مارک زاکربرگ و بیل گیتس، شرکتهای منحصر به فرد خود را وقتی هنوز نوجوان بودند، پیریزی کردند. استیو جابز اپل را در سن ۲۱ سالگی راهاندازی کرد.
داستانهای این افراد که تا حد زیادی توجه رسانهها را جلب کرده و بارها و بارها به آنها پرداخته شده، این باور را القا میکنند که کارآفرینان جوانتر موفقترند. اما تحقیقاتی که دنیل کیم، استاد مدیریت دانشگاه وارتون انجام داده، نشان میدهد این افراد استثنا هستند و میانگین سنی کارآفرینان موفق، بالاتر از اینها است.
این تحقیق که «سن و کارآفرینی با رشد سریع» نام دارد، به این نتیجه رسیده که موفقترین بنیانگذاران کسبوکار در آمریکا، در دهه ۴۰ زندگی خود بودهاند. تعدادی از اقتصاددانان و استادان برجسته از مدرسه کسبوکار کلاگ و مدرسه مدیریت MIT هم در این تحقیق مشارکت داشتهاند.
موسسه وارتون با آقای کیم در مورد اینکه کارآفرینان میانسال چگونه از مزیت تجربه در بنیانگذاری کسبوکار استفاده میکنند، گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
دنیل کیم: این دیدگاه رایج وجود دارد که کارآفرینان، بهویژه موفقترین آنها، باید جوان باشند. پل گراهام، یک سرمایهگذار خطرپذیر برجسته است که زمانی به طعنه گفته بود وقتی کارآفرینان را ارزیابی میکنیم، به عدد ۳۲ میرسیم. بعد از این سن، افراد بهتدریج محتاط میشوند.
در بین کل کارآفرینان در آمریکا، بین سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴، میانگین سنی که به آن رسیدیم، ۴۲ سال بود. اکثر این کارآفرینان کسبوکارهای کوچکی مثل خشکشویی و رستوران راهاندازی کردهاند که قصد خاصی هم برای تبدیل آن به یک سازمان بزرگ ندارند.
برای تغییر جهت تمرکزمان بر استارتآپهای تکنولوژی پیشرفته که نمونههای ایدهآلتری از استارتآپها در ذهن ما هستند، صنایع تکنولوژی پیشرفته و نیز شرکتهایی را که تحت حمایت صندوقهای سرمایهگذاری هستند، بررسی کردیم.
در اینجا، میانگین سنی بالاتر و ۴۳ سال بود. سپس، وقتی بر منطقههای کارآفرینی مثل سیلیکون ولی یا حتی بوستون زوم کردیم، به این نتیجه رسیدیم که میانگین سنی همچنان اوایل ۴۰سالگی است.