1. اخبار استان
  2. جان نحیف مردم و قیمت های نجومی مسکن در زنجان

کد خبر: 9559

جان نحیف مردم و قیمت های نجومی مسکن در زنجان

وقتی نرخ دلار از ۴۲۰۰ هزار تومان امروز به بیش از ۱۳ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است، آیا افزایش قیمت مسکن مهر در پونک زنجان از ۵۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون و حتی ۲۰۰ میلیون تومان غیرمنطقی است؟

«اولش چقدر میتونی بدی؟ ۱۵ میلیون،  ماهانه چقدر میتونی قسط بدی؟ ۴۰۰ هزار تومن، بعد از یک سال چقدر میتونی واریز کنی؟ ۱۰ میلیون تومن »

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ این مکالمه یک مرد جوان به همراه همسرش با فرد ثبت نام کننده مسکن در شهر زنجان بود. مکالمه ای که در کنارش حس سروس و خوشحالی برای همسر مرد جوان و حس غرور برای مرد جوان داشت. خوشحالی برای زنی که احساس می کرد یک قدم به داشتن یک سرپناه برای خانواده اش نردیک شده و غرور برای مردی که جوشکار بود و احساس می کرد جوش هایی که تا آن روز زده بود برای داشتن یک خانه می توان اتصال خوبی ایجاد کرده باشد تا سرش را در حضور خانواده اش بالا بگیرد.

وقتی روزهای آخر فروردین ۹۷ به پایان رسید، موجی از افزایش قیمت در بازار مسکن زنجان به صورت آهسته شکل گرفت و در پایان سال به یک موج خطرناک رسید که داشتن یک سرپناه را برای توده مردم بسیار دست نیافتنی کرده بود.

حال در روزها و ماه های ابتدایی سال ۹۸ خبری از توقف در ایستگاه مسکن نیست و هر روز تلاطم جدیدی در آن شکل می گیرد. این شرایط به وضعیتی رسیده که عموم مردم به آن اعتراض دارند و گلایه و اعتراض خود را نیز به به بالاترین مقام اجرایی استان رسانده اند! اما این اعتراض ها می تواند موجب پیدا کردن راه و رویکردی منطقی و عملیاتی برای کنترل بازار مسکن باشد؟

بعد از تب و تاب های زیادی که در دولت نهم و دهم برای ساخت مسکن مهر در استان زنجان بود که همراه با برگزاری مستمر جلسات شورای مسکن می بود، شاهد برگزاری جلسات شورای مسکن در استان نبودیم و عملا تحرک و برنامه تکلیفی نیز برای مسئولان استانی تعریف نشده بود.

شاید یکی از کم کارترین سال هایی که مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی و مسئولان حوزه مسکن استان سپری کردند همین چند سال اخیر بوده است. حال به نظر می رسد دولت تصمیم دارد طرح مسکن امید را عملیاتی کند. طرحی که می تواند تحرک را در بین مسئولان استانی برای مسکن بیشتر کند. اما سوال مهم اینکه این طرح یا طرح های مشابهی که هم اکنون در سایت بنیاد مسکن استان زنجان برای ثبت نام آن فراخوان داده شده به چه میزان مشکل بازار مسکن زنجان را می تواند برطرف کند؟

آنطور که آخرین جلسه شورای مسکن استان بازنمایی داشت، کاهش قیمت مسکن در زنجان اقدام دشواری خواهد بود چرا که به غیر از خود استاندار که حتی به زبان تهدید با برخی مشاوران املاک و متخلفان صحبت می کرد بقیه مدیران وضعیت بازار مسکن در زنجان را نرمال توصیف می کردند! فتح اله حقیقی که ظاهرا رویکردهای اجتماعی و امنیتیش بر رویکردهای طرح و برنامه ای برای کاهش مشکلات غلبه دارد، به مدیران هشدار داد نباید مردم ناراضی باشند!

وقتی نرخ دلار از ۴۲۰۰ هزار تومان امروز به بیش از ۱۳ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است، آیا افزایش قیمت مسکن مهر در پونک زنجان از ۵۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون و حتی ۲۰۰ میلیون تومان غیرمنطقی است؟ نرخ ارز بیش از سه برابر شده و طبیعی است که قیمت های عمومی نیز خود را با واضعیت بازار ارز هماهنگ کنند. به خصوص بازار مسکنی که در کشور و استان زنجان یک کالای سرمایه ای است.

با ثبت نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۰ درصد در فروردین امسال باید آمادگی برای یک سال پرتورم همراه با رکود را داشته باشیم که با این تورم سالانه وضعیت بازار مسکن نیز باز افزایشی خواهد بود! با اخذ و پیش بینی افزایش قابل توجه عوارض ساخت و ساز و هزینه های تمام شده آن باید سوال کرد اگر در سال های گذشته ساخت مسکن مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان بود، امروز به چه میزان است؟ شنیده ها حاکی از عبور قیمت ساخت مترمربی ۲ میلیون تومان است!

با تمام این توصیفات حال که بنیاد مسکن استان فرم ثبت نام از متقاضیان منتشر کرده باید دید این طرح به چه میزان وضعیت بازار مسکن زنجان را سامان می دهد. در این بین نیز هر گروه و جریانی از شرایط فعلی استفاده یکطرفه می کند. برخی از تعاونی ها عبور از وضعیت فعلی را منوط به افزایش محدوده شهر زنجان می کنند و برخی مسئولان نیز که دستی بر آتش دارند! از طرح های جدید مسکن سخن می گویند!

شاید بتوان با یک مثال بتوان کارایی ساخت مسکن در زنجان را شفاف کرد. با فرض اینکه امروز ارزان ترین واحد آپارتمانی در زنجان با متراز متوسط ۸۰ مترمربعی را در شهرک پونک ۲۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم در واقع مترمربعی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

حال اگر با کمی تعدیل ساخت این واحد را ۱۵۰ میلیون تومان برای هر متقاضی در نظر بگیریم. کارگرانی که ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند، اگر بخواهد در یک بازه زمانی سه ساله این ۱۵۰ میلیون تومان را بدون افزایش هیچ قیمتی پرداخت کنند باید سالانه ۵۰ میلیون تومان پس انداز کنند و تحویل دهند.

با توجه به تورم فعلی در کشور و این میزان پیش بینی برای ساخت هر واحد مسکن باید دید این طرح ها چگونه پاسخگوی جان نحیف و تحلیل رفته توده مردم برای تامین مسکن می شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۱میلیون تن ماده خام جذب صنایع کشاورزی استان زنجان می‌شود
خبر قبلی
آیا حسن روحانی بدشانس است؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست