گفت‌وگو با پیشکسوت قلمتراش زنجان، روایت قلمتراش و قلم

 استادکارم خیلی سخت می گرفت و  همه فنون چاقو سازی را یادم نمی داد

قلمتراش به اسم زنجان شناخته می شود و در واقع پیشکسوت ترین قلمتراش استان حاج جواد توسلیان معرف حضور اکثر زنجانی ها است. قلمتراش هایش در ایران شهرت دارند.

 جواد توسلیان متولد سال ۱۳۲۵ در محله داود قلی شهر زنجان می باشد. از سن ۸ سالگی شاگردی مغازه چاقوسازی استاد فتحعلی را نموده و سبک اولیه چاقوسازی را از ایشان آموخته است.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و سابقه هنری می‌گوید:« از ۷-۸ سالگی در مغازه چاقو سازی در بازار زنجان به شاگردی پیش استاد فتحعلی رفتم در آن زمان روزی ۴ قزان مزد میگرفتم و بعد به ۶ قران افزایش یافت، خروس خوان عازم مغازه می شدم در سرما و گرما منتظر استاد و کلیدش که درکارگاه را بگشاید و تا عصر همانجا مشغول بودم، ساعت هشت تا ده شب هم در خیابان فردوسی در اکابر درس می خواندم.

 استادکارم خیلی سخت می گرفت و  همه فنون چاقو سازی را هم یادم نمی داد بنابراین ابزار کار را خریدم و چهار سال شبانه در خانه کار می کردم و روزها در مغازه تا اینکه ۱۸ سالم شد برای خود مغازه جدیدی زدم و مشغول به ساخت چاقو شدم، اوایل چاقوی معمولی  درست می کردم، فروش انواع چاقو، قند شکن، ساطور، کاردهای آَشپزخانه و … پر رونق بود چراکه خبری از واردات نبود.

روزی دو تا پنج تا چاقو تولید می شد و هر قبضه ۲۵ قران فروش می رفتزنجان در تولید چاقو هم خودکفا بود و هم به سایر استان ها چاقو می فروخت.در ۲۰ سالگی یکی از خوشنویسان چیره دست قزوینی به پیشنهاد داد تا قلمتراش بسازم. با دقت قلمتراش را که تا آن موقع در داخل تولید نمی شد ساختم و خوشنویس قزوینی کارم را تایید کرد و من قلمتراش زنجانی شدم.»

این هنرمند صنایع‌دستی درباره جنس تیغه قلمتراش بیان می‌کند: «جنس تیغه قلمتراش «در این قلمتراش دو تیغه از جنس فولد قرار داده شده و آبکاری بسیار خوبی روی آنها انجام گفته تا برش و تیزی تیغه ها در حد مطلوبی باشد و برای استفاده هنرمندان و هنرجویان رشته خوشنویسی مناسب باشد.برش این تیغه ها و هندسه ساخت تیغه به نحوی است که کاملا جوابگوی تراش قلم های سایز کتابت تا مشقی و دزفولی است و باید به این نکته دقت کرد عزیزان خوشنویسی که به دلیل ضعف در وسع مالی خرید قلمتراش را و گران بودن ان را بهانه کده و از تهیه قلمتراش سر باز می زنند و از کاتر و چاقو برای تراش استفاده می کنند دقت کنند این قلمتراش بسیار بسیار کارآمد تر از ابزار غیر تخصصی است.»

توسلیان درباره جنس دسته قلمتراش گفت: «دسته چاقو ها و قلمتراش ها از جنس شاخ گاومیش و صدف دریایی می باشد که بر ارزش کار دوچندان می افزاید.»

 او درباره تبلیغ کارهایش می گوید: «دلیل شهرت کارهایم بخاطر  با کیفیت بودن آنهاست. کیفیت قلمتراش خیلی مهم است چون باید قلم را که دست کمی از استخوان ندارد به درستی و با ظرافت بتراشد و بیشتر تبلیغ من را مشتریانم انجام می دهند. مشتری هایی که رضایت آن ها روزی مرا بیشتر کرد.»

توسلیان ادامه می دهد: «پدر و مادرم معتقد بودند صنعت هنر است و همه فرزندانشان را از کودکی وادار به  آموختن صنعت می کردند. بازار کارمان خوب بود خیلی زحمت کشیدیم و حاصل دسترنجمان را برداشت کردیم کسی که با دست کار می کند و سختی می کشد حتما روزی اش حلال است.»

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
توضیحات مهرداد سلطانی در خصوص مشکلات زنجانرود
خبر قبلی
ادامه روند صعودی مبتلایان کرونا در زنجان/ فوتی ها به ۲۰۷ نفر رسید
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست