موتور حبیب یگانه، شهردار زنجان روشن شد/ چالش های پیش روی یگانه در یک نگاه

شیوع کرونا اثرگذارترین رخداد سال ۹۸ و توام با آن در سال ۹۹ برای تمامی دنیا وهمانطور برای کشورمان و استان زنجان بود. وضعیت کرونایی همه مسائل را در استان زنجان تحت تاثیر قرار داده  و برخی مدیران نیز فارغ از پاسخگویی و دنبال کردن اهداف توسعه ای استان در حوزه خود وجود کرونا را فرصتی برای استراحت یافته اند!

به گزارش همدلی‌‌زنجان”؛ در حالی که افکار عمومی از نقش و عملکرد بسیاری از دستگاه های اجرایی استان و مدیران کل آن مغفول مانده است، به دلیل شرایط خاص مدیریت شهری در شهر زنجان که همراه با بازداشت شهردار، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران و کارکنان شهرداری همراه بود، حساسیت خاصی روی شهرداری زنجان پیدا کرده اند.

بعد از اینکه شورای شهر زنجان دچار تغییراتی شد و نفرات جدید به ترکیب اضافه شدند و شهردار زنجان بازهم در یک شرایط حساس حبیب یگانه شد، انتظارات افکار عمومی معطوف وی برای کاهش مشکلات، سالم سازی بدنه، افزایش بهره وری نیروی انسانی، استفاده از نیروهای کارآمد، اصلاح ساختارهای معیوب، رفع مشکلات فعلی و بهبود شرایط عمرانی شده است.

حکم یگانه در روزهای اخیر توسط وزیر امضا شد و وی بلافاضله دو تغییر مدیریتی مهم را کلید زد. تغییر معاون خدمات شهری و معاون امور زیربنایی در دل خود حرف های بسیاری داشت. دو رقیبی که مورد حمایت برخی از اعضای شورای شهر برای تصدی شهرداری بودند، حال معاون شهردار منتخب شدند.

هر دو این معاونین مورد حمایت محافظه کاران شورا بودند که به یگانه رای اعتماد ندادند. حال حضور این دو معاون می تواند حمایت گروه محافظه کار شورا را برای حمایت حداکثری از شهردار به همراه داشته باشد. البته در شورا و شهرداری هیچ چیز قطعی وجود ندارد و تمامی مسائل لحظه ای و متغیر است.

حال با این تغییرات موتور شهردار برای انجام امور اصلاحی در بدنه شهرداری آغاز شده است. اما سوال کلیدی اینکه امروز چالش های شهرداری کدام است و یگانه چه مسیری برای بهبود شرایط دارد؟

پاسخ به این سوال می تواند بسیار تفصیلی باشد. اما اگر به صورت مفید و چکیده بتوان به این سوال پاسخ داد، باید چند موضوع مهم و شاخص حیاتی را برای بهبود شرایط تعریف کرد. نخست نیروی انسانی در بدنه شهرداری، ساختارهای اداری فعلی، مسائل مالی و اعتباری(بودجه) و داشتن یک نقشه راه است.

به جرات می توان گفت شورای فعلی(با ترکیب اعضای سابق که بازداشت شدند) و شهردار منتخب آن ها یعنی مسیح اله معصومی، هیچ نقشه راهی برای مسائل کلان توسعه ای شهر زنجان تعریف نکردند و تمام اسناد توسعه ای سابق(همچون سند ۵ ساله توسعه و ۱۴۰۴) مورد بی توجهی قرار دادند و لحظه ای و موردی و شخصی به مسائل پرداختند.

حال که از عمر شورای فعلی زیاد باقی نمانده شاید اعضا اعتقادی به ترسیم یک نقشه راه یا بررسی اسناد بالادستی تعریف شده در سال های قبل نداشته باشند. اما با بررسی وضعیت فعلی شهرداری زنجان باید اولویتبندی و نقشه راه کوتاه مدتی برای مسائل تعریف شود.

چابک سازی نیروی انسانی و حضور افراد پاک دست، متعهد و متخصص باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد. حضور معاونین متخصص، دانشگاهی و متعهد می تواند یکی از راهکارهای تغییر مدیریتی در سطح کلان معاونت ها باشد.

شهرداری زنجان در سال جاری مطابق پیش بینی ها با کمبود درآمد و منابع مواجه خواهد بود. تامین منابع درآمدی یکی از مهم ترین برنامه های شورا و شهرداری باید باشد. بدون منابع هیچ اقدام توسعه ای را نمی توان به ثمر رساند. از اینرو مدیریت منابع اهمیت زیادی در سال جاری دارد.

با توجه به شرایط مالی پیش بینی می شود شهردار زنجان در بهترین حالت بتواند اهداف پیش بینی شده بودجه را تا حدودی عملیاتی کند. حرکت منطبق با برنامه زمان بندی پروژه سبزه میدان، پیگیری پروژه های مهم سرمایه گذاری در شهر زنجان، بهبود وضعیت آسفالت شهر و تحقق برخی از مهم ترین اقدامات عمرانی در سطح شهر حداکثر کار عمرانی قابل پیش بینی است.

با توجه به این شرایط مدیریت مناسب برای تحقق پروژه های عمران یک اقدام مهم خواهد بود اما مهم تر از آن در شرایط فعلی افزایش نمود فعالیت های فرهنگی است که با توجه به کمبود منابع مالی برای پروژه های بزرگ عمرانی می تواند شهر را زنده نگهدارد.

حضور یک مدیر توانمند در حوزه فرهنگی می تواند خلاء های احتمالی در خصوص اقدمات فرهنگی موثر را کاهش دهد. سال جاری می تواند سال مهم در حوزه فرهنگی باشد اگر رویگرد منطقی و مبتنی بر توسعه بر این حوزه وجود داشته باشد تا خلاء های سایر حوزه ها با تقویت این حوزه جبران شود.

حوزه معماری-شهرسازی به عنوان یکی از کلیدی ترین حوزه ها باید نقاط مثبت را تقویت و نقاط منفی را کاهش دهد. در سال های گذشته طرح های جامع همچون طرح جامع نورپردازی و مطالعات معماریایرانی-اسلامی نمود عینی در سطح شهر نداشته است.

تخلفات ساختمانی کاهش نداشته و شاهد رشد پایدار شهری در حوزه معماری و شهرسازی شهر زنجان نیستیم. شاید در شرایط فعلی حداقل اقدامات در این حوزه کاهش تخلفات ساختمانی به ویژه توسط برخی سازنده های سودجو و افرادی که شاید ارتباطاتی داشته و دارند، باشد. 

حوزه عمرانی نیازمند یک اقدام ماندگار است. شاید سال جاری اگر سبزه میدان را فاکتور بگیریم، افزایش کیفیت اجرای پروژه ها در سطح خرد اقدام مهمی باشد. به ویژه اگر این کار با انجام مطالعات و آسیب شناسی در خصوص وضعیت آسفالت شهر زنجان و ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی برای بهبود شرایط باشد. این رویکرد باید در سه سطح کوناه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شود.

یکی از ضعف های مهم سال های اخیر شهرداری و شورای شهر زنجان نبود بازوی مهم روابط عمومی و اطلاع رسانی بوده است. به جرات می توان گفت نیروی کارشناس تراز اولی برای این پست مدیریتی در شهرداری زنجان تربیت نشده است و اگر افرادی بودند از دایره خارح شده اند.

فرصت برای حضور افراد کاردان و دست پاک در این پست مهم که از نظر بسیاری کم اهمیت جلوه می کند، ایجاد نشده است. یکی از چالش های مهم یگانه می تواند داشتن یک روابط عمومی با برنامه و متخصص باشد که پیدا کردن یک نیروی متخصص در این سطح با دشواری همراه خواهد بود.

عمکلرد سازمان ها نیز یکی از مسائل مهمی است که باید دقت نظر لازم برای آن وجود داشته باشد. عملکرد سازمان ها در مسائل توسعه ای شهر اهمیت زیادی دارد که از نظر افکار عمومی همواره مغفول می ماند.

زنجان نیازمند ۴ شهردار برای مناطق چهارگانه است که نیروهای عملیاتی، مدیر و متخصص باشند نیروهایی که مناطق را به سمت تغییرات محسوس حرکت داده و از سستی و رخوت فعلی خارج کنند.

شهرداری چالش های بسیاری دارد که طرح و بررسی آن در این مجال نمی گنجد اما در صورت ضرورت و اقتضای زمانی به آن ها خواهیم پرداخت.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ضوابط اختصاصی محدوده بافت تاریخی شهر زنجان تدوین می شود
خبر قبلی
جهش تولید و فروش و ساخت داخل در ایران ترانسفو
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست