1. ایران
  2.  “کرونا؛ ویروس تاج‌دار”

کد خبر: 14489

 “کرونا؛ ویروس تاج‌دار”

من نمی‌دانم چرا کرونا را ویروسی دموکرات نامیده‌اند. لابد چون “غنی و فقیر” و “وضیع و شریف” نمی‌شناسد و همه را به یکسان درگیر می‌کند. اگر فقط این‌ها ملاک باشد؛ من معتقدم می‌توان ده‌ها شاخص دیگر به کرونا نسبت داد تا جباریت آن اثبات شود. ذیلا به مواردی اشاره می‌کنم:

۱. کرونا، کشتار دسته‌جمعی می‌کند. سابقه کشتار دسته‌جمعی و کیفر آن مشخص است و باید در محاکم بین‌المللی به‌ آن رسیدگی شود! چنانچه فرض کنیم این ویروس دست‌ساز بشر باشد کسانی که آن را ساخته و نشر داده‌اند و در برابر شیوع آن دست به اقدام عاجل نزده‌اند، جزو جنایت‌کاران تاریخ خواهند بود.

۲. کرونا، به “گسست اجتماعی” می‌انجامد. هم‌اکنون عده زیادی از مردم در قرنطینه به سر می‌برند؛ گویی کرونا اعلام حکومت نظامی کرده و اجتماع بیش از چند نفر را ممنوع خوانده است. این رویه، به اتمیزه‌‌شدن جامعه منجر شده و نهادهای اجتماعی را بالمره منهدم کرده است. در این وضعیت علاوه بر تعطیلی سینما و تئاتر، دانشگاه و مدرسه و دیگر اماکن عمومی، احزاب و نهادهای مدنی هم به‌سختی گردهم می‌آیند. اساسا در وضعیتی به‌سر می‌بریم که به قول اخوان:

اگر دست محبت سوی کس یازی
به اکراه آورد دست از بغل بیرون

لذا می‌توان گفت کرونای دموکرات، جامعه مدنی را هدف گرفته است!

از این منظر، می‌توان خصلت شاهانه و جبارگونه کرونا را برجسته کرد. این خصلت علاوه بر پزشکی،‌ در سیاست هم مسبوق به سابقه است.

بعنوان نمونه، دکتر سعید امیرارجمند در کتاب (The Turban for the Crown) خصلت‌های شاهانه و تاج‌دارانه معطوف به انباشت قدرت را برشمرده و سپس، از چگونگی احیاء آنها سخن گفته است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
هشدار به اخلال گران نظم و ارامش مردم در چهارشنبه آخر سال در زنجان
خبر قبلی
 بریتانیا و کرونا
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست