1. اخبار استان
  2. روند نزولی شاخص محیط کسب و کار در استان زنجان

کد خبر: 30433

روند نزولی شاخص محیط کسب و کار در استان زنجان

بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب وکار ایران در زمستان ۱۴۰۱، نشان می دهد که وضعیت محیط کسب و کار در استان زنجان بدتر از قبل شده و طی یک روند نزولی از سال ۹۶ تاکنون به بدترین شرایط خود رسیده است.

به گزارش همدلی‌زنجان،  هرچند روند استان زنجان طی این سال ها نزولی بوده به همان شرایط وضعیت بسیاری از استان های دیگر نیز تعریفی ندارد. آخرین بررسی محیط کسب و کار کشور در زمستان سال گذشته نشان می دهد که استان زنجان با شاخص ۶.۰۱ یکی استان هایی است که وضعیت مناسبی ندارد.

بر اساس یافته‌های این طرح در زمستان ۱۴۰۱ استان‌های مرکزی، فارس و سمنان به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

در زمستان ۱۴۰۱ فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه ۱-غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات ۲-دشواری تأمین مالی از بانک‌ها ۳-بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی نموده‌اند.

وضعیت محیط کسب و کار استان زنجان در پاییز ۱۴۰۱  شاخص ۵.۸۲ را ثبت کرده و این وضعیت در زمستان ۱۴۰۰ نیز به میزان ۵.۵۰ بوده است. در زمستان سال ۱۴۰۰ وضعیت محیط کسب و کار در استان زنجان نسبت به زمستان ۱۴۰۱ بهتر بوده است.

این در حالی است که شاخص محیط کسب و کار استان زنجان در سال ۹۸ به میزان ۵.۵۶ بوده و در سال ۹۶ نیز ۵.۶۲ ثبت شده است. مقایسه وضعیت سال ۹۶ با شرایط فعلی گویای یک روند نزولی در محیط کسب و کار استان زنجان است.

وضعیت استان های همسایه استان زنجان نیز در زمستان ۱۴۰۱ نشان می دهد که شاخص استان آذربایجان شرقی ۶، آذربایجان غربی ۵.۹۲اردبیل ۵.۲۳، قزوین   ،کردستان ۶.۴۰، گیلان ۶.۳۲ و همدان ۶.۱۳ بوده است

وضعیت نامناسب خدمات در کشور

بر اساس نتایج این پایش در زمستان ۱۴۰۱، وضعیت محیط کسب وکار در بخش خدمات کشور ( ۶.۱۵) در مقایسه با بخش‌های صنعت (۵.۹۴) و کشاورزی (۵.۹۹) نامناسب‌تر ارزیابی شده‌است.

در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های ۱-آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه ۲- املاک و مستغلات و ۳- حمل و نقل و انبارداری دارای بدترین وضعیت محیط کسب وکار و رشته فعالیت‌های ۱- آموزش، ۲- اداری و خدمات پشتیبانی و ۳-استخراج معدن بهترین وضعیت محیط کسب وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی درکشور داشته‌اند.

بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب وکار ایران در زمستان ۱۴۰۱، عدد ۶.۲۳ (عدد ۱۰ بدترین ارزیابی است) به دست آمده‌است که بدتر وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (پاییز ۱۴۰۱ با میانگین ۶.۱۲) است.

میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد ۶.۵۵ است که در ارزیابی فصل گذشته عدد ۶.۵۰ حاصل شده‌بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد ۵.۹۷ است که در فصل گذشته عدد ۵.۸۱ ارزیابی شده بود.

بر این اساس، محیط علمی آموزشی با عدد ۵.۳۸ و محیط مالی با عدد۸.۲۳ به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص شین به دلیل درنظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه، از دقت بیشتری نسبت به شاخص کل کشور برخوردار است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کشف توله پلنگ در شهرستان طارم استان زنجان
خبر قبلی
ضرورت تسریع در پاسخ به استعلامات سرمایه گذاران
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست