ضرورت پاسخ به چند پرسش در خصوص تولید انرژی پاک در زنجان

زینب زمانی

در روزهای گذشته مطلبی با محوریت وضعیت استان زنجان در توسعه تولید انرژی های پاک نگارش شد که موجب واکنش روابط عمومی شرکت برق منطقه ای استان و انفعال شرکت توزیع برق بود. در این خصوص تاکید و یادآوری بر چند موضوع حائز اهمیت است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ مرداد ماه سال ۹۳ بزرگترین نیروگاه بادی خاورمیانه با نصب هشت توربین بادی هر یک با ظرفیت تولید ۲.۵ مگاوات برق توسط وزیر نیرو در کهک استان قزوین مورد بهره برداری قرار گرفت. در فاز دوم نیز که نصب هشت توربین ۲.۵ مگاواتی در دستور کار و به بهره برداری رسید. نخستین توربین بادی گروه مپنا که بزرگترین توربین بادی خاورمیانه و کشور نیز محسوب می شود به صورت هوشمند با حرکت در جهت وزش باد به صورت هوشمندانه و با حداقل سرعت سه تا ۲۵ متر بر ثانیه تولید برق در منطقه کهک استان قزوین راه اندازی شد.

برای افتتاح بخش اول این نیروگاه که هشت توربین هر کدام با ظرفیت ۲.۵ مگاوات مورد بهره برداری قرار گرفت، ۳۰ میلیون یورو دز فاز نخست برای آن هزینه شد و برای تکمیل نهایی آن با قدرت تولید ۱۰۰ مگاوات برق تا دو سال آینده نیز ۱۵۰ میلیون یورو توسط گروه سرمایه گذاری مپنا هزینه پیش بینی شد.

استان قزوین در حالی در حوزه تولید برق از توربین های بادی توانست این موفقیت مهم را به دست آورد که منطقه کهک شرایط آب و هوایی مشابه با دشت های ابهر و خرم دره در استان زنجان دارد. آنهم نه صرفا با سرمایهگذاری بخش خصوصی بلکه با حضور گروهی همچون مپنا! که نمونه سرمایه گذاری مشابه در استان زنجان ندارد!

در آذرماه سال ۹۵ مدیرعامل وقت شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان که یکی از موفق ترین مدیران حوزه برق استان محسوب می شود، در اظهاراتی گفت که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق استان این است که در آینده حد فاصل منجیل تا بخشی از شهرستان ابهر را به صورت کلی مجهز به توربین‌های بادی کند. در حال حاضر ۳ نیروگاه بادی با ظرفیت ۲۵ کیلووات در شهرستان ابهر راه‌اندازی شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال یک نیروگاه بادی ۲ مگاواتی نیز در این شهرستان راه‌اندازی شود.

۵هزار مگاوات بر ساعت برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کنیم

در سال ۹۴ ، مدیر عامل وقت شرکت برق منطقه‌ای زنجان به عنوان یک مدیر بومی و موفق در نشست با خبرنگاران با بیان این‌که انرژی خورشید، باد و برق آبی جزو انرژی‌های تجدید‌پذیر است، گفت: برای توسعه در این حوزه در نظر داریم تا پایان ۵ سال آینده ۵هزار مگاوات بر ساعت برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کنیم. با دستیابی به این رقم بزرگ می‌توانیم شاهد پیشرفت قابل توجهی در کشور باشیم.
بهمن قاضی زاده با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ذاتی استان در تحقق تولید این میزان برق، افزود: در بیشتر مکان‌های استان خورشید به صورت مستقیم و در تمام طول سال به صورت مستمر بر زمین می‌تابد و از این حیث موقعیت مناسبی داریم. همچنین در نقطه‌ای از شهرستان ابهر وزش باد مناسب است. در کل وضعیت مناسبی از نظر مواهب طبیعی خصوصا باد داریم که باید از آنها استفاده شود. ظرفیت تولید ۱۵۰ مگاوات نیروگاه برقی در کشور وجود دارد که از این میزان ۳۷ مگاوات در حوزه استحفاظی شرکت برق منطقه‌ای زنجان قرار دارد. البته اگر سد «مشمپا» نیز به بهره‌برداری برسد قرار است تا با ایجاد نیروگاه برق، ۱۰۰ مگاوات برق تولید شود و به شبکه بپیوندد.  پروژه‌های تحقیقاتی در خصوص تولید انرژی برق خصوصا انرژی‌های تجدید‌پذیر در استان به انجام رسیده است.

زنجان جزو ۳ استان برتر کشور/ ایجاد مرکز ملی تست توربین‌های بادی در ابهر…!

در آذر ماه سال ۱۳۹۵بهمن الله مرادی، مدیر عامل برق منطقه‌ای زنجان با اشاره به جایگاه استان زنجان در تولید انرژی‌های تجدید پذیر، اظهار کرد: استان زنجان در انرژی خورشیدی جزو سه استان برتر کشور است!  برخی از شهرستان‌های زنجان از جمله خدابنده پتانسیل خوبی در تولید برق از انرژی خورشیدی را دارد.
وی بابیان اینکه برخی فکر می‌کنند استان‌های گرمسیر راندنمان بالایی در تولید برق از انرژی خورشیدی دارند در حالی که این اشتباه است، خاطرنشان کرد: راندمان تولید برق از انرژی خورشیدی در استان زنجان و قزوین ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

مدیر عامل برق منطقه‌ای زنجان اظهار کرد: مرکز ملی تست توربین‌های بادی با هدف تست عملکردهای توربین‌های کشور در روستای «علی آباد» شهرستان ابهر استان زنجان در حال نصب است که پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده راه‌اندازی شود. براساس برنامه ششم توسعه کشور همه دستگاه‌های دولتی ملزم هستند حدود ۲۰ درصد از انرژی برق خود را از انرژی پاک و دوستدار طبیعت و تجدیدشونده خورشید تامین کنند.

ضرورت پاسخ به چند پرسش…!

مدیران صنعت برق باید به چند پرسش مشحص پاسخ دهند، هدف گذاری انجام شده در سال ۹۴ برای ۵ سال آینده جهت تولید ۵هزار مگاوات بر ساعت برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر محقق شده است یا خیر؟

با چه شاخص هایی گفته شده زنجان جزو ۳ استان برتر در تولید انرژی خورشیدی است؟ ایجاد مرکز ملی تست توربین‌های بادی در ابهر به کجا رسید؟

چرا استان همسایه باید بتواند سرمایه گذاری مپنا را محقق کند اما استان زنجان موفقیتی در سرمایه گذاری چه در بخش دولتی، عمومی و حتی خصوصی نداشته است؟

از سال ۱۳۹۰ تا کنون بارها در خصوص اهمیت توسعه تولید انرژی های پاک در استان سخن گفته شده و حتی سال ۹۰ مدیرعامل برق منطقه ای وقت استان در این خصوص وعده هایی داده بود! چرا طی ۹ سال اخیر استان زنجان موفقیت چشم گیری در این حوزه نداشته است؟

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برخورد شاخ به شاخ اتوبوس با تریلی در زنجان
خبر قبلی
هزینه ۷۰۰ میلیون تومانی از جیب مردم زنجان برای بیلان کارهای نکرده…!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست