1. اجتماعی
  2. “قلم” خبرنگار را محدود نکنیم

کد خبر: 17085

“قلم” خبرنگار را محدود نکنیم

احمد اسدی-همدلی‌زنجان؛ وقتی سیلی از تبریک ها از طرف روابط عمومی ادارات و مدیران و… به خبرنگاران ارسال می شود، متوجه می شویم که روز، روز خبرنگار است و بازهم ۱۷ مرداد فرارسیده است. تبریکات و شعارهای کلیشه ای در این روز از مقامات ارشد کشوری تا مدیران و روابط عمومی های استانی و شهرستانی فضای غالب رسانه ای می شود.

یکی از جایگاه خبرنگاران در توسعه کشور می گوید، یکی خبرنگار را صدای رسای مردم توصیف می کند و آن دیگری از آگاهی بخشی خبرنگاران می گوید. یک مسئولی باز هم فرصت را مغتنم می داند برای جلب نظر خبرنگاران از مشکلات بیمه ای و معیشتی و …سخن بگوید و دیگری از موضوع چالش برانگیز دیگری سخن می گوید.

در ۱۰ سالی که از عمر فعالیتی نگارنده در حوزه رسانه های استان زنجان می گذرد، به تمامی ابعاد این شرایط آشنایی پیدا کرده ام و تمامی این مفاهیم و شرایط به شدت کلیشه ای و آزاردهنده شده است.

وقتی خبرنگاری می خواهد صدای رسای مردم شود، همین مدیران مدعی به چشم مخل امنیت شعلی مدیر به خبرنگار نگاه می کنند و نه تنها فاصله اجتماعی کرونایی را با وی رعایت می کنند بلکه فاصله کهشکانی را نیز با خبرنگار بازتعریف می کنند و اگر عصبانی باشند وی را به دادسرا می کشانند!

وقتی خبرنگاری برای آگاهی افکار عمومی و روشنگری تلاش می کند، همین منتخبان و مدیران و مسئولان، وی را مخل آسایش و آرامش و فضول خطاب می کنند و شاید کمی پارافراتر نهاده و اصطلاحات دیگری به کار ببرند.

امروز خبرنگاران در کنار تمام مشکلاتی که تکرار آن ها آزاردهنده شده است، امنیت شغلی، مالی و حتی جانی و روانی ندارند. خبرنگاران شناسنامه داری که زود رصد می شوند و خیلی آسوده مسیرشان به دادسراها و دادگاه ها منتهی می شود. اما در جنگ رسانه ای و مجازی فعلی بسیاری فرصت طلب چهره روشنی ندارند و مستمر در حال ارائه اطلاعات اشتباه به مردم هستند که نتیجه آن مسموم شدن فضای رسانه ای است.

مدام شعار رسانه رکن چهارم دموکراسی می دهیم اما هیج اعتقادی به آن نداریم. باور و عمل ما این روزها دچار دوگانگی شدیدی است. مدیران سواد رسانه ای ندارند، اعتقادی به کار حرفه ای خبرنگاران ندارند، از خبرنگاران دوری می کنند و برای برگزاری یک نشست خبری و مصاحبه با خبرنگاران واهمه دارند، اما خوب شعار می دهند.

امروز در فضای رسانه ای استان زنجان شرایط برای رویکردهای چالش برانگیز رسانه ای فراهم نیست. دلایل عدم آزادی مناسب خبرنگاران برای به چالش کشیدن و نقد توسعه ای بسیار است که نیازمند بررسی جداگانه ای است. اما آنچه مسلم است، امروز هرچند رسانه ها و خبرنگاران زنجانی تلاش های زیادی برای تحلیل و نقد مسائل مختلف استانی دارند، اما شاهد آزادی عمل مورد انتظار مردم از آن ها نیستیم.

قلم خبرنگاران امروز نیازمند آزادی بیشتری است. محدود کردن قلم ها توسعه ای را محقق نمی کند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اجتماع حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان برگزار نمی شود
خبر قبلی
افتتاح نخستین اورژانس شهرک های صنعتی کشور در زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست