1. اخبار استان
  2. همایش عمومی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا برگزارشد

کد خبر: 9932

همایش عمومی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا برگزارشد

از میان حدود ۱۶ میلیون بیمار در ایران، فقط نیمی از آنان از بیماری خود اطلاع دارند.

 

بسیج ملی کنترل فشارخون از ۲۷ اردیبهشت‌ماه (مصادف با روز جهانی فشارخون) تا ۱۵ تیرماه سال‌جاری با هدف افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا برگزار می‌شود.
به گزارش همدلی‌زنجان؛  رییس مرکز بهداشت شهرستان زنجان در این همایش که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزارشد، با بیان اینکه بسیج ملی کنترل فشارخون طرح بزرگی است که در سطح ملی آغاز شده اظهارامیدواری کرد با توان و همت همکاران و مشارکت سایر دستگاه‌ها این طرح را به سرانجام برسانیم.
محمود حریری تاکیدکرد: بسیج ملی کنترل فشارخون آثار و برکات بسیارزیادی خواهدداشت و قطعا در ارتقاء سلامت عمومی جامعه نیز موثر خواهدبود.
وی با تقدیر از سخنرانان علمی این همایش که بر غنای علمی این برنامه می‌افزایند اظهارامیدواری کرد: باحضور همکاران و اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل فشارخون در ادارات، بتوانیم بحث پوشش کنترل فشارخون را در سطح جامعه ارتقا دهیم.
 رضا عسگری در این همایش با تقدیر از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان به جهت برگزاری این همایش اظهارداشت: شاید در طول این چهار پنج دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی در حوزه درمانی داشتیم و اقدمات خوبی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور شروع شد.
فرماندار زنجان افزود: یک مقطعی یکی از دغدغه‌های اصلی کشور ما این بود که برخی از بیماری‌هایی که بر اثر عفونت‌ها و بیماری‌هایی که فراگیر بود و شاید به رفتار و تغذیه انسان‌ها خیلی ارتباط نداشت را در کشور بتوانند کنترل کنند که بخش اعظمی را هم توانستند ریشه کن کنند.
وی با بیان اینکه امروز کشور با بیماری‌هایی که هزینه‌های سرسام‌آوری را هم به خانواده‌های ما تحمیل می‌کند و هم مجبوریم که سرمایه‌گذاری‌های متعدد داشته باشیم قرارگرفته است که این بیماری‌ها را با یک آموزش درست و تغییر رفتار در زندگی فردی و سبک زندگی می‌توانیم کنترل کنیم و نیازی به این همه هزینه نداشته باشیم.
دکتر عسگری افزود: بخشی از بیماری‌ها را شاید صرفا با یک هزینه بتوانیم درمان کنیم اما تبعاتی که این نوع بیماری‌ها دارند ممکن است به قیمت جان یک فرد تمام شود و معلولیتی که سبب شود فرد مبتلا چند دهه‌ای از زندگی را به سختی سپری کند درحالی که اگر یک حرکت درست و یک آموزش همگانی صورت بگیرد که سبب تغییر در نوع رفتار ما بشود مطمئناً می‌توانیم با کمترین هزینه از بیماری‌ها پیشگیری کنیم.
فرماندار زنجان با اشاره به آمار موجود، تصریح کرد: بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در حوزه تولید، در حوزه اشتغال و در حوزه تولید ثروت صورت بگیرد صرف تجهیزات و امکاناتی می‌شود که برای درمان و یا کنترل برخی از بیماری‌هایی که به رفتار افراد مرتبط است انجام می‌شود و به نوعی کم‌توجهی به حوزه آموزش باعث شده که ما شاهد اینگونه بیماری‌ها باشیم که سرمایه عظیمی در بودجه کشور ما را به خود اختصاص می‌دهد.
وی با تایید اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری بعد از اجرای طرح موفق تحول سلامت بیان داشت: بخش اعظمی از خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی به واسطه یک بیماری که اگر به درستی توجه می‌کرد و آموزش‌های لازم را می‌دید منجر به بیماری یا مرگ سرپرست خانواده نمی‌شد و ما نیز شاهد نبودیم که یک نسل درگیر یک بیماری است که به واسطه عدم توجه به هشدارهایی لازم، ناخواسته ایجادشده است.
فرماندار زنجان با اشاره به پنهان بودن بیماری فشارخون ابرازداشت: شهرستان زنجان امکانات قابل توجهی برای اجرای طرح ملی کنترل فشارخون فراهم کرده و اجرای این طرح در سطح شهرستان آغاز شده است.
به گفته عسگری شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون از فواید اجرای طرح ملی کنترل فشارخون است که در نتیجه اجرای این طرح بقیه افراد جامعه هم با کسب اطلاعات نسبت به بهبود سلامت خود اقداماتی انجام خواهند داد.
وی تاکیدکرد: اقدامات آموزشی ناشی از طرح ملی کنترل فشارخون زیرساخت‌های خودمراقبتی را فراهم خواهدکرد تا افراد مسیر بهتری را برای ارتقای سلامت خود طی کنند.
فرماندار زنجان اظهارداشت: جمعیت ایران درحال گذر از جوانی به میانسالی و کهنسالی است، ضمن اینکه آمار ازدواج و باروری هم کاهش قابل توجهی یافته است که این مباحث باید در قالب برنامه دیگر طرح و بررسی شود.
عسگری اجری طرح ملی کنترل فشارخون را در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بیان و تصریح کرد: این اقدامات در بهبود عملکرد کشور در دیگر امور تاثیر مستقیم خواهدداشت.
در جهان یک میلیارد نفر مبتلا به فشارخون بالا وجود دارد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این همایش به تشریح طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور پرداخت و افزود: امروزه، فشارخون بالا یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح دنیا بالاخص در کشورهای درحال توسعه به علت شیوع بالای آن و ارتباط با بیماری قلبی عروقی می‌باشد.
دکتر محمدرضا صائینی با بیان اینکه در جهان یک میلیارد نفر مبتلا به فشارخون بالا وجود دارد و ۱۰/۴ میلیون نفر در سال در اثراین بیماری فوت می‌کنند. افزود: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ شیوع فشارخون بالا ۶۰% افزایش یابد و به ۱/۵میلیارد نفر برسد.
دبیر ستاد اجرایی برنامه بسیج ملی کنترل فشارخون استان زنجان تاکیدکرد: فشارخون بالا یکی از عوامل خطر مهم سکته‌های قلبی و مغزی است و در دنیا حدود ۶۲ % بیماری عروق مغزی و ۴۹% بیماری ایسکمیک قلبی منتسب به فشارخون بالا می‌باشد.
وی تصریح کرد: بیماری فشارخون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.
رییس مرکزبهداشت استان زنجان با بیان اینکه از میان حدود ۱۶ میلیون بیمار در ایران، فقط نیمی از آنان از بیماری خود اطلاع دارند اظهارداشت: فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند.
به گفته دکتر صائینی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود ۳ برابر شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان داشت: بحث ژنتیک (ارثی)، سبک زندگی ناسالم (کم تحرکی)، تغذیه ناسالم (مصرف بیش از حد نمک، چربی و …)، استعمال دخانیات، استرس، دیابت و … ازجمله عوامل موثر در ابتلا به فشارخون بالا است.
دبیر ستاد اجرایی برنامه بسیج ملی کنترل فشارخون استان زنجان با اشاره به شعار بسیج ملی کنترل فشارخون ” فشارخون: بدانیم و اقدام کنیم …” بیان داشت: این طرح با هدف افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا برگزار می‌شود.
وی در ادامه اندازه‌گیری فشارخون افراد ۳۰ سال و بالاتر، شناسایی افراد با احتمال ابتلا به فشارخون بالا، شروع مراقبت فشارخون در افرادی که فشارخون بالا داشته‌اند، افزایش آگاهی افراد ۳۰ سال و بالاتر از عوامل خطر اصلی فشارخون بالا، افزایش آگاهی بزرگسالان ۳۰ سال و بالاتر از پیامدهای اصلی فشارخون بالا (سکته قلبی، مغزی و…) و افزایش آگاهی بزرگسالان ۳۰ سال و بالاتر از میزان طبیعی فشارخون را از دیگر اهداف طرح کنترل فشارخون ذکر کرد.
گروه‌های هدف طرح کنترل فشارخون، تمام افراد ۳۰ سال و بالاتر
 صائینی با بیان اینکه گروه‌های هدف طرح کنترل فشارخون، تمام افراد ۳۰ سال و بالاتر، بیماران کلیوی در هر سنی و زنان باردار هستند اظهارداشت: این طرح از ۲۷ اردیبهشت‌ماه (مصادف با روز جهانی فشارخون) تا ۱۵ تیرماه سال‌جاری در دو مرحله آموزش و اطلاع‌رسانی (۲۷ اردیبهشت تا پایان برنامه) و مرحله غربالگری (۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه سال‌جاری) برگزار و البته از تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه غربالگری در واحدهای بهداشتی به کلیه مراجعین گروه هدف انجام می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان مکان‌های اجرای برنامه غربالگری و مراقبت در شهرها را شامل: پایگاه‌های سلامت برای ارزیابی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری برای پذیرش ارجاعات، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی برای ارزیابی و پذیرش ارجاعات، درمانگاه‌های دولتی و خصوصی برای ارزیابی و پذیرش ارجاعات، مطب‌های پزشکان همکار، مراکز تجمعی: از قبیل مساجد، اماکن زیارتی، محل اقامه نماز جمعه، فرودگاه، پایانه‌های مسافری، میادین و ….، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی، مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های تحت پوشش و ادارات و سازمان‌ها (مراکز نظامی و انتظامی ارتش و سپاه، شهرداری‌ها و …) برشمرد.
صائینی مکان‌های اجرای برنامه غربالگری و مراقبت در روستاها را شامل: خانه‌های بهداشت برای ارزیابی، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی برای پذیرش ارجاعات، سایر مراکزی که امکان حضور مردم را فراهم کند از قبیل مدارس، مساجد، اماکن زیارتی، نماز جمعه و نظایر آن که توسط ستادهای استانی و شهرستانی و شورای روستا تعیین می‌شوند ذکر کرد.
رییس مرکزبهداشت استان زنجان ادامه داد: در کنار پویش، یک سایت خوداظهاری نیز وجود دارد که افراد با ثبت نام در سایت به این پویش ملی کمک می‌کنند و همچنین افردای که راغب هستند می‌توانند اطلاعات شخصی خود را در این سایت ثبت و ضبط کنند.
وی در پایان خواستار همکاری کلیه ادارات، سازمان‌ها و خیرین در راستای طرح بسیج کنترل فشارخون شد.
در ادامه دکتر رضا حسن‌زاده ماکویی متخصص قلب و عروق درخصوص کلیات بیماری فشارخون، پیشگیری و درمان و دکتر جلال حجازی مدیرگزوه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان  دررابطه با پیشگیری از بیماری فشارخون بالا با تاکبد بر اصلاح الگوی تغذیه‌ای مطالبی بیان کردند.
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پیروزی اندیشه بر عصبانیت!
خبر قبلی
کاشی ماندگار مشاهیر زنجان رونمایی می شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست