شاخص فلاکت در زنجان بدتر از میانگین کشور / ثبت رکورد فلاکت بعد از انقلاب

همدلی‌زنجان ا شاخص فلاکت یک نشانگر اقتصادی است که توسط اقتصاددان آرتور اکان تبیین شده‌است و از افزودن نرخ بیکاری به نرخ تورم بدست می‌آید. باور بر این است که تورم فزاینده در کنار بیکاری رو به افزایش برای یک کشور، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی در برخواهد داشت. این شاخص با شاخص مشابه دیگری که توسط روبرتو بارو ابداع شده تفاوت دارد چرا که شامل تولید ناخالص داخلی و نرخ بانکی نیست.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ ایران بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته در رتبه هشتم دنیا از حیث شاخص فلاکت در بین ۱۵۶ کشور دنیا پس از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه، سودان، سوریه، آرژانتین و ترکیه قرار دارد. در تدوین این شاخص مهم ترین موضوع بحث تورم است. هر کشور واستانی که تورم کم تری دارد وضعیت بهتری در شاخص فلاکت دارد.

آخرین وضعیت شاخص فلاکت که بررسی شده مربوط به اطلاعات تابستان ۱۴۰۰ است که در آن وضعیت استان زنجان در میانه های کشور عنوان شده است. شاخص فلاکت در استان‌های مرکزی ایران، وضع بهتری نسبت به استان‌های مرزی در پایان تابستان ۱۴۰۰ داشته است. فارس، گیلان، کرمان، زنجان، گلستان، بوشهر، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و یزد هم در محدوده نارنجی یعنی کانال ۵۵ تا ۶۰ درصدی شاخص فلاکت قرار دارند.

 

میانگین شاخص فلاکت در کشور مطابق این آمار۵۵.۴ درصد است. این میزان برای استان زنجان ۵۷.۴ درصد کمی بدتر از میانگین کشور است. شاخص فلاکت ایران در پایان سال ۹۸ به ۴۵.۴ درصد رسید و در پایان سال گذشته هم با ثبت رکورد ۴۶.۱ درصدی بالاترین حد نصاب را در دهه ۹۰ به‌دست آمد. حالا هم در پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۰ آمارها نشان می‌دهد شاخص فلاکت با ۹.۳ درصد رشد، نسبت به اول امسال، از مرز ۵۵ درصد فراتر رفته و به بالاترین رکورد در پس از انقلاب رسیده است.

با توجه به وضعیت کشور شرایط استان زنجان نیز متناسب با آن در وضعیت مناسبی قرار ندارد و با افزایش نرخ تورم طی سال های گذشته در استان که نسبت به سطح قبلی خود وضعیت بدتری به خود گرفته شاخص فلاکت نیز شرایط نامساعدی ثبت کرده است.

یکی از دلایل اصلی وضع بهتر استان‌های قم، تهران و سمنان از حیث شاخص فلاکت، نرخ تورم پایین‌تر از سایر استان‌ها، در پایان تابستان امسال بوده؛ به‌گونه‌ای که نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به شهریور امسال در استان قم ۴۱.۳ درصد، تهران ۴۱.۸ درصد و سمنان ۴۳.۲ درصد بوده است؛ افزون بر این نرخ بیکاری در این ۳ استان به‌ترتیب ۸.۵ درصد، ۸.۹ درصد و ۶.۵ درصد برآورد شده است.

هفت استان ایران شامل استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل، فارس، سمنان، همدان و زنجان در فصل تابستان امسال نرخ بیکاری کمتر از هفت درصد را تجربه کرده‌اند؛ درحالی‌که بالاترین نرخ بیکاری در استان هرمزگان ۱۸.۲ درصد به ثبت رسیده و پس از آن استان‌های خوزستان ۱۴.۳ درصد، کرمانشاه ۱۴ درصد، یزد ۱۳.۶ درصد، اصفهان ۱۲.۶ درصد، چهارمحال و بختیاری ۱۲.۴ درصد، لرستان ۱۱.۸ درصد، گیلان ۱۱.۶ درصد، خراسان‌شمالی ۱۱.۴ درصد، سیستان و بلوچستان ۱۱.۲ درصد، کرمان ۱۱.۱ درصد، بوشهر ۱۰.۵ درصد و کهگیلویه و بویراحمد ۱۰.۲ درصد قرار دارند. این گزارش می‌افزاید: از ۳۱ استان ایران در پایان تابستان امسال ۱۳ استان نرخ تورم دورقمی را تجربه کرده‌اند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
افزایش مراکز بهداشت شبانه روزی دولتی
خبر قبلی
مرکز آموزش جوار کارگاهی در راشا کاسپین ایرانیان راه اندازی شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست