حفاظت، مرمت و پاکسازی اشیاء و لباس های مردان نمکی در زنجان آغاز می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: مرمت اشیاء کشف شده و لباس های مردان نمکی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی تهران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان انجام می‌شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ امیر ارجمند  با بیان این مطلب، اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته این منسوجات متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی بوده است که در بافت آنها از تکنیک‌های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است از جنس‌های مختلف مو، پشم و نمدی بوده و وجود نقوش مختلف و طرح‌های زیبا در بافت این پارچه‌ها از ویژگی‌های بارز آنها به شمار می‌رود. و مجموعه وسایل و اشیایی از معدن نمک چهرآباد استان زنجان کشف شده که بسیار بی‌ نظیر است و این یافته‌ها یکی از مستندات قوی حوزه منسوجات کشور از نوع تاریخی به شمار می‌رود که با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی تهران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی زنجان و پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان اقدام به حفاظت، مرمت و پاکسازی خواهند کرد.

وی افزود: اشیای تاریخی و لباس های مردان نمکی بعد از انجام پایش و اولویت‌بندی توسط متخصصان مرمت و طی مراحل قانونی، بررسی میزان و نوع آسیب، مراحل مرمت از جمله شناسایی میزان خوردگی و رسوبات، مواد به کار گرفته با هدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی اشیا انجام می‌گیرد.

 ارجمند تشریح کرد: پروژه پاکسازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه با هدف پیشگیری از بروز آسیب درکارگاه مرمت موزه ذوالفقاری انجام می‌شود و همه‌ی علاقمندان می‌توانند به صورت آزاد از روند این عملیات دیدن کنند. که بازدیدکنندگان و علاقمندان با اصول اولیه‌ی پاکسازی و مرمت آثار و البسه مردان نمکی آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: عمارت ذوالفقاری بنایی تاریخی با معماری بومی، در دو طبقه با دیوارهای بلند و سقف‌های لمبه کاری شده با وجود مردان نمکی که بی نظیرترین مومیایی‌ها در دنیا هستند ارزشی مضاعف یافته است. که به زودی چینش اشیاء و کلیه ویترین های این موزه  تحت نظر کارشناسان این هیات­ها  متناسب با حفظ مردان نمکی تغییر خواهد کرد.

بر اساس آزمایش‌ها مشخص شد که مرد نمکی ۳، ۴، ۵، مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود ۲۳۰۰ سال و مرد نمکی ۱، ۲، مربوط به دوره ساسانی، با قدمت حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ سال قبل است. بنابراین با توجه به شواهد و مدارک موجود، ریزش تونل‌های معدن چهر آباد، دست‌کم دو بار رخ‌داده است. در حال حاضر به‌استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی نگه‌داشته می‌شود، سایر اجساد و اشیای به‌دست‌آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان، تحت نظارت کارشناسان مربوط نگهداری می‌شوند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اوقات شرعی زنجان/ ۷ خرداد ۹۹
خبر قبلی
پوشش ۵۴ درصدی اینترنت استان زنجان توسط مخابرات
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست