1. اجتماعی
  2. گام به گام تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس در زنجان

کد خبر: 9856

گام به گام تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس در زنجان

سال ۹۸ یک رویداد مهم سیاسی در خود دارد، در روزهای پایانی سال یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود. طبق توافق انجام‌شده بین شورای نگهبان و وزارت کشور، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه، دوم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش همدلی زنجان؛ در اولین مرحله از جدول زمان‌بندی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، مقامات می‌‌بایست، در صورت کاندیداتوری در این دوره از انتخابات، از سِمَت‌های خود استعفا دهند. از اینرو آنطور که معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفته مقامات باید تا ۱۶ خرداد از سمت خود استعفا دهند.

هرچند بسیاری معتقدند که تحرکات انتخاباتی برای مجلس در زنجان از سال گذشته آغاز شد، اما افراد مشهور هرگونه تجرک انتخاباتی را رد می کنند. با این اوصاف بررسی ها حاکی از آن است که برخی افراد رسما تحرکات لازم را برای وارد شدن به کارزار انتخابات از هم اکنون کلید زده اند و عزم راسخی برای حضور دارند.

طی روزهای گذشته نیز برخی گمانه زنی ها در خصوص افراد منتخب مطرح شده و حتی لیستی نیز در بین کاربران فضای مجازی دست به دست شده است. فارغ از اینکه از بین این افراد کدام یک ۱۰۰ درصد وارد کارزار انتخابات خواهند شد، آنچه مهم است رصد دقیق فضای فعلی و اهمیت حضور افراد شایسته در انتخابات آتی است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس در کشور و استان زنجام شرایط خاصی خواهد داشت. نظرسنجی همدلی زنجان طی روزهای گذشته نشان داد که اقبال شرکت کنندگان به شرکت در انتخابات مناسب نیست. بیش از ۷۰ درصد از آن ها از عدم حضور در آن گفتند! این یعنی ریزش شدید سرمایه اجتماعی در زنجان که می تواند دارای عواقب سیاسی نامناسبی باشد.

این شرایط گویای این واقعیت است که مردم از گرایش های سیاسی رضایت ندارند، با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در سال گذشته و ماه های ابتدایی سال جاری نارضایتی از اقدامات دولت افزایش یافته و این عدم رضایت در ابعاد مختلف به طور ملموسی مشخص است.

به نظر می رسد انتخابات آتی مجلس از این شرایط تاثیر زیادی خواهد گرفت و در این شرایط شاید مستقل ها وضعیت بهتری داشته باشند. هرچند هموره انتخابات در کشور آبستن شرایط روز بوده وتغییر جهت معناداری نیز داشته است.

به نظر می رسد گرایش های مختلف سیاسی و افراد مستقل زیادی برای حضور در انتخابات آماده شده اند. در شرایط فعلی سیاسی کشور حضور افراد کارآمد و اثرگذار و دارای وزن سیاسی-اقتصادی بالا می تواند برای حوزه انتخابیه و کشور مفید واقع شود. استان زنجان پنج کرسی برای انتخابات آتی دارد.

دو کرسی از این پنج کرسی از حوزه انتخابیه زنجان و طارم است. این حوزه به دلیل وجود مرکز استان دارای اهمیت زیادی بوده و همواره حساسیت های بالایی نیز داشته است. در دوره دهم انتخابات فریدون احمدی و علی وقفچی موفق به حضور در مجلس شورای اسلامی شدند. حال در سال جاری زمان حضور آن ها در دوره فعلی به اتمام می رسد و آنطور که مشخص است هردوی آن ها قصد حضور مجدد دارند.

بررسی ها و تحلیل ها گویای این واقعیت است که “تغییر” و برهم زدن وضعیت موجود در بین عموم مردم خواستگاه قوی تری دارد. در خصوص عملکرد فعلی مجمع نمایندگان استان در مجلس نیز بحث زیاد است. ارائه نظر و بررسی عملکرد در خصوص مجمع نمایندگان و همچنین دو نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیازمند مجال بهتری است که به آن خواهیم پرداخت.

 

با اتمام زمان استعفای برخی مسئولان شاهد خواهیم بود که چه چهره هایی عزم ورود دارند و بهتر می توان به وزن انتخاباتی آتی و وزن اشخاص پرداخت که در زمان مقرر به آن خواهیم پرداخت. با نزدیک شدن به

 

 

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مسبب سقوط ارزش پول ملی کیست؟
خبر قبلی
نقطه شروع جنگ‌های اقتصادی کجاست؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست