1. اجتماعی
  2. چرا «صدای روسیه» و «صدای چین» ایجاد نمی شود؟!

کد خبر: 21018

چرا «صدای روسیه» و «صدای چین» ایجاد نمی شود؟!

فرهاد قنبری

سوالی که در مواجه با شبکه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا ایجاد می شود این است که چرا کشوری مانند انگلیس، “بی بی سی ژاپنی” یا “بی بی سی آلمانی” و “بی بی سی چینی” و “بی بی سی روسی” افتتاح نمی کند؟

آیا دولت متبوع انگلیس علاقه ای ندارد در کشور ژاپن و روسیه و آلمان نفوذی داشته باشد؟ و یا چرا آمریکا که اینقدر با روسیه و چین رقابت دارد شبکه تلویزیونی به نام «صدای روسیه» و «صدای چین» ایجاد نمی کند تا از منافع واقعی مردم چین و روسیه سخن بگوید و آنها را از جهل و خشونت برهاند؟

آیا آمریکا و انگلیس، علاقه ای به نفوذ در روسیه و چین و ژاپن و آلمان ندارند و فقط دنبال هدایت “ملت بزرگ ایران و افغانستان” هستند و علاقه شدید قلبی آنها به ایرانیان باعث هزینه فراوان در این زمینه شده است؟

ریشه اینگونه رفتار انگلیس و آمریکا و روسیه و اسرائیل و دیگران با ما را باید در خودمان جستجو کنیم. واقعیت این است که قدرتهای جهانی به ما به چشم کودکانی رشد نیافته که هنوز توان تکلم کردن و قدرت ایستادن روی پاهای خود را ندارد می نگرند و به این دلیل سعی می کنند که زبان و صدای ما باشند و از زبان و گلوی ما سخن بگویند.

آنها می دانند که اگر “بی بی سی آلمانی” و “صدای ژاپن” هم به فرض افتتاح نمایند، ملت آلمان و ژاپن به آنها توجهی نخواهند کرد، چرا که خودشان ترجیح خواهند داد که با زبان و لهجه خود سخن بگویند و خودشان صدای خویشتن باشند.

اینکه عده ای انقلاب ایران را انقلاب بی بی سی می نامند و بی بی سی به رسانه انقلابیون بدل می شود و یا اینکه چرا هنوز مردم ما صدای خود را از شبکه دولت آمریکا و ملکه انگلیس می شوند، یک دلیل بیشتر ندارد و اینکه ما هنوز ملت صغیری هستیم، اعتماد به نفس نداریم، زبان سخن گفتن را نیاموخته ایم و چون کودکی که نیاز به راهنما و هادی دارد، سرگردان و متوهمیم و بد و خوب خویش را تشخیص نمی دهیم..

نکتهٔ بدیهی این است که تا زمانی که جوامع خاورمیانه تجربه‌ای شبیه تجربهٔ “عصر روشنگری” غربی‌ها را از سر نگذرانده و جرأت به پرسش گرفتن هر امر طبیعی شده‌ای را نداشته‌باشد، از صغارت خود خارج نشده و به بلوغ اندیشگانی دست نخواهدیافت‌.

تا زمانی که خاورمیانه عقل را به عنوان معیار اصلی و سنگ محک کردارهای خود به رسمیت نشناخته و با نیروهای ماوراءالطبیعی و اوهام و خیالات و شعبده، سعی در حل مسائل سیاسی و اجتماعی خود داشته‌باشند،

هر کنش و حرکتی عقیم مانده و نتیجه‌ای جز غلطیدن در عصبیت و تعصباتی جدید نخواهدداشت و این ملکه انگلیس و کنگره آمریکا و رادیو اروپا و رادیو اسرائیل و.. خواهند بود که سخنگوی او شده و از زبان و دهان او سخن خواهند گفت.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
استراتژی بایدن برای حل معمای ایران
خبر قبلی
میزان نزاع در زنجان به نسبت جمعیت بالاست!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

این چرندیات چیه دوست گرامی، من سال‌هاست رادیو فارسی چین و ژاپن رو گوش میدم. ترکیه هم برنامه های خوبی برای فارسی داره و حتی فرانسه. من تعجب میکنم شما قبل از نوشتن این ها گوگل کردین یا نه ؟

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست