استاندار محترم و رئیس شورای برنامهریزی و توسعه استان زنجان
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ پیرو جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۳ کمیته فنی شماره یک و مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۸/۲۵ شورای برنامهریزی و توسعه استان زنجان در خصوص ” مغایرتهای اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع مصوب شهر خرمدره” موضوع رامورد بررسی قرار داد و به شرح ذیل اتخاذ تصمیم نمود :
۱ـ افق زمانی طرح جامع شهر خرمدره با سقف جمعیتی ۷۹ هزار نفر به سال ۱۴۱۰ افزایش یابد .
۲ـ ضمن تأکید بر تعیین تکلیف هرچه سریعتر تعارض تقسیمات شهرستانهای ابهر و خرمدره و تعیین مرز بین دو شهرستان توسط وزارت کشور حداکثر طی سه ماه آینده، مقرر میگردد مرز حریم شهر در بخش شرقی بر مرز تقسیمات کشوری شهرستان و درسایر جهات بر اساس طرح جامع مصوبِ شهر ملاک اقدام قرار گیرد .
۳ـ تغییرات درنظام تقسیمات کالبدی شهر مطابق مصوبه شورای برنامهریزی وتوسعه استان تأیید شد، لذا شهر دارای ۳ ناحیه و۱۲ محله خواهد بود .
تغییرات خط محدوده
۴ـ با عنایت به ضرورت قانونی تعیین خط محدود شهر و تبیین تکالیف و اختیارات دستگاهای مختلف اجرایی در شهر مقرر میشود خط محدوده در سمت شرقی به نحوی تعیین گردد که اراضی دانشگاه آزاد در خارج از محدوده شهر قرار گرفته و در سایر بخشها با هماهنگی استانداری تدقیق خط محدوده بر طرح هادی قبلی شهر انجام گیرد .
۵ ـ با تدقیق خط محدوده در انتهای خیابان شهید مطهری مطابق پیشنهاد شورای برنامهریزی و توسعه استان موافقت شد
۶ ـ باتدقیق خط محدوده درمسیر متداخل با ۳۲متری جنوب شهر، مطابق پیشنهاد شورای برنامهریزی وتوسعه استان موافقت شد .
۷ـ با تدقیق خط محدوده در محل جاده روستایی غربی مطابق پیشنهاد شورای برنامهریزی و توسعه استان موافقت شد .
۸ ـ با تدقیق خط محدوده و درمحور امام خمینی واقع در شمال غرب شهر، با توجه به اینکه منجر به الحاق اراضی زراعی واقع در لبه محور مذکور خواهد شد، مخالفت و مقرر گردید خط محدوده در این بخش کماکان بر محدوده مصوب طرح جامع منطبق شود .
تغییرات در شبکه معابر
۹ـ با احداث ادامه بلوارامیرکبیردربخش شمالی محورامام خمینی مطابق با مصوبه استانی با تأکید بر تحقق موارد زیرموافقت شد :
• لزوم طراحی هندسی مناسبِ محل تقاطع معبر احداثی با محور موجود جمهوری و تصویب در شورای هماهنگی ترافیک استان .
• عدم توسعه و تداوم معبر مذکور به سمت کمربندی شمالی شهر فراتر از محور موجودِبعثت.
• حفظ عملکرد عبوری محور و پرهیز از افزایش تراکم ساختمانی و تغییر کاربری در طرفین بلوار .
۱۰ـ با حذف مسیر انحرافی کمربندی خرمدره ـ ابهر واقع در اراضی زراعی شمال غربی شهر مطابق پیشنهاد شورای استان موافقت شد .
تغییرات کاربری اراضی شهر
۱۱ـ با تثبیت اراضی مربوط به کارخانه مینو تحت کاربری “صنعتی” مطابق مصوبه شورای برنامهریزی و توسعه استان موافقت شد .
۱۲ـ طرح تفصیلی اراضی موسوم به فاز سوم گلدشت در محدوده ۲۶ هکتاری مطابق مصوبه مرجع استانی مورد تأیید قرار گرفت .
۱۳ـ ضمن موافقت با پیشنهاد تغییر کاربری اراضی واقع در شمال کمربندی ابهر ـ خرمدره از “ذخیره توسعه” به باغات و کشاورزی مقرر گردید ضمن تفکیک عرصههای زراعی و باغی شهر (به شرح نقشه پیوست) ضوابط احداث بنا، تفکیک و استقرار فعالیت در آنها به شرح جداول پیوست به عنوان دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری جایگزین دستورالعمل عام ماده ۱۴ گردد .
ضوابط و مقررات
۱۴ ـ پهنهبندی تراکم ساختمانی شهر مطابق مصوبه مرجع استانی با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تأیید قرار گرفت :
• محورهای خدماتی شهر به دو بخش عملکرد شهری و عملکرد ناحیهای تفکیک شود .
• سقف تراکم ساختمانی در محورهای با عملکرد شهری ۳۰۰ درصد و در محورهای باعملکرد ناحیه ای۲۴۰ درصد لحاظ گردد .
• کلیه عرصههای سبز و باز (ازجمله باغات، اراضی کشاورزی، پارکهای عمومی، کارخانه مینو) از سند پهنهبندی تراکم حذف شود.
مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام میشود. خواهشمند است دستور فرمایید دراجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران و مقررات شهرسازی و معماری کشور اسناد طرح پس از اصلاح بر اساس این مصوبه، جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تحویل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شود.
معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادقمالواجرد