1. اخبار استان
  2. نرخ فزاینده تورم در استان زنجان طی سال ۹۷

کد خبر: 9389

نرخ فزاینده تورم در استان زنجان طی سال ۹۷

بیش ترین تغییر قیمت و افزایش به دخانیان اختصاص دارد که رشد آن بیش از ۲۷۲ درصد بوده است!

 

این روزها اغلب مردم در گروه های مختلف اجتماعی از نرخ فزاینده تورم در بخش های مختلف گلایه شدید دارند و مدام از سال ۹۷ به عنوان یک سال عجیب با گرانی کم سابقه یاد می کنند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ نرخ تورم یکی از شاخص های مهم ارزیابی وضعیت اقتصادی یک جامعه محسوب می شود. در زمانی که جمشید انصاری استاندار زنجان بود شرایط کشور ثبات داشت و یکی از شاخص هایی که عملکرد وی مورد سنجش قرار گرفت همین شاخص نرخ تورم بود. در زمان اسداله درویش امیری نیز شرایط نسبتا اینگونه بود اما ظاهرا بخت با فتج اله حقیقی همراه نبوده است.

اگر قرار باشد ارزیابی از عملکرد فتح اله حقیقی داشته باشیم و نرخ تورم را به عنوان یک بخش مهم در این ارزیابی لحاظ کنیم یقینا وی نمره قابل قبولی نخواهد داشت. شرایط کشور طی یک سال اخیر شرایط دشواری بوده و نرخ تورم رشد فزاینده و عجیبی داشته است.

در روزهای اخیر وضعیت نرخ تورم در استان زنجان با شاخص قیمت ها در اسفندماه ۹۷ منتشر شد. در گزارش منتشر شده چند بخش مهم و قابل تامل وجود داشت که استخراج و ارائه می شود.

 

تورم نقطه به نقطه استان زنجان در اسفندماه ۹۷ به میزان ۴۶.۸ درصد بوده است. تورم سالانه استان زنجان در اسفندماه سال گذشته نیز به میزان ۲۵.۳ درصد برآورد شده است. درحالی مردم استان زنجان تورم نقطه به نقطه سال گذشته را در اسفندماه با عدد بیش از ۴۶ درصد سپری کردند که در نخستین ماه سال یعنی فروردین ماه ۹۷ این میزان تنها ۶.۳ درصد بوده است!

همچنین تورم سالانه در استان زنجان هرچند در اسفندماه عدد ۲۵.۳ درصد را تجربه کرد اما این میزان در فروردین ماه به میزان ۶.۷ درصد بوده است! نکته قابل تامل اینکه تورم نقطه به نقطه و تورم عمومی در ابتدای سال اعداد نزدیک به هم را تجربه کرده اما در پایان سال تفاوت قابل توجهی نسبت به هم داشته اند!

یکی از بخش های مهم در تورم عمومی بخش مربوط به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها است. در استان زنجان طی اسفند ۹۷ شاهد ثبت اعداد بسیار بالایی برای این شاخص بودیم. نرخ تورم برای بخش تورم خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات عدد بیش از ۱۸۰ درصد را ثبت کرده است!

 

 شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان

نرخ تورم گوشت قرمز و سفید و فرآورد های آن ها دارای ۸۷.۵ درصد نرخ تورم نسبت به مشابه سال قبل(اسفند۹۷ به اسفند ۹۶) بوده است. این در حالی است که درصد تغییر قیمت این بخش در اسفند ۹۶ به اسفند ۹۷ ۶.۳ درصد بوده است.

درصد تغییر قیمت شیر، پنیر و تخم مرغ در استان زنجان طی اسفند ۹۷ به اسفند ۹۶ به میزان ۱۶۳ درصد برآورد شده است! این تغییر در اسفند ۹۶ به اسفند ۹۵ به میزان ۱۵.۹ درصد بوده است. این تغییرات برای پوشام و کفش به ترتیب ۱۷۴.۷ درصد و ۴.۸ درصد بوده است.

بیش ترین تغییر قیمت و افزایش به دخانیان اختصاص دارد که رشد آن بیش از ۲۷۲ درصد بوده است!

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تدوین ۵ برنامه شاخص برای شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان
خبر قبلی
خروج ۵۷ روستای استان زنجان از بحران آب
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست