اندازه تامین شود.

وی با بیان اینکه واکسن آنفولانزا در کشور تولید نمی‌شود و وزارت بهداشت و درمان کشور در حال پیگیری واردات این واکسن به کشور است، افزود: این واکسن باید برای افراد پرخطر تامین شده و در بازه زمانی اواخر شهریور و اوایل مهر ماه تزریق شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری کرونا دارو و درمان خاصی ندارد و طی این چهار ماه داروهای مختلفی برای بیماران تجویز شده که ضد ویروس هستند و کارایی ۱۰۰ درصد آنان بر این ویروس مشخص نیست، خاطرنشان کرد: در کنار تجویز دارو برای بیماران حاد کرونایی، حمایت‌های تنفسی نیز ارائه می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
هدفگذاری صادرات استان زنجان ۳۱۵ میلیون دلار است
خبر قبلی
مجموعه مستند تلویزیونی “شلاله‌لر” در شبکه اشراق زنجان تولید شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست