1. اخبار استان
  2. نقد و نگاهی به سخنان افشارچی در روز معارفه

کد خبر: 23357

نقد و نگاهی به سخنان افشارچی در روز معارفه

محسن افشارچی، استاندار بومی زنجان در دولت ابراهیم رئیسی، در روز معارفه اش در چند محور سخن گفت که نشان می دهد این محورها برای وی استراتژی مهم حرکتی در زمان تصدی بالاترین مقام اجرایی استان خواهد بود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ پرداختن به این موارد و تشریح برخی جزئیات حائز اهمیت است. افشارچی از اقتصاد دیجیتال، تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی، تهدید منابع آبی استان، صادرات، باز کردن گره واحدهای تولیدی، اقتصاد دانش بنیان، مشارکت بخش غیردولتی و با تمرکز بر بهره‌وری برای رشد اقتصادی، مشارکت سرمایه‌های خرد مردم عادی در قالب تعاونی، شبکه‌های حمل و نقل، صنعت گردشگری و صنایع دستی، منطقه ویژه اقتصادی زنجان و پروژه مسکن ملی سخن گفت و بر آن ها تاکید کرد.

وی در بخش تولید ناخالص داخلی گفت جمعیت استان ۱.۳ درصد از کشور است و سهم استان از تولید ناخالص داخلی با نفت ۹ دهم درصد و بدون نفت یک درصد است. لازم به تاکید است که مطابق آمار سال ۹۷ (آخرین آمار حساب های منطقه ای) سهم استان زنجان(با نفت) در تولید ناخالص داخلی کشور ۹۳ صدم درصد، در سال ۹۷ به میزان ۱.۰۳ درصد و در سال ۹۶ نیز ۱.۰۲ درصد بوده است.

سهم تولید ناخالص داخلی استان بدون نفت در سال ۹۷ به میزان ۱.۱۴ درصد، سال ۹۶ به میزان ۱.۲۲ درصد و در سال ۹۵ به میزان ۱.۱۸ درصد بوده است.  بهترین عدد تولید ناخالص داخلی استان بدون نفت در کشور برای سال ۹۶ است. با توجه به اهمیت صدم درصدها در بحث تولید ناخالص داخلی آمار ارائه شده افشارچی کمی با خطا مواجه بوده است.

وی در بخشی از سخنان خود به درستی به بحران و چالش منابع آبی استان اشاره کرده که مصطفی طاهری نیز با وی هم عقیده است. افشارچی اما در قسمتی از سخنان خود گفته که با توجه به بحران آب در استان افزایش سهم تولید ناخالص داخلی از محل توسعه سطح زیرکشت در کشاورزی امکان پذیر نیست و در این بخش باید بر بهره وری تاکید کرد. در این بخش باید تاکید کرد توسعه زیر کشت با مدیریت منابع آبی امکان پذیر بوده و منافی یکدیگر نیست.

توسعه عمودی زیرکشت به جای افقی و توسعه گلخانه ها و استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بکارگیری درست صنعت در بخش کشاورزی علاوه بر توسعه کمی محصولات در استان، متنوع سازی آن و بهره وری را نیز محقق می کند. پس تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی امکان پذیر بوده و نیازمند برنامه ریزی راهبردی دقیق دارد. اقتصاد کشاورزی در زنجان مسئله فراموش شده است.

وقتی از مسئولان جهاد کشاورزی در خصوص آمارهای ارائه شده خود آن ها سوال می کنید خروجی آمارها در کنار هم تناقض های مشخص دارد. این نشان می دهد اصولا اقتصاد و برنامه ریری در کشاورزی زنجان تعطیل است. اینکه چه محصولی، چگونه! و متناسب با چه نیازسنجی بازاری باشد و توجه به بسته بندی، صنایع تبدیلی و… در کشاورزی زنجان پایش لنگ است.

اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال در سخنان افشارچی همپوشانی کارکردی و اهدافی دارند. اقتصاد دیجیتال می تواند کسب و کارهای دیجیتالی باشد که دانش بنیان هم باشند. از اینرو رویکرد حرکتی افشارچی به عنوان نیروی دانشگاهی به این بخش نشان از درک درست وضعیت فعلی حرکت اقتصاد دنیا دارد که در کشور ما مغفول است. در این راستا سر و سامان دادن به واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری و اصولا ساختار و کارکرد آن در استان، صنایع خلاق فرهنگی، پارک های دانشگاهی و… دارای اهمیت است.

شاید در این راستا ارائه ایده های جدید در راستای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و دیجیتال مورد انتظار از فردی باشد که خود در حوزه کسب و کارهای بخش خصوصی این حوزه فعال است. ملزم کردن دستگاه های دولتی، عمومی و… استان برای تعامل موثر با واحدهای دانش بنیان و کسب و کارهای بخش خصوصی این حوزه می تواند در بهره وری فرایند کارها موثر باشد.

یکی از محورهای مورد اشاره افشارچی شبکه حمل و نقل استان زنجان است. شاید بهتر باشد مقام عالی استان علاوه بر پیگیری تک پروژه ها در این حوزه، نگاه راهبردی و ژئوپلتیک به جایگاه جغرافیایی زنجان برای تبدیل شدن به استانی محوری در ارتباط بین استان های شمال، شمال غرب، غرب، مرکز و… باشد.

این رویکرد با تقویت شبکه ریلی، راه های اصلی و آزادراهی و فرودگاهی پیگیری شود. برخی اقدامات موثر در گذشته آغاز شده اما رها مانده که نیازمند پیگیری و تکمیل است. یکی از دلایل محرومیت شهرستان های استان نیز عقب ماندگی شدید در توسعه محورهای ارتباطی است. نمونه بارز آن هم شهرستان طارم است که حتی ارتباطش با شهرهای شمالی بیش از مرکز استان است!

با توجه به شرایط کرونایی حاکم حرکت های توسعه ای در صنعت گردشگری با دشواری همراه است. از اینرو اشاره افشارچی به این حوزه هرچند به لحاظ شکلی درست اما به لحاظ اقتضائات زمانی نادرست بود. با این حال توسعه زیرساخت های گردشگری برای شرایط بعد کرونایی اقدامی ضروری است. هر نوع تفکر و برنامه ای که بتواند بر جذابیت های گردشگری زنجان بیافزاید باید بکارگیری شود.

اما این شرایط برای صنایع دستی کمی متفاوت است. هرچند نبود مسافر در فروش صنایع دستی تاثیرمنفی گذاشته اما صادرات و کسب و کارهای این حوزه در هر شرایطی امکان رونق داشته و دارند. توجه به اقتصاد صنایع دستی زنجان نیز باید مورد توجه جدی باشد. در این بخش می توان ارزآوری خوبی برای اقتصاد زنجان فراهم کرد.

منطقه ویژه اقتصادی زنجان می تواند یک اهرم و محور مهم برای توسعه استان زنجان باشد. منطقه ای که برای پرداخت به آن قبل از دولت رئیسی دو دولت در آن نقشه داشتند! پس برای مصوب شدنش زحمات زیادی کشیده شده و حال که در مرحله اختصاص زمین و مراحل ابتدایی است، سنگ بنای آن باید درست گذاشته شود تا محلی برای دلالی، زد و بند اقتصادی و کارهای غیرمولد نباشد. نمونه های ناموفق آن در کشور کم نیست!

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
راهیابی موی تای کاران زنجانی به اردوی تیم ملی
خبر قبلی
طرح صیانت هم مثل فیلترکردن تلگرام جواب نمی دهد/ مجلس را بی اعتبار نکنید
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست