1. اخبار استان
  2. آغاز غربالگری دیابت و فشار خون بالا در زنجان

کد خبر: 31951

آغاز غربالگری دیابت و فشار خون بالا در زنجان

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: طرح ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا در استان زنجان برای همه افراد ۱۸ سال و بالاتر خصوصا زنان باردار از امروز آغاز شد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ بختیاری با بیان این مطلب، اظهار کرد: بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای افراد بالای ۱۸ سال با هدف افزایش نسبت شناسایی، شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون، افزایش آگاهی جامعه در خصوص عوامل خطر، پیامد‌ها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل این بیماری‌ها برای تمامی افراد ۱۸ سال و بالاتر ساکن در کشور و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی از ۲۰ آبانماه همزمان با سراسر کشور در استان اجرا می شود.

 

وی افزود: این طرح در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر که هنوز برنامه پزشک خانواده شهری اجرا نمی‌شود، شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و همچنین ۴ شهر مجری برنامه پزشک خانواده شهری استان در سطح پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، بیمارستان‌ها و سایر مراکز تجمعی و اماکنی نظیر مساجد، مدارس و اماکنی نظیر آن اجرا خواهد شد.

وی گفت: شناسایی به موقع دیابت و پرفشاری خون در سطح اول پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است و روش‌های سالم زندگی تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، چرا که این بیماری‌ها عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان ام‌الامراض مطرح بوده و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند.

بختیاری افزود: دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند مانند حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تعرفه مشترکان گاز با جزئیات مشخص شد
خبر قبلی
جوی پایدار در استان زنجام حاکم است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست