1. اخبار استان
  2. آغاز همایش بین‌المللی بهداشت محیط در زنجان

کد خبر: 8672

آغاز همایش بین‌المللی بهداشت محیط در زنجان

 
سومین همایش بین‌المللی و بیست و یکمین همایش ملی بهداشت محیط باحضو اساتید برجسته بین‌المللی و صاحب نظر در بحث آلاینده‌ها در زنجان آغاز شد.
به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ سومین همایش بین‌المللی و بیست و یکمین همایش ملی بهداشت محیط از صبح چهارشنبه هفتم اسفندماه ۱۳۹۷ باحضور اساتید برجسته بین‌المللی و صاحب نظر در بحث آلاینده‌ها در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه آغاز شده که تا پنج‌شنبه نهم اسفندماه ادامه خواهد یافت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان و رییس همایش ملی بهداشت محیط با بیان اینکه ما در دانشگاه علوم پزشکی زنجان امیدوار هستیم شرکت‌کنندگان در این همایش در تکمیل تلاش‌ها، تحقیقات و اقدامات خود در جهت شناسایی و کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت با تبادل تجربیات ارزشمند خود نقش قابل قبولی در ارتقاء سلامت انسان‌ها در کلیه نقاط جهان ایفا نمایند اظهار داشت: کشور زیبا و کهن ایران سابقه چندین هزارساله در پیشرفت و تمدن جهانی داشته است، مردمان نیک‌اندیش و خردورز این سرزمین به گواه آن‌چه در موزه‌ها و بناهای باستانی و فرهنگ کهن این سرزمین به‌جا مانده است توجهی عمیق به شاخص‌های محیط زیستی، بهداشت و سلامت و رفاه مردم داشته‌اند.
پرویز قزلباش با اشاره به اینکه زیگورات چغازنبیل و تصفیه خانه آب مجاور آن به عنوان قدیمی‌ترین تصفیه خانه آب جهان مربوط به ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد، ارگ بم و تخت جمشید یا بنای پرسپولیس؛ آثار تاریخی ارزشمندی هستند که نشان‌دهنده نبوغ و دانش دیرین مردمان این سرزمین در علوم مربوط به بهداشت محیط می‌باشند، یادآور شد: جای‌گذاری چشم مصنوعی و جراحی جمجمه در شهر سوخته این کشور در ۴۸۰۰ سال قبل، وجود خط‌کش ۵۰۰۰ ساله، وجود ساعت آفتابی در زیگورات مربوط به ۳۲۶۵ سال قبل و ابداع روز درخت‌کاری در ۳۰۰۰ سال قبل، از دیگر افتخارات این مرز و بوم است که تفکر عمیق، خردمندانه و علمی مردمان این کشور را به علوم مهندسی، سلامت و محیط زیست نشان می‌دهند.
وی با بیان اینکه توسعه صنعتی در جهان علی‌رغم بهبود رفاه بشری، مشکلات زیست محیطی بسیاری را نیز به همراه داشته که سلامتی انسان را با خطر مواجه نموده است افزود: مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالیانه ۶/۱۲ میلیون مرگ معادل ۱ مرگ از هر ۴ مرگ در اثر عوامل محیطی در جهان اتفاق می‌افتد و ازطرفی سالیانه ۳ میلیون کودک زیر ۵ سال در اثر عوامل محیطی جان خود را از دست می‌دهند و همچنین عوامل خطرناک محیطی (rick factor) از قبیل آلودگی‌های آب – خاک و هوا، ترکیبات شیمیایی، تغییرات اقلیم، تشعشعات فرابنفش حاصل از تخریب لایه ازن و سایر عوامل محیطی، عامل حدود ۱۰۰ بیماری و صدمات شناخته شده در انسان هستند که بخش اعظمی از آن با تمهیدات و روش‌های علمی قابل کاهش و کنترل خواهند بود.
رییس سومین همایش بین‌المللی بهداشت محیط اظهار داشت: در کشور ایران نیز علی‌رغم کوشش‌های وسیعی که در جهت تأمین آب آشامیدنی سالم و کاهش مرگ و میر انجام شده و دسترسی به آب سالم آشامیدنی به ۹۶% رسیده است، هنوز هم طبق گزارش‌های رسمی، بالغ بر ۱۹۰۰۰ نفر در سال در اثر عوامل محیطی جان خود را از دست می‌دهند.
به گفته دکتر قزلباش آلودگی هوا ناشی از فعالیت‌های صنعتی و ترافیکی و حمل و نقل، انتشار وسیع گرد و غبار، عدم تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی مهمترین عوامل محیطی مخاطره‌ساز سلامتی در ایران محسوب می‌شوند.
وی بیان داشت: در استان زنجان به واسطه دارابودن معادن غنی سرب و روی؛ صنایع مرتبط با سرب و روی به ویژه در اطراف شهر زنجان گسترش یافته و انتشار آلاینده‌های مرتبط با این صنایع ممکن است در آینده، سلامتی مردم را با خطر مواجه کند.
رییس سومین همایش بین‌المللی بهداشت محیط با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان در کنار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، تحقیقات بسیاری را در این زمینه راهبردی نموده است افزود: وجود اساتید و محققین مجرب، امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی این دانشگاه می‌تواند نقش موثری در راستای بررسی آلاینده‌های منتشره و ارائه راهکارهای کنترلی ایفا نماید.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با طرح تقاضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان جهت راه‌اندازی شبکه ملی و منطقه‌ای فلزات سمی و خطرناک و نقش آن بر سلامت، اظهار امیدواری کرد که با اعطای مجوز راه‌اندازی این شبکه، دانشگاه علوم پزشکی زنجان بتواند از پشتیبانی‌های تکنیکال سازمان بهداشت جهانی بهره برده و نقش موثرتری را در راستای حفظ و ارتقاء سلامت مردم ایفا نماید.
حجت‌الاسلام و المسلمین محرم‌علی شیرمحمدی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در سخنانی عنوان همایش بهداشت محیط را جزو زیرساخت‌های توسعه تمام ملت‌ها دانست و افزود: امروزه انسان‌ها با قدرتی که خدا در وجود آنها قرارداده توانسته است به اسرار طبیعت پی ببرد و با قدرت مهندسی که دارند بر منابع طبیعی نیز دست‌اندازی کنند.
وی افزود: منابع طبیعی علاوه براینکه باعث توسعه و رفاه شده، معایب و مشکلاتی به وجود آورده و بشر نیز گرفتار آسیب‌هایی شده است.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه خاطر نشان کرد: خداوند در این آیه‌ای از قرآن این نکته را یادآور شده که ما به شما قدرتی دادیم ازجمله قدرت فکر که شما می‌توانید طبیعت را در دستان خود بگیرید و در ضمن این، خطراتی را نیز گوشزد کرده که مواظب باشید، زیاده‌خواهی نکنید.
وی با بیان اینکه یادآوری به بشر پایه الهی دارد افزود: امروزه بشر با ظهور صنعت، تنفس را به همه موجودات سخت می‌کند، ازجمله تولید گازهای گل‌خانه‌ای، آزادسازی سموم در صنعت و به هم زدن اکوسیستم طبیعی که با ظهور عصر مدرنیته، با قدرت کارها را انجام می‌دهد، باید یادآوری شود.
 رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران با بیان اینکه گرچه این همایش بدون وقفه اجرا شده است، خطاب به دانشجویان، جوانان و اعضای هیأت علمی اظهار داشت: به هرحال در کشور، به لحاظ توسعه و برنامه‌های توسعه‌ای روز به روز به تعداد کلان شهرها اضافه می‌شود، در حالی‌که برای مشکلات محیطی برنامه‌های دقیقی نداریم.
دکتر علیرضا مصداقی‌نیا افزود: باید مقداری از فکر خود را به آینده کشور منعطف کنیم و باید ببینیم برای این گسترش و حاشیه‌نشینی‌ها چه کار می‌توانیم بکنیم و چه برنامه‌ای نیاز داریم.
وی افزود: در مورد تغییرات آب و هوا به هرحال درگیر هستیم و در این خصوص مشکلاتی برای کشور ایجادشده ازجمله اینکه در حوادث، سیل و زلزله سلامت مردم به خطر می‌افتد و باید فکری داشته باشیم به خصوص برای مواردی که به بهداشت محیط وارد می‌شود.
رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در مورد مسئله و بحران آب اظهار داشت: منابع آب کم می‌شود و کیفیت آب به هم می‌ریزد که در این خصوص باید یک کار پژوهشی و آینده نگر انجام شود.
دکتر مصداقی‌نیا بیان داشت: در مورد هوا و آلودگی ریزگردها در کلان شهرها یک پژوهش مناسب از آینده داریم و باید در این خصوص فکری بکنیم.
وی با تاکید براینکه در مورد امنیت و بهداشت مواد غذایی در گذشته در ایران به لحاظ نوع زندگی و کشاورزی که وجود داشت، غذای سالمی داشتیم، تصریح کرد: با واردات تراریخته‌ها به لحاظ کیفی دچار مشکلات زیادی هستیم که باید در این زمینه فکری بکنیم.
رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران اظهار داشت: زباله‌های زیادی داریم که غیرشهری و بسیارخطرناک هستند و در صنایع و بیمارستان‌ها نیز مایعات خطرناکی داریم که فکری برای‌شان نشده است.
دکتر مصداقی‌نیا از نقش مهم هاملمن برای ارتقاء تحیقات بهداشت محیط سخن گفت و افزود: باید با توسعه ارتباطات از فکرهای جدید در دنیا آگاه شویم و بهره‌برداری کنیم.
وی تاکیدکرد: دانشگاه‌ه باید با کمک دفتر سازمان جهانی بهداشت ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی را توسعه بدهند.
رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجمن بهداشت محیط کشور به سخنان خود پایان داد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی با اشاره به اقدامات خوب و گسترده‌ای که جمهوری اسلامی در مورد بهداشت محیط انجام داده است، بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان کشورهای مختلف تاکید کرد.
هاملمن با تاکید بر آمادگی و همکاری WHO با ایران، به موضوع آلودگی هوا و ضرورت همکاری‌ها برای مواجهه با این معضل، و دستیابی به اهداف توسعه هزاره در این خصوص تاکید کرد.
وی با اشاره به موضوع ریزگردها، نحوه مواجهه با آن و نیز آثار و پیامدهای این پدیده اظهار داشت: این پدیده می‌تواند به شکل‌گیری و تهدید بیماری‌هایی مانند آسم و قلبی و عروقی منتهی شود.
نمایندهWHO  در ایران به وجود شماری از کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی اشاره کرد که براساس آنها می‌توان راهبردهای محیطی و مناسب برای مواجهه با پدیده‌هایی مانند تغییرات آب و هوائی، ریزگردها و… طراحی کرد.
هاملمن تصریح کرد: باید به دنبال شکل‌گیری کسب و کار و فناوری‌های نوین باشیم که با این راهبرد متناسب باشد.
وی با اشاره به معاهده پاریس، خواستار آن شد که کشورهای جهان امضاء کننده این معاهده و حتی آنهایی‌که این معاهده را امضا نکرده‌اند به راهبردهای مبتنی با آن توجه کنند .
نمایندهWHO  در ایران ادامه داد: موضوع تغییرات آب و هوایی همه‌ساله در مجامع مختلف مطرح می‌شود اما در این خصوص برخی محافظه‌کاری‌ها می‌شود و ضروری است که بدون شک و صریح‌تر به این مسایل پرداخته شود.
هاملمن بیان داشت: براساس معاهده پاریس هر کشور عضو و ازجمله ایران، متعهداست که نقشه راهی برای عمل به تعهدات خود تدوین کند و سهم خود را در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازوکارهای مناسب در حوزه‌های کاهش پیامدهای تغییر اقلیم ایفا کند.
وی به مشارکت بین بخش‌های خصوصی و دولتی برای پیشبرد سلامت و بهداشت محیطی اشاره و ابرازداشت: شماری از سازمان‌های بین‌المللی وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌هایی مانند تغییر اقلیم با ایران همکاری کنند و در زمینه کاهش آثار این پدیده در کلان‌شهرها کمک کنند .
نمایندهWHO  در ایران با اشاره به چک لیستی که داشت، اقداماتی که ایران در مقابه با پیامدهای آلودگی هوا انجام داده است را برشمرد .
هاملمن همچنین با بیان تاثیر فعالیت‌های عمومی حمل و نقلی بر مقوله آلودگی هوا به برخی اقدامات و ابتکارات در ایران اشاره کرد.
دبیر علمی همایش بهداشت محیط اظهارداشت: همایش ملی بهداشت محیط ۲۱ سال قبل شروع شده و تا امروز هرساله برگزارشده و امسال نیز دانشگاه علوم پزشکی زنجان افتخار میزبانی این همایش را دارد.
به گفته دکتر محمدرضا مهراسبی واضح است که رابطه نزدیکی بین وجود کیفیت هوا و سلامت انسان وجود دارد، بنابراین جامعه بدون آلودگی یک آرزو برای شهرهای امروز می‌باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه جامعه بدون آلودگی یک هدف مشترک بین تمام دانشمندان بهداشت محیط می‌باشد، تصریح کرد: زنجان تلاش‌های زیادی برای ایجاد نقش موثر در رسیدن به این هدف انجام داده است.
وی یکی از بهترین راه‌ها را مداخله دانشمندان بهداشت محیط در این زمینه بیان کرد و افزود: جهت ارتقای سازمان‌های دولتی، آگاهی جامعه و رسیدن به جامعه بدون آلودگی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان با هدف‌گذاری اقدام به برگزاری این همایش کرده است.
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تکلیف دولت به توسعه عدالت آموزشی و نوسازی مدارس در روستاها و مناطق محروم
خبر قبلی
کارآفرینان استان زنجان جز کارآفرینان برتر کشور بوده اند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست