1. اخبار استان
  2. پیگیری مشکلات صادرکنندگان زنجان از واقعیت تا شعار!

کد خبر: 27992

پیگیری مشکلات صادرکنندگان زنجان از واقعیت تا شعار!

خلق ثروت در اقتصاد استان زنجان نیازمند ایجاد ارزش افزوده جدید و تحقق هدف گذاری صادرات برای ورود ارز به استان است. در سال های گذشته همواره برای هر سالی یک هدفگذاری صادراتی برای استان زنجان انجام شده است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛   از اعداد زیر ۳۰۰ میلیون دلار تا در سال جاری که عدد  ۴۹۰ میلیون دلار هدف گذاری صادراتی برای استان زنجان انجام شده است. حوزه صادرات استان زنجان یک نقشه راه دارد که در آن هدفگذاری صادراتی یک میلیارد دلار تدوین شده است. برای رسیدن به این عدد با فرض تحقق عدد ۴۹۰ میلیون دلاری میزان صادرات استان باید دو برابر شود.

تحقق این هدفگذاری های نیازمند همگرایی، تسهیل قوانین و تسهیل فرایندهای حوزه صادرات است. اینکه ببینیم صادرکنندگان زنجانی دقیقا چه مشکلاتی دارند و باید برای تسهیل امور بر روی کدام مسائل متمرکز شد. استان زنجان یکی از استان های مهم معدنی کشور است. این حوزه یکی از بال های مهم حوزه صادراتی استان محسوب می شود.

یکی از کالا‌های مهم وارداتی گمرک استان زنجان به گفت مدیرکل گمرک استان زنجان  خاک روی و خاک معدنی مورد نیاز واحد‌های تولیدی حوزه سرب و روی بوده است. یکی از مشکلات این حوزه موضوع رفع تعهدات ارزی است. موضوعی که مسئولان استانی اشرافیت لازم را به آن ندارند! و نمایندگان زنجان در مجلس نیز ظاهرا در جریان امور نیستند یا نمی خواهند پاسخی به عملکردها بدهند.

 

مشکلات به مسئولان استانی و نمایندگان منتقل شده است

مهدی رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اخیر در گفتگو با همدلی‌زنجان؛ با بیان اینکه مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان زنجانی پابرجاست، گفت: در حوزه رفع تعهدات ارزی بسیاری از مشکلات در کشور برطرف شده اما متاسفانه یک مشکل که مختص استان زنجان است، همچنان پابرجا بوده و باتوجه به اینکه این مشکل به مسئولان منتقل شده اما برطرف نشده است.

رنگ رونا با بیان اینکه یک بخش از صادرات استان زنجان در حوزه رفع تعهدات ارزی دچار چالش است، افزود: در حوزه صادرات فلزات رنگین و مشخصا حوزه سرب و روی استان زنجان این مشکل برطرف نشده است. در این حوزه مواد اولیه وارد می شود و صادرکنندگان به صورت تهاتری با مشتریان خارج از کشور برای ورود مواد اولیه اقدام می کنند. بعد از اینکه صادرکنندگان مواد اولیه را به مواد مصرفی تبدیل می کنند، آن را بر می گردانند که در واقع یک تهاتر کالایی انجام می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه بعد از چهار سال همچنان در این حوزه دچار مشکل هستیم، تاکید کرد: جلسات مختلف و مکاتبات مختلف داشتیم. در این حوزه دستورالعمل واضح و شفافی ارائه نشده و اقدام خاصی صورت نگرفته است. فعالان این حوزه به عنوان متعهدین ارزی شناخته می شوند در حالی که تبادل مالی اتفاق نیوفتاده و این درست نیست. امیدواریم این شرایط به زودی مرتع شود.

وی با بیان اینکه در راس این مسئله بانک مرکزی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با گمرک ایران، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی جلسات مختلفی داشتیم و به مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نیز موضوع مطرح شده است.

رنگ رونا تاکید کرد: این موضوع موجب شده تا تبعات و مشکلات گریبان فعالان این حوزه را بگیرد. ضمانت نامه بانکی آن ها قفل می شود. از معافیت مالیاتی محروم می شوند و به آن ها شامل نمی شود در حالی که صادرات از هرگونه مالیات معاف است. همچنین از ارز صادراتی و عودت ارزش افزوده کالای صادراتی دچار مشکل هستند چون دولت تحقق این موارد را بر رفع تعهد ارزی الزام کرده است.

نماینده ای که پاسخگو نیست و مدیرانی که در جریان نیستند!

در حالی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان عنوان می کند موضوع به مسئولان استانی و نمایندگان عنوان شده که بررسی های همدلی زنجان نشان می دهد مسئولان استانی یا اطلاعی از جزئیات ندارند! یا پیگیری انجام نداده اند که نتیجه قابل ارائه ای وجود داشته باشد!

محسن افشارچی، استاندار زنجان، در این خصوص عنوان کرد که مشکل این حوزه برطرف شده و مسئله ای وجود ندارد. مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز به پیگیری های همدلی زنجان پاسخ نداد! وی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی است و مرتبط ترین نماینده استان زنجان که می تواند مشکلات این حوزه را پیگیری کند!

یک دهم سال گذشته صادرات داشتیم!

مهدی نظری، فعال حوزه سرب و روی و مدیرعامل شرکت ذوب روی صبا صنعت در این خصوص به همدلی‌زنجان گفت: فعالان این حوزه مشکلات زیادی دارند و عدم توجه به مسائل آن ها موجب تضعیف تولیدکنندگان در استان زنجان شده است. برای برطرف شدن مشکلات ورود موقت و معافیت آن ۳.۵ سال زمان صرف شد اما مشکلات و چالش های فعالان این حوزه بسیار است.

وی با بیان اینکه در برخی از حوزه ها بخش عمده ای و حتی شاید حدود ۹۰ درصد هزینه ها قیمت ثابتی دارند و ۱۰ درصد تحت تاثیر شدید تورم است، یادآور شد: هزینه های فعالان حوزه سرب و روی وابستگی زیادی به تورم روز دارند و بسیار تابع تورم هستند. این در حالی است که قیمت فروش ثابت است و این موجب تضییع و زیان به تولیدکننده می شود.

این فعال حوزه سرب و روی در استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه گاها تصمیم گیرها درک درستی از شرایط این حوزه ندارند، تاکید کرد: به دلیل مشکلاتی که وجود دارد در سال جاری یک دهم سال گذشته صادرات داشته ایم و صادرات ما بسیار تضعیف شده است.

وی با بیان اینکه باید هزینه تمام شده و فروش یک رابطه معقول برای سوددهی این حوزه داشته باشند، اظهار کرد: برخی از سیاستگذاری ها در کشور به ظاهرا بسیار قوانین خوبی هستند اما در اجرا ضعف های زیادی پیدا می کنند و آسیب زیادی به حوزه تولید وارد می کنند. موضوع رفع تعهدات ارزی یکی از این موارد است.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
وزیر کشور وارد زنجان شد
خبر قبلی
صنعت نساجی در سال های گذشته مظلوم واقع شده است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست