نخستین گشایش اعتبار اسنادی پروژه پتروشیمی زنجان، طی هفته‌های آینده

نخستین گشایش اعتبار اسنادی پروژه پتروشیمی زنجان، طی هفته‌های آینده

 

 

 

 

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان اعلام کرد: نخستین گشایش اعتبار اسنادی پروژه پتروشیمی زنجان، طی هفته‌های آینده بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون یورو خواهد بود.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ محمدرضا مدیری در برنامه زنده رادیو زنجان، با اعلام اینکه ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته برای نخستین بار تسهیلات ارزی پتروشیمی زنجان نزد بانک مرکزی مسدود شده است، افزود: پروژه پتروشیمی زنجان اینک به مرحله بدون بازگشت رسیده و از این پس متوقف کردن و به عقب بازگرداندن طرح توسط هیچ نهاد و سازمانی میسر نیست.
وی با اعلام اینکه نخستین هدف تیم مدیریتی جدید پس از خروج دولت از سهام‌داری این شرکت در مهرماه ۹۳، رساندن طرح به مرحله بدون بازگشت بود، گفت: ما به این موفقیت نائل آمده‌ایم و پس از آخرین مرحله افزایش سرمایه که ۲۴ اردیبهشت گذشته به اتمام رسید، برای تامین پیش‌پرداخت لازم جهت استفاده از وام ارزی مصوب هیئت دولت، مشکلی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: برای خرید لیسانس، مهندسی، تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی زنجان، ۳۸۳ میلیون یورو ارز مورد نیاز است و در سفر سال گذشته رییس‌جمهوری به زنجان، اختصاص مبلغی معادل ۸۰درصد کل ارز مورد نیاز پروژه از سوی دولت اعلام عمومی شد و ۲۰درصد باقی‌مانده نیز باید توسط سهام‌داران تامین می‌شد که در مرحله دوم افزایش سرمایه، مبلغ ۱۸۳ میلیارد تومان آن به طور قطعی تامین شد.
مدیری طرح پتروشیمی زنجان را به واسطه سرمایه لازم جهت بهره‌برداری، طرحی بزرگ در استان، و «ملی» عنوان و اضافه کرد: ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از پتروشیمی زنجان که به نرخ رسمی ارز، معادل ۳هزار میلیارد تومان است، از بزرگی طرح و شرایط خاص برنامه تامین مالی آن خبر می‌دهد در حالی که این طرح، تنها با ۵۵ میلیارد تومان آغاز به کار کرد.
وی ضمن قدردانی از شکیبایی سهام‌داران، گفت: طی کمتر از ۳ سال گذشته، سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهام‌داران از ۵۵ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
مدیری افزود: از محل افزایش سرمایه مرحله نخست، بسیاری از بدهی‌های قبلی به بانک‌ها تسویه شد و بعد از تسویه حساب با بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و پیمانکاران، طرح توجیهی فنی و اقتصادی و نظام تامین مالی آن بازتعریف شد.
وی مراجعه به پول و سرمایه عموم مردم برای تاسیس شرکت را ریشه اصلی مشکلات و برنامه مالی نادرست در بدو تاسیس شرکت و فشارهای ظالمانه بین‌المللی در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۲ را دلیل دور افتادن طرح پتروشیمی زنجان از مسیر خود دانست.
وی اضافه کرد: این شرکت باید تا قبل از بهره‌برداری به صورت «سهامی خاص» اداره می‌شد که برخی تصمیمات نادرست در پایه و شروع کار، طرح را در ادامه، با مشکلات متعددی روبرو کرد.
مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان با رد ادعای پاسخگو نبودن مدیران استان و مدیران شرکت، گفت: کل مجموعه استانداری و شخص استاندار محترم، بارها و بارها درباره این طرح به سؤالات پاسخ گفته‌اند. مدیران شرکت مرتب آخرین اطلاعات و اخبار را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند و در وب‌سایت رسمی شرکت نیز منتشر شده، سهام شرکت در فرابورس معامله می‌شود و صورت‌های مالی دوره‌ای به طور مرتب در اختیار عموم است.
وی با اعلام تصمیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای خارج کردن طرح پتروشیمی زنجان از اولو‌یت‌های خود در اواخر سال ۹۴، افزود: تلاش بسیاری انجام شد تا شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تصمیم خود عدول کند ولی در نهایت موفق شدیم با حمایت هیئت دولت این مشکل را مرتفع و طرح را احیا کنیم.
مدیری با اعلام اینکه «پتروشیمی زنجان ۹۰درصد هر آن‌چه را که قبل از تکمیل مهندسی و سفارش‌گذاری تجهیزات، در بخش سازه، آماده‌سازی زمین و ساختمان می‌شد یا می‌توانست، انجام داده»، تاکید کرد: ما باید مطمئن می‌شدیم ارز مورد نیاز تامین می‌شود تا دوباره عملیات اجرایی را شروع کنیم و اینک این اطمینان حاصل شده است.
مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان افزود: ۲۰درصد ارز مورد نیاز برای خرید تجهیزات توسط سهام‌داران پتروشیمی و ۸۰ درصد بقیه توسط صندوق توسعه‌ی ملی تأمین می‌شود. محمدرضا مدیری با اعلام اینکه تسهیلات ارزی پروژه پتروشیمی زنجان، برای نخستین بار در بانک مرکزی به نفع پتروشیمی زنجان و در اختیار

بانک ملی، مسدود شده، افزود: این ارز تخصیص یافته و اینک نوبت استفاده از این تسهیلات است و طی هفته‌های آینده با تأمین و تأیید وثایق و پرداخت سهم شرکت، نخستین گشایش اعتبار اسنادی صورت خواهد گرفت.
وی گفت: طی سه سال گذشته و با دو نوبت افزایش، سرمایه شرکت از ۵۵ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که از محل افزایش مرحله نخست، بدهی به بانک‌ها پرداخت شد و از محل افزایش سرمایه مرحله دوم، سهم شرکت پتروشیمی برای گشایش اعتبار اسنادی و در نتیجه خرید مهندسی و تجهیزات تأمین می‌شود.
مدیری ضمن دعوت از سهام‌داران برای مشارکت در نوبت بعدی افزایش سرمایه، اعلام کرد: درجریان نوبت سوم افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
مدیرعامل پتروشیمی زنجان تصریح کرد: بهره‌برداری از این پروژه، اقتصاد زنجان را تغییر خواهد داد.
وی گفت: در صورت عدم مشارکت سهامداران در افزایش سرمایه مبلغ لازم بر اساس قرارداد با شرکت‌های متعهد پذیره‌نویس، تأمین خواهد شد؛ همچنان که پیش از این نیز صورت گرفته ولی توصیه ما، مشارکت خود سهام‌داران قدیمی در افزایش سرمایه است.
مدیری در بخش دیگری از اظهارات خود، از استاندار زنجان و مدیرعامل بانک ملی، به عنوان دو حامی و پشتیبان اصلی احیای دوباره پتروشیمی زنجان نام برد و گفت: آقای درویش‌امیری همواره به مدیریت شرکت امید بخشیده و به طور جدی پیگیر رفع موانع بوده است، دوشنبه هفته گذشته نیز در دیدار با مدیرعامل بانک ملی، قرار شد گشایش اعتبار اسنادی و گردش مالی پروژه از یک شعبه در تهران به یکی از شعب در زنجان منتقل شود تا از این محل نیز استان منتفع باشد.
وی ادامه داد: مدیرعامل بانک ملی ایران همواره از طرح پتروشیمی زنجان حمایت کردند.
وی سپس به رویکرد تیم مدیریت جدید این شرکت پس از خروج دولت از سهام‌داری درپتروشیمی زنجان پرداخت و گفت: انجام عملیات عمرانی و ورود و خروج کامیون به محل پروژه، بدون تعیین تکلیف برنامه تأمین مالی و قطعی شدن دریافت منابع ارزی، صرفاً یک کار تبلیغاتی است که در نهایت به خوشحالی موقت ذی‌نفعان منجر خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی زنجان در عین حال افزود: اینک که پروژه به مرحله بدون بازگشت خود رسیده و دریافت تسهیلات ارزی قطعی ا‌ست، نوبت امور فنی و باقی کارهای اداری است.
وی افزود: هفته گذشته مجدداً با شرکت زیمنس درباره تسریع در ساخت و تحویل تجهیزات سفارش‌شده مذاکره کردیم؛ برخی اقلام و تجهیزات ساخته و بسته‌بندی شده و آماده بارگیری است و برخی دیگر، ساخته شده ولی هنوز بسته‌بندی نشده است.
وی در توضیح تأخیر در بارگیری به رغم اعلام قبلی اظهارکرد: اگر بعد از انتقال به کشور، به هر دلیلی وام ارزی تأمین نمی‌شد یا با تأخیر اقدام می‌شد، امکان استفاده از گشایش اعتبار اسنادی برای پرداخت باقی‌مانده بهای تجهیزات، میسر نبود ولی اینک این مشکل حل شده است.
مدیرعامل پتروشیمی زنجان تأکید کرد: سفارش ساخت تجهیزاتی که ساخت آن‌ها به مراتب زمان‌برتر خواهد بود، اولویت ماست.
مدیری در عین حال افزود: اگر به تحریم‌های سخت شش-هفت سال قبل برگردیم، طبیعتاً پروژه گران و کُند به پیش خواهد رفت ولی حتماً پتروشیمی زنجان را خواهیم ساخت.
وی گفت: بسیاری از سهام‌داران بر این گمانند که سازه ی “سردر پتروشیمی زنجان” همان کارخانه ی طرح است اما طرح اوره و آمونیاک، سه کیلومتر داخل محدوده محوطه پتروشیمی است و اکنون ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجانی‌ها از مصرف قارچ های موجود در طبیعت خودداری کنند
خبر قبلی
مردم زنجان سه سال متوالی شادترین مردم ایران هستند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست