1. اخبار استان
  2. ۳۶.۷ درصد جمعیت شهری کشور اجاره نشین هستند

کد خبر: 592

۳۶.۷ درصد جمعیت شهری کشور اجاره نشین هستند

 

کاهش تعداد واحدهای مسکونی خالی در استان زنجان

۳۶.۷ درصد جمعیت شهری کشور اجاره نشین هستند

 

مطابق آمار ارائه شده در خلاصه اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد خانه های خالی در استان زنجان کاهش یافته است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ مطابق این گزارش تعداد واحدهای مسکونی خالی در استان زنجان طی سال ۹۰ به میزان ۲۰ هزار و ۷۰ واحد بوده است. استان زنجان در سال ۹۰ سهم ۱.۲ درصدی از خانه های خالی کشور را داشته است.

یکی از موضوعات مهمی که همواره کارشناسان بر آن تاکید دارند وضع مالیات بر خانه های خالی است. افرادی در سطح جامعه تعداد واحدهای مسکونی زیادی دارند که بعضا از آن ها استفاده ای نمی شود. از اینرو این سرمایه ملی بدون استفاده در بخش سایه اقتصاد مسکن قرار می گیرد.

از اینرو توجه و تاکید بر شرایط واحدهای مسکونی خالی در استان زنجان و نسبت آن با سطح کشور می تواند مفید باشد. در استان زنجان طی سال ۹۵ تعداد ۲۳ هزار و ۶۳۷ واحد مسکونی خالی وجود داشته که هر چند به نسبت تعداد از سال ۹۰ افزایش داشته اما سهم استان از کشور روند نزولی داشته و به ۹ دهم درصد رسیده است.

تعداد کل واحدهای خالی مسکونی در کشور طی سال ۹۰ یک میلیون و ۶۶۳ هزار و ۴۱۲ واحد بوده که در سال ۹۵ به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد مسکونی رسیده است. این میزان آمار از خوداظهاری عمومی در سرشماری حاصل شده که می توان گفت اعداد واقعی شاید بیشتر از این باشد.

با این حال هر چند بازار مسکن طی سال های اخیر در رکود بوده اما همچنان شاهد افزایش تعداد واحدهای مسکونی خالی در سطح کشور هستیم.

این واحدهای مسکونی که استفاده ای از آن نمی شود در حالی سرمایه ملی برای آن صرف شده که امروز در اختیار عموم مردم نبوده و پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه در راستای رفع تقاضای آن نیست. این تقاضا و نیاز چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره می تواند برای کشور موثر باشد.

استان تهران در سال ۹۰ تعداد ۳۲۷ هزار و ۱۶۳ واحد مسکونی خالی داشته که سهم ۱۹.۷ درصدی از کشور را شامل می شود. تعداد واحدهای خالی این استان طی سال ۹۵ به ۴۸۹ هزار و ۹۸۶ واحد رسیده که سهم ۱۸.۹ درصدی از کشور را شامل می شود. این اعداد نشان از سهم عمده استان تهران به عنوان پایتخت کشور از واحدهای مسکونی خالی است!

استان قزوین به عنوان یکی از استان های همسایه زنجان در سال ۹۰ تعداد ۲۲ هزار و ۲۰۵ واحد مسکونی خالی با سهم ۱.۳ درصدی از کشور داشته که این میزان در سال ۹۵ به ۴۳ هزار و ۶۰۹ واحد با سهم ۱.۷ درصدی رسیده است. این روند بر خلاف شرایط استان زنجان افزایشی بوده است.

استان هایی همچون اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، البرز، خوزستان، مازندران و گیلان بیشترین سهم کشوری را در واحدهای مسکونی خالی کشور دارند. البته این اعداد با توجه به وسعت و بزرگی و کلان شهر بودن مراکز استان این استان ها قابل توجیه است.

 

۳۰ درصد از واحدهای مسکونی استان زنجان آپارتمانی هستند

توزیع واحدهای مسکونی آپارتمانی و غیرآپارتمانی در کشور نیز نشان می دهد نزدیک به ۳۰ درصد از واحدهای مسکونی استان زنجان آپارتمانی هستند. این در حالی است که استان تهران سهم ۸۰ درصدی دارد! استان هایی همچون البرز، قزوین، قم، مرکزی، سمنان، اصفهان و خراسان رضوی در رتبه های بعدی به لحاظ بیشتری نسبت توزیع آپارتمانی هستند. نکته قابل توجه وضعیت استان قزوین و قم در بین چهار استان نخست کشور است.

استان آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و ایلام کم ترین رتبه را این حیث دارند.

 

۳۶.۷ درصد جمعیت شهری کشور اجاره نشین هستند

توزیع نسبی خانوارها در واحدهای مسکونی ممولی به تفکیک نحوه تصرف محل سکونت در سال ۹۵ نشان می دهد که ۳۰.۷ درصد به صورت رهن و استیجاری و ۶۰.۵ درصد به صورت ملکی عرصه و اعیان بوده است. ۸.۸ درصد نیز سایر و اظهار نشده بودند. وضعیت سال های ۸۵ و ۹۰ در میزان تصرف رهن و اجاره کم تر از سال ۹۵ بوده که نشان دهنده روند افزایشی اجاره نشینی در کشور است. سهم سال ۹۰ در این بخش ۲۶.۶ و سهم سال ۸۵ در این بخش ۲۲.۹ درصد بوده است.

در بخش شهری توزیع خانوارها برای واحدهای مسکونی نیز  ۳۶.۷ درصد جمعیت شهری کشور اجاره نشین هستند. این میزان در سال ۹۰ به میزان ۳۳.۲ درصد و در سال ۸۵ به میزان ۲۹ درصد بوده است.

……………………………………………

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ضرورت تقویت فرهنگ مدارا در رقابت های سیاسی
خبر قبلی
ضرورت رونق بازار مسکن با توجه به نوسازی بافت های فرسوده
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست