1. اخبار ویژه
  2. کشور نیاز به ساخت مسکن دارد یا نه؟

کد خبر: 5356

کشور نیاز به ساخت مسکن دارد یا نه؟

 

کشور نیاز به ساخت مسکن دارد یا نه؟

در همین تهران برخی ۵۰ تا ۱۰۰ واحد خانه دارند!

 

 

 

 

 

 

اخیرا رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهاراتی در خصوص وضعیت مسکن کشور عنوان کردند که برخی از آن قابل تامل است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛  محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در بخشی از سخنان خود گفته که حدود ۳ میلیون واحد کمبود مسکن در کشور وجود دارد. مرکز آمار در گزارشی عنوان کرده که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بیشتر از تعداد خانوارها مسکن در کشور داریم و بنابراین تصور برخی از دولتمردان این است که مسکن کشور اشباع است در صورتی که برخی افراد در همین تهران ۵۰ تا ۱۰۰ واحد خانه دارند و این به معنای این نیست که کشور نیاز به مسکن ندارد.

افرادی که این تعداد خانه را در اختیار دارند، در واقع سرمایه گذاری کرده اند و خانه خریده اند به امید اینکه در آینده گران شود و این به معنای آن نیست که دیگر نیازی به تولید مسکن وجود ندارد.

البته مساله این است که بدنه دولت و تیم اقتصادی دولت یا این موضوع را باور ندارد یا انگیزه لازم را ندارد و بنابراین عملا در زیر مجموعه دولت با او همکاری صورت نمی گیرد و متاسفانه همچنان شاهد رکود مسکن هستیم.

اظهارات رئیس کمیسیون عمران هرچند درست اما در برخی بخش ها دارای نکات مهمی بوده که مغفول مانده است. نخست اینکه مسئله اصلی در خصوص نیاز کشور به مسکن بوده که قطعا برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در این بخش نیاز ضروری بوده که البته به دلیل سیاست های تولید مسکن مهردر دولت نهم و دهم این نیاز در کشور اشباع شده بود.

حال اظهارات رئیس کمیسیون عمران گویای این واقعیت است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بیشتر از تعداد خانوارها مسکن در کشور داریم و افرادی در تهران هستند که ۵۰ تا ۱۰۰ واحد خانه دارند! نکته قابل تامل اینکه در کشور دو و نیم میلیون واحد مسکونی بیش از خانواده های ایرانی وجود دارد اما چون افرادی تا ۱۰۰ خانه در نقاط مختلف شهری همچون تهران دارند، پس کشور نیاز به ساخت مسکن جدید دارد.

ساخت مسکن جدید یعنی هزینه های سنگین ساخت مسکن با سرمایه های ملی با وضعیت فعلی کیفیت ساختمان ها که عمر آن ها بسیار پایین بوده تا نیاز بخشی از جامعه مرتفع شود. هرچند این ساخت مسکن با هزینه های فعلی مصالح با قیمت تمام شده بالا همراه خواهد بود!

سوالی که از این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح است اینکه، چرا مجلس با وضع قوانین لازم و اصلاح برخی قوانین وضعیت فعلی سوداگری زمین و مسکن در کشور را ساماندهی نمی کند؟ چه لزومی دارد افراد متول بخش مسکن را تبدیل به کالای سرمایه ای کنند و کشور مستمرا برای ساخت واحد جدید برای تامین نیاز اقشار کم درآمد هزینه کند، هزینه ای که با وضعیت فعلی کیفیت ساخت و ساز در کشور هدر رفت منابع هم قلمداد می شود؟

چه لزومی دارد در همان تهرانی که رئیس کمسیون عمران مجلس عنوان کرد فردی ۱۰۰ واحد مسکونی داشته باشد در حالی که نیازش یک واحد است، اما فردی برای داشتن یک واحد آپارتمان ۵۰ متری تلاش کند و به نتیجه هم نرسد!

به نظر می رسد رئیس کمیسوین عمران علاوه بر دغدغه های فعلیش برای تامین نیاز مسکن خانواده های ایرانی، باید به فکر اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، بهبود کیفیت ساخت و ساز و اصلاح و وضع قوانین مورد نیاز برای ساماندهی ساختاری وضعیت بازار مسکن و زمین نیز باشد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
نقد سیف یا تبرئه دیگران؟!
خبر قبلی
امروز روز تسویه حساب‌های سیاسی نیست
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست