1. اقتصادی
  2. سناریوهایی برای بازار پساترامپی

کد خبر: 18319

سناریوهایی برای بازار پساترامپی

ولید هلالات، در گفت و گو با همفکران به بررسی چشم انداز بازار پس از پایان انتخابات آمریکا پرداخت. وی با تاکید بر اینکه همه بازارها مثل بازار ارز متولی مشخصی برای تعیین استراتژی های قیمتی دارند، گفت: متولی بازار ارز بانک مرکزی است و بر اساس رفتارهای بانک مرکزی در مقابل این بازار می توان تحلیلی از سیاست های بانک مرکزی برای دلار داشت.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید مقداری به بازار زمان داد ، فعلا شاهد حرکت ها و رفتارهای هیجانی خوش بین ها و بدبین ها در بازار هستیم. برخی هم معتقدند که اتفاق مثبتی نداریم و تغییری رخ نخواهد داد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در صورت مثبت شدن چشم انداز گشایش های سیاسی ، بخش تولید و صنایع کشور قطعا با تحولات مثبتی همراه خواهند شد، گفت: تحریم ها هزینه های تولید، تامین قطعات ، مواد اولیه و همچنین فروش صادراتی و وصول مطالبات ارزی را به شدت بالا برده و این موضوع می تواند یک فاکتور مثبت باشد که در صورت رفع تحریم ها شرایط برای تولید و صادرات تسهیل خواهد شد.

به گفته وی روی دیگر سکه کاهش انتظارات تورمی است، وقتی انتظارات تورمی پایین می آید هیجان و علاقه برای تبدیل دارایی ها به سهام نیز کم می شود.

وی معتقد است بازار با افت هفته های گذشته و در صورتی که دلار سامانه نیما از محدوده های ۲۰ هزار تومان پایین تر نیاید به نقطه تعادل خود رسیده چراکه در حال حاضر P/E فوروارد بازار حدود ۱۰ و به محدوده نرمال نزدیک است، حتی برای شرکت های EPS محور این نسبت در محدوده های ۶ قرار دارد. نباید فراموش کرد که بازار در زمان دلار ۳۲ هزار تومانی هیچ رشد و واکنش مثبتی به این موضوع نداشت ، بر همین اساس می توان ارزیابی کرد بازار در نیمه اول سال با دلار ۲۰ هزار تومانی سامانه نیما هماهنگ بود و در نیمه دوم سال هم با دلار نیمایی در همین محدوده معاملات خود را ادامه خواهد داد.

هلالات موضوع مهم را سیاست های بانک مرکزی در مقابل نرخ ارز دانست و گفت: اگر آقای همتی بر مبنای استراتژی های گذشته خود نرخ ارز را بر مبنای نرخ سود بانکی تعیین کند می توان گفت P/E بازار سهام بالاتر از بازار پول خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز بازار گیج است ، گفت: هنوز کف نرخ دلار مشخص نیست، سیاست بانک مرکزی در مقابل دلار و سود بانکی شفاف نشده و از سویی دیگر بازارهای جهانی نیز آشفته هستند.

وی با تاکید بر اینکه رییس جمهوری بایدن به نفع بازار کامودیتی ها خواهد بود، گفت: چراکه دموکرات ها معتقد به تزریق نقدینگی به دلیل شیوع کرونا برای حمایت از بازارها هستند و همچنین تاکید بر بالا نگه داشتن تورم دارند.

وی در خاتمه تاکید کرد: نباید فراموش کرد که در صورت پیروزی بایدن قرار نیست اوضاع بدتر یا بهتر شود. در برخی فاکتورها شرایط بهتر و در برخی فاکتورها بدتر خواهد بود اما بازار منطقا به نقطه تعادلی رسیده و بر همین اساس نباید نگران بود و عجولانه رفتار کرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پایان سقوط گردشگری در جهان؟
خبر قبلی
کف‌سازی راسته حجت‌الاسلام بازار تاریخی زنجان آغاز شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست