1. اخبار استان
  2. غار زرین‌رود برای زنجان یا همدان ؟

کد خبر: 24479

غار زرین‌رود برای زنجان یا همدان ؟

در سال ۱۳۸۴ زلزله ای در منطقه زرین رود استان زنجان به وقوع پیوست که به موجب آن مردم روستا، غاری را پیدا کردند که قبل از آن شناسایی نشده بود و بعد از آن هم ثبت شد و هم نام غار زرین رود بر آن گذاشت شد.
به گزارش همدلی‌زنجان؛  مدیرکل میراث فرهنگی در سال جاری برای نخستین بار خبر از ثبت این غار در فهرست آثار طبیعی کشور به نام استان زنجان داد تا اینکه طی روزهای گذشته شاهد برخی تحرکات در فضای مجازی مبنی بر تلاش برای متقاعد کردن متولیان دولتی برای بازگرداندن آن به استان همدان هستیم!
این غار مطابق تقسیمات جغرافیایی در محدوده استان زنجان قرار دارد و در حوزه روستای قیاس کندی بخش بزینه رود شهرستان خدابنده است. اما نکته قابل تامل اینکه در نقشه های هوایی(گوگل مپ) این غار در حوزه استحفاظی استان همدان نشان داده می شود! هرچند گوگل مپ قابل استناد نیست و آنچه قابل استناد است میله گذاری و مستندات حوزه تقسیمات کشوری وزارت کشور است، اما شاهد موج سواری برخی در این خصوص هستیم.
برای مشخص شدن جزئیات این موضوع تلاش شد با فرماندار شهرستان خدابنده گفت و گویی صورت گیرد که ایوب بیگدلی بعد از اینکه موضوع مصاحبه را فهمید حاضر به پاسخگویی نشد! حسینی، نماینده مردم خدابنده نیز به تماس های همدلی زنجان پاسخ نداد!
برخی از صفحات شبکه های مجازی نیز از بازدید مسئولان استان همدان از این غار خبر می دهند و پیگیری هایی که برای بازگرداندن آن در حال انجام است. نکته قابل توجه اینکه عده ای با گرایشات قومی و منطقه ای نیز در حال ایجاد فضای متشنج سیاسی هستند! بعد از اینکه استان زنجان این غار را ثبت ملی کرد و رسانه ای شد شاهد بودیم نماینده شهرستان کبودرآهنگ مدعی شده که این غار در حوزه استان همدان است.
این نکته قابل تامل است که اگر این موضوع رسانه ای نمی شد مسئولی در همدان متوجه این غار نمی شد که مدعی مالکیت آن شود. برخی نیز معتقدند برخی نمایندگان معمولا از این موضوعات برای برخی جلب توجه های افکار عمومی استفاده می کنند.

 

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در سال جاری خبر داد که غار زرین‌رود خدابنده در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

وی در این خصوص به همدلی‌زنجان گفت: اوایل سال صحبتی شد مبنی بر اینکه غار زرین رود خدابنده در داخل استان زنجان است یا خیر که طی آن تیمی متکشل از دستگاه های منابع طبیع، ثبت اسناد، امور اراضی، میراث فرهنگی، بخشداری و فرمانداری تشکیل شد و  مدارک و مستندات مربوط به تعلق این غار به استان زنجان جمع آوری شده است. این غار در داخل اراضی روستای قیاس کندی بخش بزینه رود شهرستان خدابنده قرار دارد.

وی با بیان اینکه اوایل دهه ۹۰ و اواخر دهه ۸۰ مطالعاتی هم بابت شناسایی این غار توسط اداره کل میراث فرهنگی انجام شده است، اظهار کرد: برای بازدید از این غار باید با تجهیزات غارنوردی و هلال احمر و امداد نجات اقدام شود و نزدیک ۴۰ متر مسیر دشوار و صعب العبوری را طی کرد که این غار بسیار زیبا و منحصربفرد است.

آذرماه غار زرین رود ثبت ملی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه میراث زنجان اقدام به ثبت ملی این اثر طبیعی کرده است، افزود: از اواخر خرداد ماه فرایند ثبت این غار آغاز شد و تا شهریور پیگیری شده است. مطالعاتی که برای این غار انجام شده جمع بندی و به وزارتخانه ارسال شد. مهرماه جلسات کارشناسی برگزار و تا آبان ماه این جلسات ادامه داشت. در آذرماه جلسه رسمی شورای ملی برگزار و دفاعیات صورت گرفت. ۱۶ آذرماه به اتفاق آرا هیئت داوران این غار را تایید کرد و به عنوان اثر طبیعی جزو فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد. بعد از آن در تاریخ ۱۸ آذرماه نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار اعتراض کرد که این غار در محدوده اراضی روستای آق بلاغ استان همدان است.

وی با بیان اینکه سند تک برگی ثبتی داریم که این اراضی در محدوده اراضی روستای قیاس کندی خدابنده است، تاکید کرد: استان همدان پیرو اعتراض نماینده نامه به وزارتخانه زد که شبهاتی وارد است که بررسی شود. در استانداری جلساتی تشکیل شد. نماینده تقسیمات کشوری و دستگاه های متولی اسناد و مدارک را بررسی و ارائه دادند. مطابق این بررسی ها و مستندات این غار در داخل استان زنجان بوده و حتی با مرز استان همدان هم فاضله زیادی دارد. همه مستندات به تهران ارسال شده است.

پیگیری ها انجام و ادامه دارد

ابوالفضل رفیعی، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری زنجان نیز در این خصوص به همدلی زنجان گفت: مستندات لازم در این خصوص جمع آوری شده و کار کارشناسی نیز انجام گرفته است. پیگیری ها انجام و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه قبل از اعلام نظر وزارت کشور تلاش می شود دو طرف در فضایی کارشناسی و منطقی مطابق مستندات به جمعی بندی مناسب برسند، تاکید کرد: اگر این رویکرد منتج به نتیجه نرسد باید نظر وزارت کشور لحاظ شود.

 

زرین غار، غاری آهکی با دالان ها و دهلیزهای زیبا

گفتنی است زرین غار که غاری آهکی است که با زیبایی‌های خاص و منحصر به فردش چشمان هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. غاری که با کوه‌پیمایی سبک می‌توانید به دهانه آن که در ارتفاع نسبتاً بالایی قرار دارد برسید دهانه غار ابعادی در حدود ۸۰ در ۸۰ متر دارد که پس از عبور از دالان‌ها و دهلیزهایی تنگ به دریاچه‌ها و سالن‌های غار می‌رسید.

دالان‌ها و دهلیزهای ابتدایی غار به صورت خشک و در اکثر موارد تنگ است که در قسمت‌های پایین‌تر به دریاچه‌های غار منتهی می‌شود. پس از فرود از چاه عمودی و در عمق ۱۶۵ متری زمین، اولین دریاچه آب ساکن را مشاهده می‌کنید که سنگ‌هایی بزرگ از میان آن سر درآورده‌اند و منظره بی‌بدیلی را آفریده است.

زرین غار به لحاظ دارا بودن دریاچه و سفره‌های آب زیرزمینی شباهت بسیاری به غار کتله‌خور و علی‌صدر دارد. غاری که امکان دسترسی و پیمایش آن برای عموم امکان‌پذیر نیست و تنها غارنوردان با تجهیزات و امکانات کافی می‌توانند از این غار دیدن و آن را پیمایش کنند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پروژه کوی نصر زنجان ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
خبر قبلی
بدمینتون باز زنجانی به اردوی تیم ملی راه یافت
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست