سرشماری از واحدهای پرورش قارچ خوراکی استان زنجان انجام می‌شود

 

سرشماری از واحدهای پرورش قارچ خوراکی استان زنجان انجام می‌شود

 

 

 

 

 

 

 

معاون آمارواطلاعات سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان زنجان با اشاره به سرشماری واحدهای قارچ در کشور، گفت: سرشماری از واحدهای پرورش قارچ خوراکی استان زنجان انجام می‌شود.

حسین امید مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار همدلی‌زنجان؛ با بیان اینکه این طرح برای چهارمین بار در سال ۱۳۹۶ در سطح کشور به صورت سرشماری اجرا می‌شود، اظهار کرد: واحدهای پرورش قارچ در استان زنجان ۲۲ واحد بوده و به مدت ۲۰ روز کاری از ۱۰/۸/۹۶ تا ۵/۹/۹۶ با مساعدت معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت استان سرشماری خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروزه پرورش قارچ خوراکی در سطح جهان، اهمیت زیادی دارد، افزود: در روش‌های پرورش آن شیوه‌های خوبی ابداع شده است. پرورش این محصول در برخی از کشورهای جهان از سال‌های گذشته متداول بوده است، به طوری که سابقه کشت آن در کشورهایی نظیر چین و ژاپن به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد. پرورش قارج به شیوه‌های مدرن از ۴۰ سال پیش در ایران شروع شد و طی سال‌های اخیر توسعه چشمگیری داشته است و در این زمینه سرمایه گذاری‌های نسبتا قابل توجهی نیز انجام شده است.

معاون آمارواطلاعات سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان زنجان با اشاره به تنوع آب و هوایی ایران، تاکید کرد: این شرایط بستری مناسب برای توسعه این فعالیت بشمار می‌رود. لذا سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند نقش به‌سزایی در اشتغال‌زایی و صادرات غیر نفتی داشته باشد. با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی در این خصوصی و نبود آمار و اطلاعات جامع قابل استناد از واحدهای پرورش قارچ خوراکی، مرکز آمار ایران در سال ۱۳۷۹ نسبت به تهیه طرح آمارگیری از این واحدها اقدام نمود و با همکاری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامهریزی و تشکل‌های صنفی ذیربط، فهرست نام و نشان این واحدها را تهیه کرد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ آمارگیری از واحدهای پرورش قارچ خوراکی را انجام و نتایج آن در قالب یک نشریه منتشر شد. طرح مذکور برای دومین بار در سال ۱۳۸۵ و برای سومین بار در سال ۱۳۹۱ نیز اجرا و نتایج آن منتشر شد. فعالیت پرورش قارج خوراکی در ایران در قالب تولید دو نوع قارچ صدفی و دکمه ای انجام می‌شود.

امیدی مقدم اظهار کرد: پرورش قارچ صدفی عمدتاً در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان انجام شده و روش پرورش آن سنتی است و معمولاً در محل سکونت خانوار صورت می‌گیرد. پرورش قارج دکمه‌ای به دلیل حساسیت این نوع قارج به شرایط محیطی، باید در محل‌هایی که درجه حرارت و رطوبت آن کنترل می‌شود، صورت گیرد. به همین دلیل پرورش این نوع قارچ نیاز به تأسیسات و تجهیزات پیشرفت‌های دارد و به صورت صنعتی می‌بایست انجام شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تماس با شهروندان زنجانی با نام بیمه سلامت کلاهبرداری است
خبر قبلی
وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی صرفا جریمه کردن نیست
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست