1. اجتماعی
  2. باورهای فرهنگی شهروندان زنجانی قربانی بی‌کفایتی مسئولان

کد خبر: 19443

باورهای فرهنگی شهروندان زنجانی قربانی بی‌کفایتی مسئولان

احمد اسدی-همدلی زنجان؛ وضعیت فعلی مدیریت شهری زنجان به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. آسیب شناسی کارشناسی و علمی وضعیت موجود نیازمند بررسی سال های گذشته، انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر زنجان، دستگیری ها در شهرداری و شورا، ورود اعضای جدید شورا و انتخاب شهردار جدید تا شرایط فعلی فرایندی بوده که وضعیت فعلی را ساخته است.

بخش عمده ای از وضعیت ضعیف فعلی ناشی از رخدادهای حاشیه ای در دستگیری ها و رویکرد اعضای بازداشتی و فعلی شورا در سیاستگذاری حرکتی شهرداری است. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه در کنار تمامی مشکلات اقتصادی در سال جاری و کم کاری هایی که در بهبود وضعیت آسفالت معابر شهر زنجان در سال های گذشته انجام شده، وضعیت فعلی را در حوزه اسفالت پدید آورده است.

در دوره چهار شورا، شاهد بودیم برخی رویکردها متناسب با حضور مدیران ارشد باتجربه دولتی همچون جواد رحمتی به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با هوشمندی و عقلانیت بهتری اتخاذ شد. آن وضعیت در سایه تضعیف این حوزه در بدنه دولت و رویکردهای متفاوت و بعضا غیرکارشناسی اعضای دوره پنجم شورا به بیراهه رفت.

دوره پنجم شورا توجهی به سیما و منظر شهری نداشت. از وضعیت آسفالت معابر شهری، تابلوهای شهری، افزایش سرانه فضای سبز، به نتیجه نرسیدن سرمایه گذاری های بخش خصوصی در دوره چهارم تا عدم توسعه این بخش، عدم توجه به تفرجگاه های عمومی همچون برنامه و طرح توسعه خانه بوران در جنوب زنجان، ضعف برنامه های فرهنگی و نپرداختن به مسائل فرهنگ شهروندی و… از جمله این موارد است.

اما در دوره پنجم شورا با حضور شهردار منتخب غیربومی تغییر طرح پل گلشهر، ورود به حواشی نامگذاری این پل، ساده سازی آن و ساخت و اتمام دو سطح آن در یک سال و عدم تعیین تکلیف دوربرگردان های آن، ایجاد پیاده راه زنجان و نصب دو المان حسن نعلچگر و پدر ملیله زنجان، کف سازی راسته های ورودی به بازار از این پیاده راه، کف سازی مناسب دور میدان انقلاب و تغییر طرح پروژه سبزه میدان که در دوره قبلی شورا از آن به عنوان پروژه بزرگ سبزه میدان یاد می شد، عملیاتی شد.

با این تصویر کلی از رویکرد دو دوره شورا و با بررسی اجمالی از وضعیت فرهنگ شهروندی در شهر زنجان می توان به یک رهنمود مشخص رسید. تضعیف شدید فرهنگ شهروندی در شهر زنجان مشهود است. بخشی از این تضعیف مربوط به رویکردهای عمرانی است. به عنوان مثال تضعیف فرهنگ رانندگی بخشی مربوط به وضعیت فاجعه آمیز آسفالت خیابان های زنجان است.

افزایش مشکلات اقتصادی و مشکلات عدیده در شهر زنجان منجر به تشویش ذهنی و فکری شهروندان می شود. در کنار آن برنامه مدون و عملیاتی نیز برای بهبود فرهنگی در این بخش و سایر بخش ها محقق نشده است. به عنوان مثال پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان به صدا و سیمای مرکز زنجان می توانست بخشی در راستای تحقق خلاء های فرهنگی فعلی در شهر زنجان باشد.

در خیابان سعدی، با فعالیت درست ومنظم چراغ راهنمایی، شاهد رعایت و نظرم در تردد سواره و پیاده بودیم. اما در سال های اخیر این نظرم بهم ریخته است. هرچند شهروندان در تلاش برای رعایت در نحوه تردد در زمان سبز بودن چراغ دارند اما به دلیل تداخل تردد سواره در دو سمت شمال و غرب عملا شهروندان دچار سردرگمی شده اند!

این اختلال ها و ضعف های سخت افزاری موجب تضعیف فرهنگی شهروندان در بخش های مختلف شده است که به چند نمونه ملموس اشاره شد. در طی سال های اخیر مردم زنجان بدترین دوران وضعیت آسفالت را در شهر زنجان تجربه کرده اند.

این روزها شورا و شهرداری زنجان در حال تدوین بودجه سال آتی شهرداری زنجان هستند و برنامه و سیاست آن ها برای آسفالت مشخص نیست. سوالی که مطرح ایت اینکه بدنه برنامه ریزی و پژوهش شهرداری زنجان چه نقشی در بررسی آسیب شناسانه این موضوع دارد؟ چرا این حوزه بود و نبودش در مسائل توسعه ای شهر تفاوتی ندارد؟

به نظر می رسد ارائه عملکرد این حوزه برای مردم بیش از هر زمانی ضرورت دارد. در سال های اخیر همواره شائبه هایی نیز در خصوص پروسه و روند آسفالت ریزی در شهر زنجان مطرح بوده که احتمال  ایجاد شبکه فساد و رانت را تقویت کرده است.

سوال مهم از اعضای شورای شهر زنجان اینکه، چرا شورای شهر زنجان سیاستگذاری مشخص و روشنی برای بهبود وضعیت آسفالت شهر زنجان ندارد؟ چرا متولیان حوزه فرهنگی در خصوص چالش های فرهنگی در شهر زنجان برنامه جامع و مشخصی ندارند. متاسفانه جنگ سیاسی در دوره پنجم شورای شهر زنجان بیش از هر دوره دیگری نمود داشته است.

دعواهای سیاسی اصولگرایان و صالاح طلبان که آسیب های زیادی به منافع عمومی شهر زنجان وارد کرده است. انتظارات از چهره های سیاسی حاضر در دوره فعلی شورا در هر دو طیف برآورده نشده است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تصحیح چیدمان قطعات اسکلتی مردان نمکی در زنجان
خبر قبلی
خرازی به واعظی: در ناامید کردن مردم خوب موفق بودید
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست