1. اخبار استان
  2. تندیس نخستین شهردار زنجان رونمایی شد

کد خبر: 13765

تندیس نخستین شهردار زنجان رونمایی شد

تندیس علی اکبر خان توفیقی نخستین شهردار زنجان در موزه مردم شناسی رختشویخانه رونمایی شد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛  با حضور  معاون امور عمرانی استاندار زنجان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، رییس شورای شهر زنجان و جمعی از مسئولان تندیس نخستین شهردار زنجان رونمایی شد.

ساخت این تندیس این مرد بزرگ در راستای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان موزه مردم شناسی رختشویخانه زنجان با خدمات ارزشمند وی در خود به شهر زنجان است.

نخستین شهردار زنجان بانی ساخت بناهای عام المنفعه بسیاری چون ساخت نخستین مدرسه در محله سرچشمه، بنای رختشویخانه ، بنای کشتارگاه، بنای دباغ خانه، مسجد غریبیه، اجرای سد خاکی تهم و کشف نخستین معدن مس در بایچه باغ زنجان است که از این میان دو بنای رختشویخانه و کشتارگاه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

منزل علی اکبر خان توفیقی به عنوان اثر تاریخی ارزشمند شهر به موزه آثار شهدای استان تبدیل شده که به شماره ۲۶۶۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بنای رختشویخانه زنجان نیز بعنوان یکی از جاذبه های بی بدیل شهر از دیگر یادگاران علی اکبر خان توفیقی است که امروز به  موزه مردم شناسی زنجان تبدیل شده و بر اساس آمار دومین جاذبه تاریخی پر بیننده استان زنجان است.

گفتنی است حاج علی اکبر خان توفیقی بنای رختشویخانه را به سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محل تجمع هرزآبهای اطراف محل بنا برای رفاه حال بانوان ایجاد کرد. در گذشته این بنا برای شستشوی رخت و لباس و ظروف استفاده می شده و شیوه معماری آن از سبک معماری سنتی پیروی کرده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۳ برداشت از تزریق پول /نقش پول برای ایجاد رونق اقتصادی
خبر قبلی
راه بهارستان از فضای مجازی می‌گذرد!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست