1. اجتماعی
  2. پیشگیری از شیوع اعتیاد، کم هزینه ‌تر و موثرتر است

کد خبر: 3449

پیشگیری از شیوع اعتیاد، کم هزینه ‌تر و موثرتر است

پیشگیری از شیوع اعتیاد، کم هزینه ‌تر و موثرتر است

ضرورت صیانت اجتماعی از معتادین بهبود یافته

 

 

 

 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان، با بیان اینکه پیشگیری از شیوع و ابتلاء به مواد مخدر، بسیار کم هزینه تر و تاثیرگذارتر است، گفت: می توان از الگوهای موفق اجرا شده در سایر کشورها در جهت فرهنگ سازی و مبارزه با مواد مخدر در کشور استفاده کرد.

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان؛ عبدالرضا شهبازی در نشست مشترک سازمان های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده استان، اعتیاد به مواد مخدر را ریشه اغلب آسیب های اجتماعی دانست و اظهار کرد: باید بیش از پیش خطر گسترش و تنوع مواد مخدر در کشور را جدی گرفت.
وی اقدامات سازمان های مردم نهاد در جهت مقابله با شیوع مواد مخدر در جامعه را بسیار ارزشمند دانست و ادامه داد: نباید بحث مبارزه با مواد مخدر را امری صرفاً پلیسی و قضایی قلمداد نمود، بلکه باید با آموزش، آگاه‌ سازی، استفاده از ظرفیت های مردمی و فرهنگ سازی، به مقابله با این پدیده شوم اجتماعی پرداخت.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی ۳ دهه اخیر، تلاش ها و هزینه های بسیاری در راستای مبارزه با مواد مخدر در کشور انجام شده است، عنوان کرد: وجود ۳۷۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز در مسیر مقابله با شیوع مواد مخدر در جامعه، بخشی از این نوع اقدامات و هزینه هاست.
شهبازی با بیان اینکه ارائه آمار صحیح در این زمینه در انجام برنامه ریزی های دقیق می تواند اثرگذار باشد، گفت: هم اکنون بیش از نیمی از زندانیان به دلیل انجام جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان ها حضور دارند، همچنین بیش از ۵۵ درصد طلاق ها ریشه در اعتیاد همسران دارد، ۶۵ درصد همسرآزاری ها ناشی از مصرف مواد مخدر است، ۲۵ درصد قتل ها و ۱۰ درصد جرائم مالی نیز همگی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر است که باید راهکار مناسبی برای مقابله با این پدیده اتخاذ شود.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، عدم اعلام و درمان افراد مبتلا به مواد مخدر از سوی خانواده ها را یکی از دلایل عدم انجام اقدام به موقع در درمان معتادین برشمرد و خاطر نشان کرد: عدم دانش کافی و اقدام به ‌موقع، از مشکلات اصلی در راستای مقابله با مواد مخدر است.
وی میانگین سنی ابتلاء به اعتیاد در کشور در بین مردان را ۲۴ سال و در بین زنان، ۲۶ سال عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیش از ۷۵ درصد از معتادین در بازه سنی ۱۵ تا ۳۹ سال قرار دارند که علی القاعده این افراد، باید نیروی جوان و توانمند کار در جامعه را تشکیل می دادند.
شهبازی با بیان اینکه متاسفانه اعتیاد به تریاک در بین زنان، همچنان در رتبه اول قرار دارد و شیشه، در رتبه دوم مصرف در میان زنان معتاد است، اظهار کرد: بیش از نیمی از معتادین پیش از ابتلاء به مصرف مواد مخدر، شاغل بوده اند. به عبارت دیگر این افراد به دلیل نداشتن شغل و بیکاری به اعتیاد روی نیاورده اند، اما پس از ابتلاء به اعتیاد، شغل خود را از دست داده اند.
این مقام مسئول بر ضرورت صیانت اجتماعی از معتادین بهبود یافته در جامعه تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از معتادین بهبود یافته دوباره به چرخه مصرف مواد باز می گردند، بنابراین ضروری است از معتادین بهبود یافته در جامعه حمایت جدی صورت گیرد و به عنوان مجرم به آنها نگاه نشود تا بتوان از وارد شدن آسیب های بیشتر به خانواده این افراد، جلوگیری کرد.
وی افزایش دانش و آگاهی افراد جامعه را در کاهش ابتلاء به اعتیاد موثر دانست و ابراز کرد: بیش از ۶۳ درصد معتادین تحصیلات دیپلم یا کمتر از آن دارند و تنها ۲.۸ درصد از معتادین دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری هستند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان از برگزاری کارگاه آموزشی ۳ روزه با هدف توانمندسازی فعالین پیشگیری از اعتیاد در زنجان خبر داد و از تمامی سازمان های مردم نهاد استان خواست در برگزاری هرچه بهتر این کارگاه، مشارکت داشته باشند

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پوشش گازرسانی روستاهای استان زنجان به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد
خبر قبلی
نقش رسانه‌های استان در فرهنگ‌سازی مردم محوری است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست