1. اخبار استان
  2. سیمان خمسه بورسی نشد! / تضییع حقوق بیت المال!

کد خبر: 27412

سیمان خمسه بورسی نشد! / تضییع حقوق بیت المال!

در دهه هشتاد ساخت شرکت سیمان خمسه در زنجان آغاز شد و برخی از مردم زنجان نیز سهام دار آن شدند. امروز کارخانه سیمان خمسه تولید می کند و بازار فروش دارد اما سهام دارانی که در آن مقطع برای تامین منابع مالی شرکت به تولید استان کمک کردند با گذشت سال ها از عواید تولید و سودآوری احتمالی آن بی نصیب مانده اند.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ کارخانه سیمان خمسه در سال ۱۳۸۳ پذیره نویسی و در سال ۱۳۸۶ طی مناقصه برگزار شده عملیات اجرایی آن به شرکت پیمانکار EPC واگذار گردید. اولین بتن مِگر کارخانه در اسفند ماه سال ۱۳۸۶ در دپارتمان سنگ شکن اجرا و عملیات اسکلت فلزی این شرکت بانصب سالن اختلاط آغاز شد.

نصب تجهیزات مکانیکی کارخانه سیمان خمسه در سال ۱۳۸۹ با سالن خاک و بونکر های تغذیه آسیاب مواد خام آغاز و سرانجام کوره کارخانه سیمان خمسه با تلاش شبانه روزی مهندسین ، مشاورین و نیروهای مجرب ،در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ شروع به تولید کلینکر نمود و نهایتا در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ مجموعه سیمان خمسه موفق به تولید سیمان شده و محصول نهایی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ روانه بازار شد.

در سال ۸۸، سجاد نبانچیان، رئیس هیئت مدیره این شرکت به خبرگزاری مهر گفته که این شرکت ۱۰ هزار نفر سهامدار دارد و این واحد برای بهره برداری ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به گفته نباتچیان ۳۲.۵ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیارد را مردم در قالب خرید سهام پرداخت کرده اند. همچنین ۳۰ میلیارد تومان نیز از محل صندوق ذخیره ارزی برای خرید تجهیزات، تسهیلات دریافت شده است و ۴۱ میلیارد تومان نیز با تلاش های نمایندگان استان و در شرایط امروزی بانک ها، از بانک تسهیلات دریافت شد.

وی با اشاره به نیاز ۳۵ تا ۴۰ میلیاردی این پروژه جهت اتمام روند اجرایی، ادامه داد: بنا داریم ۲۰ میلیارد دیگر نیز از سیستم بانکی بگیریم و ۲۰ میلیارد دیگر نیز از محل افزایش سرمایه تامین خواهد شد.

این شرکت حال با کمک سهامداران، شبکه بانکی و حمایت های دولتی به سرانجام رسیده و در حال فعالیت است. در سال های اخیر سهامداران اعتراضاتی زیادی داشتند از اینکه چرا این شرکت وارد بورس نمی شود تا در کدال تمامی مسائل و موارد مالی آن شفاف باشد. سهامداران نیز بعد از سال ها عوایدی ارزش افزوده سهام خود را لمس کنند. در زمان مدیرعاملی سهندعلی فلاحی در این مجموعه این سوال از وی پرسیده شد.

پنج سال باید حمالی کنیم تا ربای سیستم بانکی را پرداخت کنیم!

فلاحی در پاسخ گفت که تسهیلات بانکی با درصد بالا اجازه تنفس را به این شرکت نداده و هنوز این واحد با زحمت در حال بازپرداخت بدهی های بانکی خود است.  مدیرعامل شرکت سیمان خسمه زنجان در آبان سال ۹۸، به همدلی‌زنجان گفت که: شرکت سیمان خمسه ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کرده و باید ۲۴۰ میلیارد تومان بازگرداند و پنج سال باید حمالی کنیم تا ربای سیستم بانکی را پرداخت کنیم. تا پنج سال آتی شرایط برای سودده بودن شرکت وجود ندارد و باید مطالبات بانکی را پرداخت کنیم.

سهندعلی فلاحی در حالی این اظهارات را مطرح کرده که به گفته وی این شرکت زیان ده بوده و نمی تواند برای تمامی سهامداران صورت های مالی را نشان دهد! وی در حالی از ربای بانکی و بدهی به آن گلایه دارد که اظهارات سجاد نباتچیان، رئیس هیئت مدیره نشان می دهد وجود و هستی این شرکت با کمک سهامداران، شبکه بانکی و کمک های دولتی بوده است. حال اینکه این شرکت نتوانسته مسیری مناسب برای سوددهی و تسویه بدهی ها طی کند و وارد بورس شود و به سهامداران خود سودسازی کند! ارتباطی به بدهی بانکی ندارد.

این بدهی های بانکی برای عمده واحدهای تولیدی وجود دارد. چه برای ساخت و راه اندازی، سرمایه در گردش، سرمایه ثابت یا حتی طرح های توسعه ای، اما نادیده گرفتن حقوق سهامداران ظلم به آن ها و تضییح حقوق بیت المال است. این شرکت بعد از این مسائل نیز حواشی داشته است. از تعدیل نیرو و تجمع کارگران در محوطه این شرکت که تلاش شد اعتراض آن ها نادیده گرفته شود.

سهامداران معتقدند سرمایه آن ها طی سالیان متمادی تضعیف شده و کسی به این شرایط پاسخگو نیست. اگر این شرکت زیان ده است دریافتی مدیران آن و اعضای هیئت مدیره و سهامداران عمده چگونه است و چرا شفاف سازی نمی شود.

سیمان خمسه پشت در فرابورس..!

اصغر نجفی، مدیرعامل بورس منطقه‌ای زنجان در سال ۹۹ به یکی از رسانه های زنجان گفت که  اقداماتی برای ورود این شرکت به بورس انجام شده است و چند وقتی است که پیگیر پذیرش شرکت در فرابورس هستیم و اقداماتی هم انجام گرفته و ان‌شالله به زودی شرکت وارد بازار سرمایه خواهد شد.

با رسیدن به نیمه سال ۱۴۰۱ خبری از ورود این شرکت به بازار فرابورس نبوده و خبری هم از ابهامات و مطالبات سهامداران نیست. تاکنون تغییرات هیئت مدیره مطابق با روزنامه رسمی نشان می دهد که سجاد نباتچیان که رئیس خانه صنعتف معدن و تجارت استان زنجان است همواره رئیس هیئت مدیره این شرکت بوده است. به عنوان یک نیروی بومی که پیشکسوت حوزه صنعتی زنجان نیز شناخته می شود.

انتظار بر این است که افرادی که داعیه دلسوزی صنعت استان را دارند، خود برای پاسخ به مطالبات سهامداران و حقوق آن ها دلسوزی بیشتری داشته باشند و پاسخگوی آن ها باشند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۱۰۰۰ هکتار زمین‌ با قیمت کارشناسی به استان زنجان واگذار شد
خبر قبلی
فیلم: پروژه سبزه میدان زنجان هیچ مشکل مالی ندارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

از مسولین خواهش میکنم این موضوع رو بطور جدی پیگیری کنن

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست