1. اقتصادی
  2.  پیش‌بینی مسعودنیلی از اقتصاد ایران در سال ۹۸

کد خبر: 9069

 پیش‌بینی مسعودنیلی از اقتصاد ایران در سال ۹۸

این روزها پیش بینی های زیادی از اقتصاد کشور در سال ۹۸ صورت میگیرد. مسعود نیلی نیز در متن کوتاهی مهم ترین شاخص های اقتصاد ۹۸ ایران را مورد تاکید و پیش بینی قرار داد.

 

به گزارش“همدلی‌زنجان”؛ رشد اقتصادی منفی ۵ درصد  درآمد ۴۴۲ هزارمیلیاردی که در قانون بودجه دیده شده است، به دست نمی‌آید.  نگرانم هر چه شرایط بدتر ‌شود، تصمیمات هم بدتر ‌شود.

در مورد بودجه سال آینده می‌توان به سه عدد مهم اشاره کرد؛ نخست درآمدهایی است که می‌تواند محقق شود، دوم حداقل هزینه‌های دولت است که ارقام کمتر از آن ممکن نیست یا به صلاح نیست و سوم هم عددی است که در مجلس تصویب شده است.

من فکر می‌کنم دولت در سال آینده بین ۴۰۵ تا ۴۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و ارقام کمتر از این شاید به سختی امکان تحقق داشته باشد. مگر آنکه تبدیل به دیون شود. این مساله جای توجه و دقت زیاد دارد که از میان متغیرهای سمت تقاضای اقتصاد، مخارج دولت در کوتاه‌مدت بیشترین اثر را روی رشد اقتصادی دارد، در حالی که اثر مخارج مصرفی مردم با تاخیر روی رشد اقتصادی اثر می‌گذارد.

از منظر منابع هم به‌طور بسیار خوش‌بینانه فکر می‌کنم شاید حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان حاصل شود. اما قاعدتاً درآمد ۴۴۲ هزارمیلیاردی که در قانون بودجه دیده شده است، به دست نمی‌آید. اگر محدودیت‌های مربوط به صادرات نفت بیشتر و جدی‌تر شود، رقم برآوردی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی بیشتر کاهش خواهد یافت. در نتیجه گلوگاه سیاستگذاری در اقتصاد ایران کسری بودجه است. اگر جبران کسری از مسیرهایی صورت گیرد که به بانک مرکزی ختم می‌شود نتیجه آن آثار مخرب تورمی خواهد بود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ارسال کمک های جمعیت هلال احمر استان زنجان به مناطق سیل زده
خبر قبلی
 مردم برای روز طبیعت از شهر خارج نشوند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست