1. اخبار استان
  2. گام مهم زنجان برای حضور در بازار قفقار

کد خبر: 28060

گام مهم زنجان برای حضور در بازار قفقار

بالندگی اقتصاد زنجان نیازمند تحرک بخش خصوصی و تبادل تجاری با کشورهای دیگر است. موضوعی که در رویکرد جدید اتاق زنجان با حضور هیئت تجاری استان زنجان در کشور ارمنستان متبلور شد که نیازمند ادامه مسیر و توسعه اقدامات مشابه است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛  یکی از الزاماتی که دولت سیزدهم نیز در شعارها و رویکردهای عملیاتی خود تلاش کرده محقق کند، توسعه روابط با کشورهای همسایه است. ایران همسایگانی دارد که ظرفیت های بلقوه ای برای تجار داخلی جهت حضور در بازار آن ها را دارد. از کشورهای حوزه قفقاز، عراق، افغانستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که هر کدام دارای شرایط و ظرفیت های متفاوتی هستند. در این بین استان زنجان به دلیل نزدیکی به کشور ترکیه و کشورهای حوزه قفقاز ظرفیت ممتازی برای تبادلات تجاری و توسعه همکاری های اقتصادی با این کشورها دارد.

کشورهایی همچون گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق برای تجار و فعالان اقتصادی زنجان فرصت های خوبی محسوب می شوند. اخیرا هیئتی از استان زنجان با سرپرستی اتاق بازرگانی زنجان به کشور ارمستان رفته بود. این رویکرد در بخش خصوصی زنجان نیازمند تقویت است. حضور فعالان اقتصادی زنجان در ارمنستان از این جهت یک اقدام هوشمندانه بود که این کشور امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تبادلات اقتصادی و تجاری با همسایگان و دنیای خارج است.

ارمنستان کشوری محصور در خشکی در قفقاز جنوبی، غرب آسیا است. این کشور، از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان و قره باغ،از جنوب با ایران و جمهوری خودمختار نخجوان و از غرب با ترکیه مرز مشترک دارد. ارمنستان ۲۹٬۸۰۰ کیلومترمربع مساحت و حدود ۳٬۰۱۸٬۸۵۴ میلیون نفر جمعیت دارد و تا پیش از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، از مراکز مهم صنعتی شوروی سابق محسوب می‌شد.

برخی فکر می کنند بازار ۳ میلیون نفری ارمنستان جذابی زیادی ندارد. اما کارشناسان معتقدند که ارمنی های مهاجر در دنیا حدودا ۱۰ میلیون نفر هستند که با داخل کشور خود ارتباط دارند.از اینرو ظرفیت این کشور قابل برنامه ریزی است. اگر شرکت‌های مختلف خود را در بازارهای کشورها اثبات کنند، می‌توانند از ارتباطات و لابی‌های ارامنه خارج از این کشور برای افزایش صادرات و فروش محصولات خود در بازارهای کشورهای دیگر استفاده کنند.

 بازار کشور ارمنستان یک بازار رقابتی است. ورود با قدرت و با استاندارد بالا در بازار کشورهای رقابتی یک اصل مهم است که باید همراه با ورود با قدرت و حرفه ای به بازار کشورها باشد که بازار رقابتی یعنی کیفیت بسته بندی ویژه بازار همان کشور باشد، شناخت ذائقه و نیازسنجی که در صورت تحقق منجر به حضور مثمثمرر در کشورهای مختلف باشد.

در طول ۶ ماه اخیر صادرات ایران به کشور ارمنستان دارای یک رشد ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است. صادرات ایران به کشور ارمنستان افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به ۵۶۰ میلیون دلار رسیده است که سیاستگذاران کشور در حوزه صادرات تلاش دارند این عدد را به یک میلیارد دلار برسانند.

ارمنستان با اینکه یک کشور بزرگ محصوب نمی شود اما تنوع گیاهان دارویی آن عدد بسیار بزرگی است و در دنیا بی نظیر است. این در حالی است که کشور ایران و استان زنجان نیز در این حوزه ظرفیت های بالایی دارد. یکی از مشکلات حوزه تجاری و صادراتی در کشور ایران عدم هزینه برای تحقیق و پژوهش و مطالعه نیازسنجی است، جمع آوری اطلاعات از بازارهای کشورها برای ورود حرفه ای بسیار مهم بوده و تجربه کشورهای موفق در حوزه تجارت بیانگر این مهم می باشد. تعرفه ترجیحی ارمنستان با اتحادیه اوراسیا برای شش الی هفت هزار قلم کالا به ما این امکان را می دهد که در این کشورها حضور پیدا کنیم.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان
خبر قبلی
هشدار پلیس فتا در مورد طرح پانزی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست