1. اخبار ویژه
  2. چرا پراید ۴٠ میلیونى تقاضاى چند میلیونى دارد ؟

کد خبر: 5728

چرا پراید ۴٠ میلیونى تقاضاى چند میلیونى دارد ؟

 چرا پراید ۴٠ میلیونى تقاضاى چند میلیونى دارد ؟

 

 

 

 

✍️ سیامک قاسمى

امروز صبح شنیدم که یکی از مجریان تلویزیونی استقبال چند میلیونی مردم از خرید پراید با قیمت هاى بالا در پیش فروش سایپا را از عجایب روزگار برشمرده و گفته است که همه جای دنیا وقتی کالا گران می شود مردم نمی خرند و در ایران فروشنده نمی فروشد !

همه این تحلیل ها فقط و فقط بیانگر عدم شناخت از مکانیزم های رفتاری مردم در تصمیم گیری های اقتصادی در رسانه های ایران است . مردم با پیش فرض های اقتصادی خودشان تصمیم گیری اقتصادی می کنند و این پیش فرض ها بر اساس تجربه تاریخی شکل گرفته است .

وقتی در جامعه به دلیل افزایش یکباره قیمت دلار «تورم انتظاری» شکل می گیرد و مردم انتظار دارند قیمت همه کالاها بویژه کالاهایی که ویژگی سرمایه گذاری دارند پس از افزایش قیمت دلار، افزایش پیدا کند و به نوعی انتظار تورم در ذهن آنها شکل مى گیرد به سمت کالاهای سرمایه ای همانند خودرو هجوم می برند تا بتوانند از این افزایش قیمت ها سودی نصیب خود کنند .

اتفاقا ویژگی اقتصاد رفتاری اینگونه است که همین هجوم تقاضا به بازار خودرو با این تصور عمومی که قیمت ها افزایش پیدا می کند، سبب یک موج گسترده تقاضا شده و به دلیل عرضه نامتناسب، قیمت ها واقعا افزایش پیدا می کند و مردم با افزایش قیمت ها می گویند: «دیدید ما درست گفتیم که قیمت ها بالا می رود».

تجربه تاریخی هم بر این تصور مهر تایید زده و وقتی نقدینگی در جامعه زیاد باشد، تقاضای سرمایه گذاری بر روی کالاهایی که امکان سرمایه گذاری دارند همانند طلا و مسکن و خودرو با شکل گیری این تورم انتظاری بطور جدى بالا می رود !

عرضه کنندگان هم چه در سطح بازار و چه کارخانه ممکن است رندانه از این شکل گیری تورم انتظاری سوء استفاده کنند، اما علت اصلی افزایش قیمت ها به نظر نگارنده شکل گیرى تورم انتظاری است نه اختلال در عرضه !

اصولا تحلیل عوامل موثر بر تغییرات تقاضا در هر صنعت یا شرکت از مهمترین تحلیل ها در پیشبرد بهتر شرکت است .

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آیین تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی زنجان برگزار شد
خبر قبلی
عدم ثبت موجودی کالا، ملاک تشخیص احتکار
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست