1. اقتصادی
  2.  امنیت غذایی زیر تیغ مداخله

کد خبر: 23066

 امنیت غذایی زیر تیغ مداخله

مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش رسمی با نقد دخالت‌های دولت در امور کشاورزی، اشکالات جدی به طرح جدید مجلس با عنوان «پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی» وارد کرده است.

ارزیابی این نهاد پژوهشی حاکی از این است که با این طرح، عملا امنیت غذایی زیر تیغ مداخله قرار می‌گیرد و نسبت به تبعات آن هشدار داده است.

در این گزارش بر محدودسازی دخالت‌های دولت به‌خصوص در تعیین قیمت‌های دستوری برای نهاده‌ها و محصولات کشاورزی، حذف واسطه‌های غیرضرور، توانمندسازی تشکل‌ها، تدوین ضوابط و مقررات ضدانحصار تاکید شده است.

مانع‌‌‌زدایی ‌‌‌از تولید در بخش کشاورزی با دخالت بیشتر دولت ممکن نیست. طرح «تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی» برای بار دوم از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس نقد شد.

چکیده گزارش رسمی بازوی پژوهشی مجلس نشان می‌دهد با تصویب این طرح، امنیت غذایی زیر تیغ مداخله دولت خواهد رفت و ضرورت دارد به دور از شتاب‌‌‌زدگی اصلاح شود.

در فروردین سال‌جاری کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط‌‌‌زیست مجلس با توجه به اهمیت و نیاز بخش کشاورزی و امنیت غذایی و کاهش فرآیند بوروکراتیک صدور مجوز تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران، طرحی را با عنوان «تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی» برای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی تهیه کرد. این طرح اوایل اردیبهشت‌‌‌ماه بعد از اصلاحاتی در کمیسیون کشاورزی تصویب شد.

به‌‌‌دنبال تصویب کلیات آن در ۲۹ اردیبهشت‌‌‌ماه در صحن علنی، به دلیل نیاز به بررسی دقیق، به‌ویژه در خصوص اصلاحات ساختاری پیشنهادی، این طرح دو‌مرتبه به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست ارجاع شد و در نهایت نیز پس از انجام اصلاحاتی در شور سوم توسط کمیسیون مذکور با ۱۴ ماده به تصویب رسید.

اما بررسی تغییرات انجام شده نشان می‌دهد که برخی از مهم‌ترین ایرادهای طرح مذکور، کماکان رفع نشده است.

به همین دلیل بازوی پژوهشی مجلس با شناسایی دوباره ایرادهای طرح، مجددا خواستار ارجاع طرح به کمیسیون کشاورزی شده و نسبت به تصویب این طرح با چارچوب فعلی هشدار داده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آشکارا تاکید دارد که طرح مجلس به شکلی جامع موضوع امنیت غذایی را مدنظر قرار نداده است.

این نهاد پیش‌تر و در اواخر خرداد در گزارشی نسبت به تبعات گسترش نقش دولت در بخش کشاورزی هشدار داده بود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بارشی برای استان زنجان پیش بینی نمی شود
خبر قبلی
مجموعه غزل «یاربَست» سیدضیاء موسوی رونمایی شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست