1. اجتماعی
  2. نقدی بر عملکرد صدا و سیمای مرکز زنجان

کد خبر: 17427

نقدی بر عملکرد صدا و سیمای مرکز زنجان

صدا و سیمای مرکز زنجان به عنوان یک رسانه حاکمیتی در استان زنجان طی سال های گذشته و مصداقا در مدیریت قبلی عملکرد رضایت بخشی نداشت و شاهد بودیم که ساخت سریال با ویژگی های بومی و با جنس زنجانی در آن وجود نداشت! با حضور سید محسن لطیفی مدیر غیربومی در استان زنجان که البته دارای ویژگی های مشترک فرهنگی با مردم زنجان شاهد ساخت و پخش سریال های مختلفی در استان زنجان هستیم.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ اینکه در زمان مدیریت یک مدیرومی عملکرد صدا و سیمای مرکز زنجان در جهات مختلف و به صورت مصداقی و مشخص در ساخت سریال و فیلم های بومی مناسب نبوده، جای  تاسف دارد و تحرکات قابل قبول در زمان مدیریت غیربومی قابل تقدیر است که گویای این واقعیت است که مولفه بومی و غیربومی بودن همواره مصداق و شاخص ارزیابی علمی و دقیقی نیست. هرچند یقینا مدیران بومی توانمند قابل قبول تر خواهند بود.

در طی یک سال اخیر شاهدیم، ساخت سریال ها در شهر زنجان با رویکرد مناسبی پیگیری شده و به نقاط خوبی رسیده است. اما برخی نقدها نیز به رویکرد کلی صدا و سیمای مرکز زنجان نیز وارد است. البته پرداختن به تمامی شاخص ها و مسائل نیازمند مطالب مختلفی است اما هدف این نوشتار پرداختن به موضوع ساخت فیلم و سریال به صورت مستقل در مرکز زنجان است.

رویکردی که در سال های گذشته نبود و زنجانی ها مدام باید فیلم و سریال سایر شبکه های صدا و سیما و بازپخش های مکرر سریال های تبریزی و ارومیه ای را مشاهده می کردند. حال در رویکردی مناسب سریال هایی همچون “ددمان” ساخته و پخش شد که با زبان ترکی آذری و لهجه بومی زنجانی بود. سریال های دیگری نیز هرچند به زبان فارسی و ترکیبی از بازیگران زنجانی و غیزنجانی نیز پخش شده است.

یکی از نقدهای مهم هر چند با لحاظ ملاحظات سازمانی به مرکز زنجان این است که رنگ و بومی تولیدمحتواها در زنجان را مبتنی بر ظرفیت های فرهنگی و تمدنی مردم زنجان سناریو نویسی کند و ساخت سریال به زبان ترکی را قوت بخشد.

همچنین در ساخت  سریال به زبان ترکی از ظرفیت های قوی تری بهره ببرد و تفاوت بین سریال ددمان و سریال دیگر به زبان فارسی فاحش نباشد! ساخت ددمان یک نقطه قوت خوبی در سال های اخیر برای مرکز زنجان بود اما ضعف های زیادی در ساخت سریال وجود داشت. ایده اولیه خوب، بازیگران ضعیف، محتوای طنزی که بعضا به سمت لودگی حرکت کرد!، ضعف های تدوین و تصویربرداری و… که این موارد می توانست بهتر از این در ساخت سریال مورد توجه باشد.

ضعف های محتوایی موجب شد ایده اولیه خوب در ساخت دده‌مان پودر شود! با توجه به علاقه توده مردم برای تماشای سریال های بومی زنجان رویکرد مرکز زنجان برای ساخت سریال های مشابه، سناریوهای مبتنی بر فرهنگی غنی و فلکوریک مردم زنجان را ضروری کرده است. این ضرورت نباید با هزینه کم و صرفا برای پرکردن رزومه باشد. ساخت سریال های محتوایی غنی در دستور کار قرار گیرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
چهار احتمال برای آینده اقتصاد ایران
خبر قبلی
هشدار دادستان زنجان به مشاوران املاک+فیلم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تا دیروز میگفتی ترکی
امروز میگی تورکی ؟!! به کجا وصل هستید؟

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست