در شهرسازی دو موضوع داریم. وقتی می گوییم یک مشکلی وجود دارد، باید یا کالبد و فضا را تغییر دهیم و یا موجبات تغییر رفتار شهروندان را فراهم کنیم. همچنین می شود ترکیبی از آن ها نیز باشد. در این طرح نیز ترکیبی از هر دو برنامه ریزی و عملیاتی می شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی در شهر زنجان، گفت: عموم مردم با طرح اصلاح خطوط اتوبوسرانی زنجان موافق هستند و این موضوع با روش های مختلف منتقل شده است.
حمیدرضا حمیدی در گفتوگو با “همدلیزنجان”؛ با بیان اینکه برخی نسبت به این طرح معترض هستند که بخشی از کسبه خیابان سعدی هستند و نه تمام کسبه، اظهار کرد: عموم مردم با طرح موافق هستند که این موضوع به بنده منتقل شده است. شکی نیست که کسبه باید نگران باشند و حق هم دارند. این در حالی است که معترضین هم قبول دارند که بافت مرکزی شهر و شرایط تردد آن نیازمند اصلاح است.
وی در پاسخ به سوالات و برخی ابهامات مخاطبان همدلی زنجان در خصوص این طرح، افزود: اینکه در خصوص طرح اصلاح خطوط ترافیکی هیچ زمانی صحبت و اطلاع رسانی نشده، اظهارنظر درستی نیست. ۱۵ ماه قبل این موضوع را در یکی از خبرگزاری ها منتشر کردم و گفتم که در خصوص طرح نظرات مختلف ارائه شود که متاسفانه نظرات خاصی ارائه نشد. این طرح در پستو تهیه و آماده نشده است. در طرح اولیه پایانه هفت تیر حفظ شده بود که هم اکنون حذف و به صورت لوپ گردشی خواهد بود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه این نخستین طرحی نیست که در شهر زنجان کار میشود، خاطرنشان کرد: طرح های مختلف مثل سبزه میدان و … بوده است. آیا باید تمام پژوهش ها بنر شده و در سطح شهر نصب شود؟ این اقدام عملی نیست. در این راستا جلسات متعدد با کارشناسان برگزار شده و معرفی طرح برای آن ها صورت گرفته است.
وی به اعتراض برخی کسبه برای اجرای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: با این موضوع با کسبه معترض توافق داریم که برای ترافیک مرکز شهر باید فکری شود. با نقاط مشترک شروع به مذاکره شده است. این که این طرح ایراد دارد قبول داریم و مشکلاتی در این طرح وجود دارد. اگر ایرادی در آن وجود دارد باید معترضین طرح و پیشنهاد مشخص ارائه دهند.
حمیدی با بیان اینکه پیشنهاد مشخص و راهکار روشنی ارائه نشده است، اظهار کرد: در شهرسازی دو موضوع داریم. وقتی می گوییم یک مشکلی وجود دارد، باید یا کالبد و فضا را تغییر دهیم و یا موجبات تغییر رفتار شهروندان را فراهم کنیم. همچنین می شود ترکیبی از آن ها نیز باشد. در این طرح نیز ترکیبی از هر دو برنامه ریزی و عملیاتی می شود.
عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه نیازمند تغییر رفتار مردم هستیم، اظهار کرد: این تغییر یا به صورت فرهنگ سازی است یا به صورت اجبار باید صورت گیرد. فرهنگ سازی زمان زیادی را نیاز دارد. در عین حال که برای بلند مدت باید روی فرهنگ سازی کار کنیم باید اجبارهایی نیز اعمال کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تردد دو اتوبوس و سه سواری در خیابان سعدی امکان پذیر است یا خیر، پاسخ داد: تمام مسیر سعدی برداشت شده است. اینکه این میزان تردد امکان پذیر است یا خیر باید بر عهده مدیریت شهری گذاشته شود، چرا که مجری شهرداری است. قطعا شهرداری به عنوان مجری دغدغه بیشتری برای اجرا شدن درست این طرح دارد. مسئولان مدیریت شهری نیز دوست داشتند فضای بهتری برای تردد وجود داشته باشد که اینگونه نیست و این موضوع نیز یک اجبار و دشواری برای شهرداری دارد. قطعا برنامه ریزی لازم برای این موضوع صورت گرفته و مشکلی وجود ندارد.
حمیدی با بیان اینکه این طرح وقتی ارائه شد یک الگویی ترافیکی در آن لحاط شده است، اظهار کرد: در الگوهای ترافیکی، شهر زنجان به سه رینگ و بافت تقسیم می شود. نحوه تردد در این سه بافت متغییر است. در بافت مرکزی اولویت پیاده است. در بافت میانی اولویت با حمل و نقل عمومی است و رینگ سوم آزاد برای مردم است. انتخاب با مردم است. وارد بافت میانی می شویم حمل و نقل عمومی در اولویت قرار می گیرد. اگر با خودرو شخصی برویم باید برای ورود به مرکز شهر باید با حمل و نقل عمومی تردد کنیم. البته تردد با خودرو شخصی ممنوع نیست، اما باید توجه کنیم که زمان زیادی برای تردد باید صرف کرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان همچنین در پاسخ به این سوال که وقتی خودروهای شخصی قصد ورود به رینگ میانی و بافت مرکزی را دارند چگونه باید تردد کنند و خودروهای شخصی در چه فضاهایی باید پارک شوند، افزود: باید پارکینگ عمومی برای خودروهای شخصی پیش بینی شود. همچنین پایانه باید اجرا شود. این طرح قبل از اجرا باید با تامین این فضاها انجام شود. اگر این ها تامین نشود این طرح با شکست مواجه می شود.
به قول علامه جعفری، امان از علم خُرد …
بیاییم بعضی وقتها نگاهی به خود بیندازیم در آیینه.
شاید انشاءالله متوجه شدیم که علامه نیستیم …